Täyteys (pleroma) viittaa seurakuntaan

Keskustelemme kaikesta taivaan ja maan välillä - Sanan pohjalta.
Alku. Synti, Sovitus, Pelastus, Usko ja Elämä. Lopun tapahtumat.

Täyteys (pleroma) viittaa seurakuntaan

ViestiKirjoittaja rupattelija » 13.02.2021 13:57

Luin yhtä kirjoitusta että se sana pleroma tulee Raamatusta ja se viittaa lopultakin seurakunnan ennallistamiseen.

Se sana pleroma tarkoittaa sellaista, missä rikki mennyt korjataan ja tämän korjauksen kautta tulee täyteys, eli Jumalan tahto täyttyy korjaamisen, palauttamisen ja ennallistamisen kautta.

Lukiessani huomasin miten täydellistä ja suurta Herran viisautta se on että Hänen Hengen vaikutuksesta on syntynyt kirjoitetut, joissa on se mainittava sana pleroma, se on täyteys ja se on matkalla kohti Hänen tahdonmukaista seurakuntaa.

Jumala ei unohda omaa seurakuntaa jota Hän ennallistaa käsin alkuperäiseen ykseyteen pois hajaannuksen tilasta. Jumala lähettää ennallistamisen kutsun hajaannuksen tilassa eli seurakuntien sisällä oleville pelastetuille ihmisille.

Siitä sanasta pleroma vielä... On paljon Raamatun kohtia, jossa on se mainittava sana mutta laitan nyt yhden kohdan.

:bible:
(Ef. 1:10) kirjoitti:siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä (pleroma) aikoi toteuttaa, - oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä.





Olen aiemmin lähestynyt
uusin silmin sitä termiä
ruumis joka tarkoittaa
seurakuntaa.

Seurakunnan merkitys:

:bible:
(Room. 12:5) kirjoitti:niin me, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa, mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä;


(1Kor. 12:27-28) kirjoitti:Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä.

Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä.


(Kol. 1:24) kirjoitti:Nyt minä iloitsen kärsiessäni teidän tähtenne, ja mikä vielä puuttuu Kristuksen ahdistuksista, sen minä täytän lihassani hänen ruumiinsa hyväksi, joka on seurakunta,


(1Kor. 12:12-14) kirjoitti:Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;

sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Sillä eihän ruumiskaan ole yksi jäsen, vaan niitä on siinä monta.
rupattelija
 

Re: Täyteys (pleroma) viittaa seurakuntaan

ViestiKirjoittaja kalamos » 13.02.2021 15:21

plērōma = täysi, täyteys

Sana esiintyy muun muassa
seuraavassa kohdassa:

:bible:
Paavali (Room 11:25) kirjoitti:Sillä minä en tahdo, veljet
- ettette olisi oman viisautenne varassa -
pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta,
että Israelia on osaksi kohdannut paatumus
- hamaan siihen asti,
kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut


Paavali puhuu Israelin paatumuksesta,
joka päättyy
kun myös pakanoiden kohdalla jotain päättyy.

Paavali käyttää kielikuvaa,
joka liittyy merenkulkuun.

Kun laiva oli vielä satamassa,
niin siihen asti
kun laivan miehistö oli vajaa,
tuo laiva pysyi satamassa.
Se ei lähtenyt liikkeelle,
ennenkuin viimeinenkin pursimies
oli saatu pestattua.

Laivan mastossa oli lippu,
joka osoitti,
ettei se ole vielä täysi.
Mutta kun tuo viimeinenkin
oli astunut sisään,
niin välittömästi
laivan lippu vaihdettiin
ja lipussa oli tuo sana: Täysi

Ja silloin kaikki tiesivät,
että nyt tuo laiva lähtee.
Tietenkin joskus tuo laiva
tuli myös takaisin.

Luulen, että moni uskova
ajattelee tuon tarkoittavan tempaushetkeä.
Ja tavallaan näin minäkin ymmärrän.

Mutta se ei ole vielä koko totuus.
Vasta kun tuo laiva tulee takaisin lähtösatamaansa,
ollaan siinä hetkessä,
jolloin peite Israelin kasvoilta poistuu,
jolloin Israelin paatumus päättyy.

Astuakseni vielä takaisin laivaan,
niin juuri tuo koko laivan
ja Jeesuksen takaisintulohetki omiensa kanssa,
on itse asiassa tuon matkan määränpää.

Eli seurakunta temmataan ensin
yläilmoihin Jeesuksen tykö
ja meidät viedään Isän kotiin.
Siellä meidät vihitään Jeesukselle.

Ja sitten kun me jo olemme
yhtä ruumista Jeesuksen kanssa,
niin Hän tulee kanssa pilvien
eli tahrattoman ja rypyttömän
valkeisiin vaatteisiin puetun Vihityn Vaimonsa kanssa
takaisin maan päälle.

Ja tuo on se hetki,
josta Paavali puhuu.

Eli tempaus aloittaa matkan,
jossa välisatama on taivas ja vihkiminen siellä.

Tuosta vihkimisestä Jeesuksen uskolliset palvelijat
eli Yljän ystävät (ei morsian)
odottavat Herraansa (ei Ylkäänsä) palaavaksi takaisin.

Ja kun Herra palaa Pyhiensä kanssa,
niin silloin on tuo hetki,
jolloin pakanain täyteys saa astua sivuun.

Silloin Israel saa takaisin
evankeliumin viestikapulan.
Silloin laiva on palannut
ja alkaa Karitsan Häät.
Ja niitä vietetään maan päällä.
Hänen Vaimonsa,
siis jo vihitty vaimo,
on itsensä valmistanut
tuota Hääjuhlaa varten taivaassa.
Tuo valmistautuminen kestää seitsemän vuotta.

Eli vihkimisen ja valmistautumisen jälkeen
me tulemme Hänen kanssaan
kuin kirkkauden pilvenä
Hänen ympärillään
takaisin maan päälle.

Ja silloin vuodatetaan
Daavidin suvun päälle
ja Jerusalemin asukasten päälle
armon ja rukouksen henki.

Silloin he katsovat Häneen,
jonka ovat lävistäneet,
ja valittavat Häntä,
niinkuin valitetaan Ainokaista.

Eli vasta silloin poistuu
tuo peite heidän silmiltään,
ja silloin pakanain täyteyden sijaan
Israel palautetaan alkuperäiseen asemaansa.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6560
Liittynyt: 27.08.2014 07:31

Re: Täyteys (pleroma) viittaa seurakuntaan

ViestiKirjoittaja rupattelija » 13.02.2021 16:19

Niin, Kalamos, se viittaa pakanoiden täyteyteen ja israeliin. Siitä sanasta vielä mennään syvemmin. Pleroma tulee kreikankielen sanasta.

Kun pakanoiden täyteys täyttyy, sitten se ajaa sisälle niin sen jälkeen kaikki on kastettu Hengellä yhdeksi ruumiiksi, se tarkoittaa ylösnousemusruumista. Se on seurakunta. Ruumis termillä tarkoittaa seurakuntaa eli Jeesuksen ruumista.

Mitä Raamatussa sanotaan Herran tahdonmukaisesta seurakunnasta? Silloin Herran tahdonmukaisen seurakunnan asiayhteydessä on vain yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste, joka pohjautuu Raamattuun.

Sillon Herran tahdonmukainen seurakunta palautuu järjestyksen mukaan. Silloin seurakunta säästyy salakavalilta eksytyksiltä Jumalan asettamien kaitsijoiden välityksellä, joilla on Jumalan varustetut armolahjat. Siinä on sana pleroma -täyteys.

:bible:
(1Kor. 12:13) kirjoitti:sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.


(E. 4:1-5) kirjoitti:Niin kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii,

kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa

ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä:

yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;

yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;



(Ef. 4:11-16) kirjoitti:Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,

tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,

kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,

ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;

vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,

josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.


(1Kor. 12:27-28) kirjoitti:Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä.

Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä.





Luin sitä kirjoitusta ja ymmärrän että ehtoollinen viittaa Jeesuksen ruumiiseen joka on seurakunta. Siinä on myös sana Pleroma -täyteys.

:bible:
(1Kor. 10:16-17) kirjoitti:Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?

Koska leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta yhdestä leivästä osalliset.


Jeesus puolestamme ja syntiemme tähden kärsi, kuoli ja täytti sovitustyön, se liittyy Hänen ruumiiseen, se on ykseyden järjestyksen mukainen seurakunta. Niin ymmärrän miten on vakavaa jos vastustetaan Hänen tahdonmukaista ykseyttä. Koska se viittaa ylösnousemusruumiiseen.



Vielä Paavalin nuhtelusta joka antoi ymmärryksen että ykseys on jakamatonta. Lopultakin pleroma -täyteys tulee täyttämään seurakunnan ennallistamisen Herran tahdon mukaan.

:bible:
(1.Kor. 1:10-13) kirjoitti:Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus.

Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne.

arkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen."

Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?
rupattelija
 

Re: Täyteys (pleroma) viittaa seurakuntaan

ViestiKirjoittaja kalamos » 16.02.2021 09:18

rupattelija kirjoitti:Se sana pleroma tarkoittaa sellaista, missä rikki mennyt korjataan ja tämän korjauksen kautta tulee täyteys, eli Jumalan tahto täyttyy korjaamisen, palauttamisen ja ennallistamisen kautta.


Jonkin kohdan,
jossa tuo sana on mukana,
voi tulkita niin,
mutta sana plērōma
ei itsessään sitä tarkoita.

πλήρωμα = täyte, täysi; täyteys; täyttyminen
plērōma

Kun käytetään sanaa plērōma,
niin lopputuloksena on aina
jonkin tuleminen täydeksi.

Ja nyt esimerkiksi kohdassa (Room 11:25)
josta edellisen viestin kirjoitin,
tuo täyttyvä asia on laiva.
Paavalin käyttämä sanonta
on selvästi merenkulkuun liittyvä.
Niin kauan kuin miehistö on vajaa,
tuo laiva ei lähde satamasta.
Kun se on täysi,
laiva lähtee.

Silloin tämä täyttynyt asia
eli Kristuksen ruumis täytenä,
niin ettei siitä puutu enää yhtään jäsentä,
poistuu maan päältä.
Ja sen jälkeen tulee yö,
jolloin ei kukaan voi työtä tehdä.

Mutta tuon yön jälkeen
tulee uusi päivä,
seitsemäs päivä eli millennium.

Ja silloin Israelin paatumus
on päättynyt.
Ja silloin koko Maa(ilma)
kokee uudestisyntymisen ihmeen.
Itse planeettame on taas alkuperäisellä
kiertoradallaan
ja eläinkuntakin alkuperäisessä järjestyksessä.

Siis Israelin paatumuksen aikana
uudestisyntymisen kokivat vain
yksittäiset ihmiset ja vain lähinnä pakanoista
Israelin paatumuksen tähden.
Ja tämän aikakauden täytyttyä,
tuo joukko poistuu maan päältä.
Ja tämä joukko eli Kristuksen Morsian
kokee ruumiin ylösnousemisen
ja temmataan tuuliin ja pilviin
ja viedään Isän Kotiin.

Sitten yön jälkeen,
Israelin kansa kansana
kokee uudestisyntymisen ihmeen
ja ruumiin ylösnousemisen.
Siis Israelin pyhät Aabrahamia
ja Daavidia myöten
kokevat ruumiin ylösnousemisen
Jeesuksen tullessa takaisin maan päälle
vihityn Vaimonsa kanssa.

Ja tämä uudestisyntyneen Israelin kansan
täyteys merkitsee paljon enemmän
kuin nykyinen Israelin paatumus.
Se merkitsee koko Maa(ilman) uudestisyntymistä.

Tähän Maa(ilman) uudestisyntymiseen
Jeesus viittasi, kun sanoi:

:bible:
Matteus (19:28) kirjoitti:Totisesti minä sanon teille:
siinä uudestisyntymisessä,
jolloin Ihmisen Poika istuu kirkkautensa valtaistuimella


Tästä alkaa seitsemäs Millennium
maan päällä eli silloin
Jeesus perustaa Israelille Valtakunnan.
Tällä nykyisellä aikakaudella sitä ei perusteta.

:bible:
Luukas (Ap.t 1:6) kirjoitti:Niin he ollessansa koolla kysyivät häneltä sanoen:
"Herra, tälläkö ajalla
sinä jälleen rakennat Israelille valtakunnan?"


Ja Jeesus vastaa,
että heidän ei tarvitse tietää ajankohtaa.
Eikä sitä voidakaan tietää.
Se tapahtuu heti,
kun Israel kääntyy
ja ottaa Messiaansa vastaan
Hoosianna huudoin.

:bible:
Mateus (23:38) kirjoitti:Katso,
'teidän huoneenne on jäävä hyljätyksi'.
Sillä minä sanon teille:
tästedes te ette näe minua,
ennenkuin sanotte:

'Siunattu olkoon hän,
joka tulee Herran nimeen'."


Ja tämä Israelin täyteys
siis saa aikaan
Messiaan Valtakunnan syntymisen
maan päälle.

:bible:
Paavali (Room 11:12) kirjoitti:Mutta jos heidän lankeemuksensa
on maailmalle rikkaudeksi
ja heidän vajautensa pakanoille rikkaudeksi,
kuinka paljoa enemmän heidän täyteytensä!


Siis heidän lankeemuksensa
sai aikaan sen,
mikä kohta saa täyttymyksensä,
kun tuo laiva tulee täyteen,
ja sen mastoon tulee lippu,
jossa lukee täysi.
Ja laiva lähtee.

Ja sitten koittaa jotain ihan muuta,
kun Israelin paatumus päättyy.
Ja silloin tuo nyt poistuva laiva tulee takaisin.

Silloin on Israelin täyteyden vuoro.
Viikunapuun ihme jo tapahtunut.
Mutta Öljypuun ihme on tapahtumatta.
Mutta Israelin paatumuksen jälkeen
eli Jeesuksen tullessa takaisin maan päälle
ja perustaessaan Israelille Valtakunnan,
Israelin irtileikatut oksat liitetään takaisin
aitoon Öljypuuhun.

Ja silloin Israel on tämän maan päällä
oleva Valtakunnan evankeliumin
Todistaja maailman loppuun saakka.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6560
Liittynyt: 27.08.2014 07:31

Re: Täyteys (pleroma) viittaa seurakuntaan

ViestiKirjoittaja עֵד » 23.02.2021 08:11

Mielenkiintoista! Nyt vasta luin tämän aloituksen. Minulla on pidemmän aikaa pyörinyt mielessäni ’faaraon paatumus’ ja se jotenkin on puhutellut.

Olen etsinyt kuvaavaa sanaa omalle tilalleni, ja se on juuri tuo - paatumus!

On helpottavaa saada diagnoosi!

Paatunut sydän on kova, kuin rasvan tukkima, työläästi kuuleva ja totteleva, typeryyksiin innostuva ja riitoihin taipuva.

Sellaisenaan se ei kykene palvelemaan elävää Jumalaa, vaikka kuinka yrittäisi, vaan jää kirjaimen tasolle. Siksi on armoa, kun saa nöyrtyä totiseen parannukseen ja pyytää Pyhän Hengen virvoitusta ja tilalle näkevät silmät, kuulevat korvat ja ymmärtäväinen sydän! Herra, armahda, minua!
Avatar
עֵד
 
Viestit: 1463
Liittynyt: 06.06.2015 07:37

Re: Täyteys (pleroma) viittaa seurakuntaan

ViestiKirjoittaja rupattelija » 25.02.2021 11:12

Se pleroma takaa sen ja pitää huolen siitä että Jumalan tahdonmukainen ja jakamaton ykseyden seurakunta palautuu Sanan mukaan ennen Jeesuksen tulemusta. Kun Jumalan lapset ottavat vastaan rakkautta totuuteen ja siirtyvät Jumalan vaikutuksesta Hänen tahdonmukaiseen seurakuntaan ja rakastavat veljiään ja sisariaan.

Mutta kahtiajakautuminen alkaa sellaisista kristityistä jotka eivät ota vastaan rakkautta totuuteen siinä seurakunnan asiassa ja pitävät kiinni omasta uskonsuunnasta ja hylkivät Jumalan totuutta ja ylenkatsovat Jumalaa rakastavia Jumalan lapsia jotka ottavat vastaan rakkautta totuuteen ja elävät rakkaudetonta elämää veljiään ja sisariaan kohti jotka ottavat vastaan rakkautta totuuteen ja rakastavatkin kaikkia veljiään ja sisariaan.

Se on niinkuin seulonnan aika, jolloin Jumala koettelee omien uskoa ja rakkautta, pohjautuuko se totuuteen niinkuin kultaa tulessa koetetaan ja puhdistetaan. Sitten karsittuaan Jumala valmistaa omille tien joka vie Hänen tahdonmukaiseen ja jakamattomaan ykseyden seurakuntaan.

Jää ulkopuolelle sellaiset kristityt jotka pitävät kiinni omasta uskonsuunnasta joka on rikkonut Herran tahdonmukaista jakamattoman ykseyden seurakuntaa vastaan. Se "seurakunta" on Raamatun termi, se on Jumalan kirjoituttama termi, joka pohjautuu Raamattuun ja on auktoriteettinen termi. Se termi seurakunta ja uskonsuunnan mukainen seurakunta eivät ole yksi sama asia. Niin olisi hyvä perehtyä siihen termiin Sanan valossa ja juuri se on Jumalan tahdonmukainen seurakunta.

Jokunen päivä sitten poimin kuvan netistä, se on hyvä "vertauskuvallinen opetus". Siinä kuvassa mies seisoo valtavan ison Raamatun eteen ja nöyrtyy Sanan eteen, niin Sana avaa tien. Kuvitellaan että asunto tarvitsee kotiavaimen, niin silloin pääsee sisälle. Ilman avainta ei voi päästä sisälle. Niin sama asia pätee siihen että mies nöyrtyy Sanan eteen niin Sana avaa tien ja mies pääsee sisälle eli sille tielle. Se on ainoa oikea tie joka vie perille pelastukseen. Avain on niinkuin "nöyryyden avain".

Sitten ymmärsin, miksi Jumala käyttää vuohia ja lammasta vertauskuvalliseen opetukseen, koska se avaa paremmin ymmärrystä. Vuohi puskee oman oikeassa olemisen kanssa toisiaan vastaan. Lammas nöyrtyy ja seuraa paimenta yksimielisesti. Niin Jumala tahtoo sitä nöyryyttä meiltä. Nöyryys ei ole sellainen niinkuin ihmistä alistetaan alistajan alle vaan se on terveellinen nöyryys.

Nöyrät ymmärtävät Jumalan Sanan auktorteettisuutta niin nöyrtyvät sen eteen. Vuohet eivät ymmärrä Sanan auktoriteettisuutta vaan oman ymmärryksen nojalla tulkitsevat Sanaa. Tulkitseminen on ylpeydestä koska Sana on Jumalan kirjoituttama ja auktoriteettinen eikä se pyydä tulkitsemista vaan uskomista niin nöyryyden kanssa uskomalla Sana avaa tien.

:agape: :bible2:
rupattelija
 


Paluu Sana ja Elämä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa