Minä en ainakaan halua sanoa,
että joku on oikeassa ja joku väärässä.
Ihan kauhistuttaa ajatus,
että esimerkiksi kalamos
on oikeassa tai väärässsä.
Totesin vain,
että minä en ymmärtänyt viestiäsi.
Jos olisin ymmärtänyt,
niin varmaan nyt ymmärtäisin enemmän
Psalmin 2 sanomasta.
Mutta tuo Messias-Psalmi
kyllä tuo rivi riviltä mieleeni
kohtia Raamatusta muualta,
ja ne kyllä liittyvät Kristukseen
eli Voideltuun eli Messiaaseen.
Israel (Jumalan ruhtinas) sinänsä
on niin ihmeellinen asia,
että sitä ei ehkä uskovatkaan
oikein tahdo ymmärtää.
Tuosta viestistäsi,
joka ei minulle ainakaan vielä auennut,
päättelen kuitenkin,
että Sinä varmastikin ymmärrät
Israelin erikoisaseman.
Esimerkiksi Mooseksen täytyi sanoa Egyptin faaraolle:
Mooses (Ex 4:22-23) kirjoitti:Näin sanoo Herra:
Israel on minun esikoispoikani;
sentähden minä sanon sinulle:
Päästä minun poikani palvelemaan minua.
Mutta jos kieltäydyt päästämästä häntä,
niin katso,
minä tapan sinun esikoispoikasi.
Ja sitten erityisesti heprealaisille
ilosanomaa Messiaasta kirjoittava Matteus
puhuu kuin tähän viitaten
mutta kuitenkin Jeesuksesta Kristuksesta:
Matteus (2:14-15) kirjoitti:Niin hän nousi,
otti yöllä lapsen ja hänen äitinsä
ja lähti Egyptiin.
Ja hän oli siellä Herodeksen kuolemaan asti;
että kävisi toteen,
minkä Herra on puhunut profeetan kautta,
joka sanoo:
"Egyptistä minä kutsuin poikani".
PS
Tuo Juudaksen suudelma oli todella katala.
Juudas ehkä kuvitteli,
ettei joudu kiinni kun ilmiantaa
Jeesuksen tuolla eleellä,
joka oli suuri kunnianosoitus.
Kysymys on siis palvontamenosta.
Esimerkiksi Baalin palvonnasta
puhutaan näin:
Historioitsija (1 Aik 19:18) kirjoitti:Mutta minä jätän jäljelle Israeliin seitsemäntuhatta:
kaikki polvet,
jotka eivät ole notkistuneet Baalille,
ja kaikki suut,
jotka eivät ole hänelle suuta antaneet.