Provosoituuko uskova?

Keskustelemme kaikesta taivaan ja maan välillä - Sanan pohjalta.
Alku. Synti, Sovitus, Pelastus, Usko ja Elämä. Lopun tapahtumat.

Re: Provosoituuko uskova?

ViestiKirjoittaja rauhankulkija » 17.01.2020 14:12

Minulle nousi mieleen se Raamatun kohta, mutten muista, missä se on. Kuka muistaa, missä kohdassa se on, että on kokematon pahoissa asioissa? Juuri minusta tuntuu samalle.

Hebr. 11:38 kirjoitti:

he, jotka olivat liian hyviä tälle maailmalle -;
he ovat harhailleet erämaissa ja vuorilla ja
luolissa ja maakuopissa.


On autuaallista vaihtaa ajatuksia keskenään ja viettää kaiken aikaa yhdessä, niin tuntuu, että jokainen minuutti olisi kallisarvoista sellaisten ihmisten kanssa, ja rupatellaan maan ja taivaan välisistä asioista vilpittömin mielin jopa murheista ja ilon asioista.

Se tapa, miten jutella ja keskustella, on yksilön persoonallisen tyypin mukaan, niin se rikastuttaa elämää. Katseet silmistä silmiin, niin tällä tavalla pääsee kokemaan jotain yhteistä kanssakäymistä käsin, ikäänkuin olisi saanut konkreettisen kontaktin. Sellaiset upeat juttutuokiot on laatuaikaa. Arvostan. Juuri sellainen ihminen olen ja nautin siitä.

En anna erimielisyyden lannistua, vaan jätän sen Herran haltuun rukoillen ja uskoen, että Hän vaikuttaa hänessä mielenmuutoksen, joko suoraan tai lempeyden kautta.
rauhankulkija
 

Re: Provosoituuko uskova?

ViestiKirjoittaja Jukka » 17.01.2020 14:32

rauhankulkija kirjoitti:Minulle nousi mieleen se Raamatun kohta, mutten muista, missä se on. Kuka muistaa, missä kohdassa se on, että on kokematon pahoissa asioissa?


Enpä usko, että kukaan meistä on "kokematon pahoissa asioissa". Siksi en usko Raamatusta löytyvän tuollaista kohtaa. Sen sijasta tämä löytyy Hebrealaiskirjeestä 5:13-14.
:bible:
Hebrealaiskirjeen laatija kirjoitti:Sillä jokainen, joka vielä nauttii maitoa, on kokematon vanhurskauden sanassa, sillä hän on lapsi; mutta vahva ruoka on täysi-ikäisiä varten, niitä varten, joiden aistit tottumuksesta ovat harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta.


Ehkä tarkoititkin tätä raamatunpaikkaa?
Jukka
 

Re: Provosoituuko uskova?

ViestiKirjoittaja rauhankulkija » 17.01.2020 14:37

Jukka, muistaakseni olen lukenut sen kohdan Raamatusta. Siinä puhutaan jotain, että olisimme viattomat pahassa maailmassa kyyhkyn tavoin. Samoin muistan jotain, että olisi kyvytön pahaan tai vihaan. :think:

No katsotaan myöhemmin, jos löydän sen kohdan. :smile:
rauhankulkija
 

Re: Provosoituuko uskova?

ViestiKirjoittaja Jukka » 17.01.2020 14:54

rauhankulkija kirjoitti:Jukka, muistaakseni olen lukenut sen kohdan Raamatusta. Siinä puhutaan jotain, että olisimme viattomat pahassa maailmassa kyyhkyn tavoin. Samoin muistan jotain, että olisi kyvytön pahaan tai vihaan. :think:

No katsotaan myöhemmin, jos löydän sen kohdan. :smile:


Jeesus kehotti opetuslapsiaan olemaan "älykkäät kuin käärmeet ja viattomat kuin kyyhkyset" (Matt. 10:16b), mutta eihän se tarkoita, että olisi "kokematon pahoissa asioissa".
Jukka
 

Re: Provosoituuko uskova?

ViestiKirjoittaja rauhankulkija » 17.01.2020 14:57

Jukka, kiitos, mutta se ei taida olla se etsimäni kohta. Muistan lukeneeni jotain, ettei itsestä olisi pahaan tai vihaan tai jotain sinnepäin.

:smile:
rauhankulkija
 

Re: Provosoituuko uskova?

ViestiKirjoittaja Jukka » 17.01.2020 15:03

rauhankulkija kirjoitti:Jukka, kiitos, mutta se ei taida olla se etsimäni kohta. Muistan lukeneeni jotain, ettei itsestä olisi pahaan tai vihaan tai jotain sinnepäin.


No sellaisia "sinne päin" olevia paikkoja on useitakin, mutta odotan, että löydät sen mitä tarkoitat.
Jukka
 

Re: Provosoituuko uskova?

ViestiKirjoittaja rauhankulkija » 17.01.2020 15:24

Jukka kirjoitti:
rauhankulkija kirjoitti:Jukka, kiitos, mutta se ei taida olla se etsimäni kohta. Muistan lukeneeni jotain, ettei itsestä olisi pahaan tai vihaan tai jotain sinnepäin.


No sellaisia "sinne päin" olevia paikkoja on useitakin, mutta odotan, että löydät sen mitä tarkoitat.


Ok. :smile:

Muuten rehellisesti sanottuna en jaksa uskoa pahaan, vaan uskon vain hyvään, koska jos tuodaan esille nämä hyvät ja positiiviset asiat Jumalan lapsesta, niin hän löytää oikean suunnan voidakseen kasvaa oikeaan suuntaan, niin ne hyvät ja positiiviset asiat pääsevät vaikuttamaan hänessä.

Jos sormella osoitetaan keskittymällä vain pahoihin asioihin, mitkä ovat Jumalan lapsessa, niin hän ei vapaudu niistä koskaan, eikä hän pääse kasvamaan oikeaan suuntaan.

Siis tulee nostaa esille nämä hyvät ja positiiviset asiat mitkä ovat Jumalan lapsessa, niin hän löytää sen suunnan voidakseen kasvaa oikeaan suuntaan. Nämä "viat" unohtuu itsestään kokonaan pois koska se ei ole kenenkään tehtävä, vaan se on Pyhän Hengen tehtävä, joten jätetään se Hänen haltuun.

Jos katsotaan Jumalan lasta sillä silmällä, ikäänkuin katsoisi vain vikoja mitkä on hänessä, syy ei ole hänessä, vaan katsojassa, koska se ei katso hyviä ja positiivisia asioita mitkä on jo Jumalan lapsessa.

Niin en itse jaksa uskoa pahaan jota vierastan. :smile:
rauhankulkija
 

Re: Provosoituuko uskova?

ViestiKirjoittaja kalamos » 17.01.2020 16:12

rauhankulkija kirjoitti:Minulle nousi mieleen se Raamatun kohta, mutten muista, missä se on. Kuka muistaa, missä kohdassa se on, että on kokematon pahoissa asioissa?


Olisikohan tämä:

:bible:
Paavali (1 Kor 14:20) kirjoitti:Veljet,
älkää olko lapsia ymmärrykseltänne,
vaan pahuudessa olkaa lapsia;
mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6588
Liittynyt: 27.08.2014 08:31

Re: Provosoituuko uskova?

ViestiKirjoittaja rauhankulkija » 17.01.2020 20:01

kalamos kirjoitti:
rauhankulkija kirjoitti:Minulle nousi mieleen se Raamatun kohta, mutten muista, missä se on. Kuka muistaa, missä kohdassa se on, että on kokematon pahoissa asioissa?


Olisikohan tämä:

:bible:
Paavali (1 Kor 14:20) kirjoitti:Veljet,
älkää olko lapsia ymmärrykseltänne,
vaan pahuudessa olkaa lapsia;
mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä.


Kalamos, saatan tarkoittaa sitä, mutta minulla muisti temppuilee enkä tarkalleen muista, miten siinä teksti menee. Kiitos, Kalamos, siitä Raamatun kohdasta.

Minä uskon yhä hyvään, joka on meissä. Kun toista uskovaa kohdatessaan tulisi katsoa vain hyvään yhdestä syystä, että hän vapautuu ja ojentautuu kohti Jeesusta. Samoin katsoja ojentautuu kohti Jeesusta. Kun annetaan toiselle tilaisuuden niin se toinen saa tilaisuuden voidakseen ojentautua kohti Jeesusta.

Jos ei anneta toiselle tilaisuuden, niin se on katsojalle vääränlainen kuva toisesta ja katsoja elää sen mukaan. Ennenaikaisesti älkäämme tuomitko, ennen kuin Herra tulee. Niin Hän valaisee pimeyden kätköt ja tuo esiin sydänten ajatukset, silloin itse kukin saa kiitoksen Jumalalta [1Kor. 4:5].

Tuli mieleen äsken se juttu, että jos katsoo henkilöön sillä tavalla ikäänkuin hän olisi se pahantekijä, niin (katsoja) syyllistyy itse(kin) syntiin, koska katsoo henkilöön tuomitessaan. Sillä näön mukaan ei tuomita.

Mitä on tuomitseminen? Se on Raamatun mukaan vapauttavaa. Esimerkiksi Jeesus tuomitsi väärinkäytön sapatista, jolloin ei ole lupa parantaa. Jeesus tuomitsi sen vapauttamalla kansaa. Juuri se on sellainen tuomitseminen, joka tuomitaan oikea tuomio.

Joh. 7:24 kirjoitti:

Älkää tuomitko näön mukaan,
vaan tuomitkaa oikea tuomio."


:agape:
rauhankulkija
 

Re: Provosoituuko uskova?

ViestiKirjoittaja kalamos » 17.01.2020 20:47

Eräällä presidentillä taisi olla
kannan otto provosoitumiseen.
Että ei pitäisi ...
Taidan olla samaa mieltä.

On asioita,
joihin vain Jumalalla on oikeus.
Tällainen on esimerkiksi ihmisen tuomitseminen.
Jos jokin provosoi minut kiivastumaan,
niin sekään ei kyllä ole oikein.

:bible:
Paavali (Ef 4:29-32) kirjoitti:
Mikään rietas puhe älköön suustanne lähtekö,
vaan ainoastaan sellainen,
mikä on rakentavaista ja tarpeellista
ja on mieluista niille, jotka kuulevat.

Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä,
joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.

Kaikki katkeruus ja kiivastus
ja viha ja huuto ja herjaus,
kaikki pahuus
olkoon kaukana teistä.

Olkaa sen sijaan toisianne kohtaan
ystävällisiä, hyväsydämisiä,
anteeksiantavaisia toinen toisellenne,
niinkuin Jumalakin on
Kristuksessa teille anteeksi antanut.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6588
Liittynyt: 27.08.2014 08:31

EdellinenSeuraava

Paluu Sana ja Elämä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa