Naisten pukeutumisesta silmäilyn hillitsemiseen

Keskustelemme kaikesta taivaan ja maan välillä - Sanan pohjalta.
Alku. Synti, Sovitus, Pelastus, Usko ja Elämä. Lopun tapahtumat.

Naisten pukeutumisesta silmäilyn hillitsemiseen

ViestiKirjoittaja rupattelija » 05.02.2021 13:11

Se on hauska ja piristyttävä kommentti tältä päivältä kun satuin lukemaan erään FB-kaverin kommenttia, että naisten pitää Sanan mukaisesti pukeutua säädyllisesti ja käyttää hametta; niin kuin Sana kehottaa naisten pukeutumaan säädyllisesti. :smile:

Mutta tulisi myös muistaa kolikon toispuolista asiaa, joka tuntuu unohtuvan, mitä se on ja mitä Sanassa sanotaan? :smile: Nimittäin silmäilyn hillitseminen. :smile:
rupattelija
 

Re: Naisten pukeutumisesta silmäilyn hillitsemiseen

ViestiKirjoittaja rupattelija » 05.02.2021 13:57

Haluaisin kysyä jos sopii. Voisiko joku avata mitä se sana säädyllisesti puhekutuminen määritellään? Ja silmäily on siis oikea sana, joka kuuluu sanavarastoon?

Niin, Sanassaan kehotetaan naisten pukeutua säädyllisesti, mutta kuuluuko säädyllisen hameen käyttäminen naisten säädyllisesti pukeutumiseen? Entä mukavasti löysissä housuissa viihtyvät naiset jotka ymmärtävät säädyllisen pukeutumisen sääntöä?

Varmaan Herra ei tarkoita yksitoikkoista näkemystä naisten pukeutumisen taholta vaan myös miesten taholta että silmäilyn pidättyminen ja hillitseminen kuuluu miehille, ettei himot heräisi.

Saduin itse lukemaan tämän päivän kommenttia, se on yksitoikkoinen näkemys niin silloin kolikon toispuolinen näkemys unohtuu, se on miehiä varten silmäilyn pidättyminen ja hillitseminen. :smile:



No toivoisin saavani tänään runebergin torttua kahvikupin ja vielä keltaisen kevätesikon kera mieheni seurassa, jossa viihdyn rakastuneen oloisena heh... :smile:

Siunattua ja aurinkoista viikonloppua! :wave:
rupattelija
 

Re: Naisten pukeutumisesta silmäilyn hillitsemiseen

ViestiKirjoittaja Annora » 05.02.2021 15:57

No, kun mielellään pidättäydytään siinä ajatuksessa, jotta mies on naisen pää. Niin siitähän seuraa, että mies katsoo oikeudekseen sanella naiselle ehtoja mitä turhemmassakin asiassa. Naisten pitää pukeutua peittäviin vaatteisiin sen vuoksi, että miehillä on niin suuri ja toisinaan hallitsematonkin lisääntymisvietti. Sitä on ollut jo alusta lähtien: katselihan se Adamkin eläimiä ja mietti, jotta mistä hänelle löytyisi sopiva apu - ei tosin tainnut paidanpesijää ja ruoanlaittajaa tarvita, vaan jotakin muuta oli hänellä mielessään.

Mielestäni asiallinen pukeutuminen niin miehelle kuin naisellekin on tarpeen. Esim. täällä Pohjolassa tällaisena pakkaspäivänä ei ole syytä pukeutua hameeseen ja sukkahousuihin, vaan pitää pukeutua lämpimästi.

Mekko tai viitta on muuten asusteena käytettynä housuasuja vanhempi keksintö. Raamatun kertomusten aikaan ei vielä housuasuja tunnettu - viitanliepeestä vain mainitaan.
Avatar
Annora
 
Viestit: 571
Liittynyt: 13.06.2018 13:45

Re: Naisten pukeutumisesta silmäilyn hillitsemiseen

ViestiKirjoittaja kalamos » 05.02.2021 17:56

Nyt puhutaankin oikein
suuren luokan asioista.

Ja niin ensimmäinen tarkasteltava
sana on substantiivi,
joka tarkoittaa kosmosta,
eli järjestettyä maailmankaikkeutta.

κόσμος = järjestys, kaunistus; maailma

Ja sitten vastaava adjektiivi
eli kosmios tarkoittaa
moitteetonta ja säädyllistä.

κόσμιος = moitteeton, säädyllinen

Tuota adjektiivia Paavali käyttää
monissa eri asiayhteyksissä.
Ja nyt siis tällä kertaa
koskien naisten pukeutumista.

:bible:
Paavali (1 Tim 2:8-10) kirjoitti:
Minä tahdon siis,
että miehet rukoilevat,
joka paikassa kohottaen pyhät kädet
ilman vihaa ja epäilystä;

niin myös,
että naiset ovat säädyllisessä puvussa,
kaunistavat itseään kainosti ja siveästi,
ei palmikoiduilla hiuksilla,
ei kullalla,
ei helmillä
eikä kallisarvoisilla vaatteilla,

vaan hyvillä teoilla,
niinkuin sopii naisille,
jotka tunnustautuvat jumalaapelkääviksi.


Tuo katkelma puhuu
siis seurakunnan kokoontumisesta
- oikein rukouskokouksesta.
Ja siitä Paavali toisaalla sanoo näin:

:bible:
Paavali (1 Kor 11:4-6) kirjoitti:
Jokainen mies,
joka rukoilee tai profetoi pää peitettynä,
häpäisee päänsä.

Mutta jokainen vaimo,
joka rukoilee tai profetoi pää peittämätönnä,
häpäisee päänsä,
sillä se on aivan sama,
kuin jos hänen päänsä olisi paljaaksi ajeltu.

Sillä jos vaimo ei verhoa päätään,
leikkauttakoon hiuksensakin;
mutta koska on häpeäksi vaimolle,
että hän leikkauttaa
tai ajattaa hiuksensa,
niin verhotkoon itsensä.


Siis rukouskokouksessa
niin mies kuin vaimokin
rukoilevat ja profetoivat (julistavat).

Mutta kaiken tulee tapahtua
Jumalallisessa järjestyksessä.

Hame/housuohjeistusta tuossa ei
ollenkaan ole.
Kysymys on ihan muusta järjestyksestä,
kun seurakunta on kokoontunut
rukoilemaan Jumalaa
ja koko maailmankaikkeus seuraa tapahtumaa.


PS

En ole ihan varma,
mihin avaus viittaa ilmaisulla silmäily.
Mutta se sopii kyllä esimerkiksi tähän kohtaan:

:bible:
Matteus (5:28) kirjoitti:joka katsoo naista himoiten häntä,
on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa


Kysymys on hyvinkin
juuri silmäilystä eli vilkuilusta.

Daavid jäi pois taistelusta.
Ja kohta silmissä vilahti naapurin nainen.
Jolla ei ollut minkäänsortin vaatteita päällä.

Eikä siihen vilkuiluun naista tarvita.
Kuva riittää huorintekemiseen.
Mielikuvakin.

Toivottavasti Emilin viesti
ei ketään langeta sellaisen
mielikuvan kehittämiseen.


PPS

Aadamista ei nyt sen enempää
kuin että vasta syntiinlankeemuksen jälkeen
Aadam yhtyi vaimoonsa
eli kirjaimellisesti kääntäen
tunsi Vaimonsa.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6595
Liittynyt: 27.08.2014 08:31

Re: Naisten pukeutumisesta silmäilyn hillitsemiseen

ViestiKirjoittaja rupattelija » 05.02.2021 18:40

Kalamos kirjoitti:

:bible:
Paavali (1 Tim 2:8-10) kirjoitti:
Minä tahdon siis,
että miehet rukoilevat,
joka paikassa kohottaen pyhät kädet
ilman vihaa ja epäilystä;

niin myös,
että naiset ovat säädyllisessä puvussa,
kaunistavat itseään kainosti ja siveästi,
ei palmikoiduilla hiuksilla,
ei kullalla,
ei helmillä
eikä kallisarvoisilla vaatteilla,

vaan hyvillä teoilla,
niinkuin sopii naisille,
jotka tunnustautuvat jumalaapelkääviksi.




"Eli naiset ovat säädyllisessä puvussa,
kaunistavat itseään kainosti ja siveäst
i" :thumbup: Amen!


Jumalan lapsena nainen on uusi luomus, mutta ei ajattele tällä tavalla että olisi pukeutunut jotain epäsäädyllisesti sillä tarkoituksella että se olisi miesten silmille houkutukseksi. Mutta naisen ei tarvitse hävetä että on tällainen Jumalan luoma nainen.

Mutta miesten tulisi hillitä silmäilyä. Jumalan lapsina miehet eivät saisi tulkita naisten säädyllisen pukeutumisen epäsäädylliseksi. Tai muuten se ajattaa naiset ahdistukseen jos tulkitaan väärällä tavalla epäsäädylliseksi.
rupattelija
 

Re: Naisten pukeutumisesta silmäilyn hillitsemiseen

ViestiKirjoittaja Annora » 05.02.2021 18:53

1. korinttolaiskirje:

11:3 Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää.
11:4 Jokainen mies, joka rukoilee tai profetoi pää peitettynä, häpäisee päänsä.
11:5 Mutta jokainen vaimo, joka rukoilee tai profetoi pää peittämätönnä, häpäisee päänsä, sillä se on aivan sama, kuin jos hänen päänsä olisi paljaaksi ajeltu.
11:6 Sillä jos vaimo ei verhoa päätään, leikkauttakoon hiuksensakin; mutta koska on häpeäksi vaimolle, että hän leikkauttaa tai ajattaa hiuksensa, niin verhotkoon itsensä.
11:7 Miehen ei tule peittää päätänsä, koska hän on Jumalan kuva ja kunnia; mutta vaimo on miehen kunnia.
11:8 Sillä mies ei ole alkuisin vaimosta, vaan vaimo miehestä;
11:9 eikä miestä luotu vaimoa varten, vaan vaimo miestä varten.
11:10 Sentähden vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuuden merkki enkelien tähden.

vrt.

1Kor. 11:15 ja että jos vaimolla on pitkät hiukset, se on hänelle kunniaksi? Sillä ovathan hiukset annetut hänelle hunnuksi.

Mitäs pään peittämistä siinä enää tarvitaan, kun on hiukset päässä? Kun hiukset ovat hunnuksi annetut. Aikoinaan oli tapana, jotta erään vapaan suunnan naisilla piti olla nuttura, mutta eihän huntua kierretä nutturaksi, eihän se huntu silloin enää peitä.

Täytyy muistaa se, että Paavali oli aiemmin tosi tiukka fariseus ja nämä opit seurasivat häntä vielä hänen kristittynä ollessaankin.



Ymmärrän, että tekstini tuntuu piikittelevältä, mutta näin se asia vain on, kun sitä uskaltautuu ajattelemaan.
Avatar
Annora
 
Viestit: 571
Liittynyt: 13.06.2018 13:45

Re: Naisten pukeutumisesta silmäilyn hillitsemiseen

ViestiKirjoittaja kalamos » 05.02.2021 19:00

Siis ...
enkelien tähden!

Ei fariseusten.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6595
Liittynyt: 27.08.2014 08:31

Re: Naisten pukeutumisesta silmäilyn hillitsemiseen

ViestiKirjoittaja rupattelija » 05.02.2021 19:32

Niin. Paavali katsoi tappioksi kaikki, johon fariseuksellinen oppi kuului.

(Fil. 3:8-9) kirjoitti:Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen

ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;


Paavali kirjoitti galatalaisille kirjeen; "Teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukaista. Enhän minä ole sitä keneltäkään ihmiseltä saanut eikä sitä ole minulle opetettu, vaan sain sen ilmestyksessä Jeesukselta Kristukselta. Olettehan kuulleet entisestä elämästäni juutalaisuudessa, kuinka kiihkeästi minä vainosin Jumalan seurakuntaa ja hävitin sitä.

Edistyin juutalaisuudessa pitemmälle kuin monet ikäiseni heimostani ja kiivailin muita enemmän isieni perinnäissääntöjen puolesta. Mutta Jumala joka jo äitini kohdusta saakka oli erottanut minut ja kutsunut armossaan, näki hyväksi ilmaista minussa Poikansa, jotta julistaisin evankeliumia Hänestä pakanakansojen keskuudessa.

Niinpä en alun pitäenkään kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo jotka ennen minua olivat apostoleja vaan menin Arabiaan ja Palasin taas Damaskoon.

Sitten kolmen vuoden kuluttua menin Jerusalemiin tutustuakseni Keefakseen [Pietariin] ja viivyin hänen luonaan viisitoista päivää. Muita apostoleja en nähnyt, näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen. Jumalan edessä vakuutan että se mitä teille kirjoitan, ei ole valhetta"
(Gal. 1:11-20).




Muuten minulla on elävä uutinen, sen selko on tosi hyvä ja selkeä kieli niin sitä on helppo ymmärtää mitä Paavali tarkoitti.

Elävä uutinen:

1Kor. 11:3 Mutta tahtoisin muistuttaa yhdestä asiasta. Tiedättehän, että vaimo on vastuullinen miehelleen, mies Kristukselle ja Kristus Jumalalle.

4 Jos mies rukoilee tai puhuu Jumalalta saamaansa sanomaa pää peitettynä, hän tuottaa häpeää Kristukselle.

5 Samoin nainen tuottaa häpeää miehelleen, jos rukoilee tai puhuu Jumalan sanoja peittämättä päätään. Päähine on merkkinä siitä, että hän on miehensä alainen. ª

6 Jos hän kieltäytyy pitämästä päähinettä, on sama vaikka hän ajattaisi tukkansakin, mutta sitähän hän häpeäisi.

7 Mies ei saa pitää hattua jumalanpalveluksessa. Jumala teki miehen kuvakseen, ja mies on hänen kunniansa: miehen kunnia taas on nainen.

8 Ensimmäistä miestä ei luotu vaimosta, mutta vaimo sai alkunsa miehestä b

9 Aadamia ei tehty Eevan avuksi, vaan Eeva tehtiin Aadamia varten.

10 Naimisissa olevan naisen on siis pidettävä päähinettä merkkinä siitä, että hän on miehensä vallan alainen. Enkelitkin ovat iloisia kun huomaavat sen. c

11 Mutta muistakaa: Jumalan suunnitelman mukaan miehet ja naiset tarvitsevat toisiaan.

12 Vaikka ensimmäinen nainen saikin alkunsa miehestä, ovat kaikki miehet naisten synnyttämiä, mutta sekä naiset että miehet ovat Jumalan luomia.

13 Mitä itse arvelette? Onko naisen sopivaa rukoilla julkisesti peittämättä päätään?

14, 15 Eikö hän peitä sitä luonnostaankin? Hän on ylpeä myös pitkistä hiuksistaan, kun mies taas yleensä häpeää pitkää tukkaa.

16 Joku haluaa ehkä väittää vastaan, mutta en voi sanoa muuta kuin että kaikissa seurakunnissa on tällainen käytäntö vallalla. Opetamme kaikille näin.

11a Lisäs jakeiden 7 ja 10 mukaan.
11b Ks. 1Moos. 2:21, 22
11c Sananmukaisesti: >>enkeleiden tähden>>.
rupattelija
 

Re: Naisten pukeutumisesta silmäilyn hillitsemiseen

ViestiKirjoittaja Annora » 05.02.2021 19:48

rupattelijalle tämä kysymys

Jos hiukset ovat annetut naiselle hunnuksi, niin miksi tarvitaan vielä erillinen hattu tai huivi hiusten peittämiseen rukoillessa?
Avatar
Annora
 
Viestit: 571
Liittynyt: 13.06.2018 13:45

Re: Naisten pukeutumisesta silmäilyn hillitsemiseen

ViestiKirjoittaja rupattelija » 05.02.2021 19:57

Raamattu kansalle -käännös on selkeä kieli jota on helppo ymmärtää. Huntu tarkoittaa pitkiä hiuksiaan.

:bible:
(1Kor. 11:13-16) kirjoitti:Päättäkää itse, sopiiko naisen rukoilla Jumalaa peittämättä päätään.

Eikö itse luontokin opeta teille, että miehelle on häpeäksi, jos hänellä on pitkät hiukset?

Mutta naiselle pitkät hiukset ovat kunniaksi, koska hiukset on annettu hänelle hunnuksi.

Jos joku kuitenkin haluaa väittää vastaan, niin tietäköön, että meillä ei ole sellaista tapaa eikä Jumalan seurakunnilla.
rupattelija
 

Seuraava

Paluu Sana ja Elämä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 1 vierailijaa