Edin kysymys on kyllä aivan hyvä, mutta siinä käytetään sivistyssanaa ”provosoitua” emmekä varmaankaan anna sille samansisältöistä merkitystä. Me saatamme provosoitua, jos meitä ensin provosoidaan. Provosoiminen tarkoittaa yllyttämistä riitaan, johdatella, saada aikaan tahallaan ärsyyntymistä. Provosoitunut menee sitten mukaan yllytykseen ja on siten helposti provosoitavissa.
Mitä tulee Jeesukseen, niin kirjanoppineet ja fariseukset koettivat kaikin tavoin provosoida Jeesusta saadakseen Jeesuksen sanomaan jotain harkitsematonta. Tuollaisia tilanteita on monia, mutta hyvästä esimerkistä käy jakso Luukkaan evankeliumista.
Luukas (Luuk.20:19-23) kirjoitti:”Ja kirjanoppineet ja ylipapit tahtoivat ottaa hänet sillä hetkellä kiinni, mutta he pelkäsivät kansaa; sillä he ymmärsivät, että hän oli puhunut sen vertauksen heistä. Ja he vartioivat häntä ja lähettivät hänen luokseen hurskaiksi tekeytyviä urkkijoita, saadakseen hänet kiinni jostakin sanasta, niin että voisivat antaa hänet esivallalle ja maaherran käsiin. Ja ne kysyivät häneltä sanoen: "Opettaja, me tiedämme, että sinä puhut ja opetat oikein etkä katso henkilöön, vaan opetat Jumalan tietä totuudessa. Onko meidän lupa antaa keisarille veroa vai eikö?" Mutta hän havaitsi heidän kavaluutensa ja sanoi heille…”
Kirjoittaja viittasi Jeesuksen toimintaan temppelissä todeten, että Jeesus ”Taisi provosoitua, tai ainakin kiivastua”. Kiivastua on se oikea sana tässä yhteydessä. Jeesus on muuttumaton, sama eilen, tänään ja ikuisesti. Hänessä on pyhää vihaa kaikkea syntiä ja pahuutta vastaan ja kiivautta Jumalan valtakunnan puolesta. Tällainen kiivaus on koko ajan Jeesuksessa ja Raamatussa on useita kohtia, joissa se tulee ilmi. Jeesus osoitti pyhää vihaa niin ilmeillään, sanoillaan kuin teoillaankin.
Johannes (Joh.12:15) kirjoitti:”Ja hän teki nuorista ruoskan ja ajoi ulos pyhäköstä heidät kaikki lampaineen ja härkineen ja kaasi vaihtajain rahat maahan ja työnsi heidän pöytänsä kumoon…..”
Tilanteen mentyä ohi, opetuslapset muistivat, että kirjoituksissa sanottiin, että Messiaalla on olemassa oleva kiivaus Jumalan huoneen puolesta. Jeesusta ei tarvitse, eikä Häntä voi, sellaiseen millään lailla provosoida.
Johannes (Joh.2:17) kirjoitti:”Silloin hänen opetuslapsensa muistivat, että on kirjoitettu: "Kiivaus sinun huoneesi puolesta kuluttaa minut.”
Avauksessa kysytään uskovan provosoitumisesta. Siihen on pakko antaa myöntävä vastaus. Pyhä Henki vaikuttaa meissä kuitenkin lisääntyvää lempeyttä, rakkautta ja pitkämielisyyttä, kaikkea sitä mitä Hengen hedelmään sisältyy. Jukan lailla meidän oltava tässä asiassa, kuten kaikissa muissakin asioissa, avoimen rehellisiä. Valitettavan usein provosoidumme aivan liian helposti ja usein jopa väärinymmärrysten takia. Jonkinasteisia kiehumispisteitä meistä jokaisesta löytyy – ellemme sitten ole kehittyneet niin tunnetukkoisiksi, ettei meissä liiku oikein mikään tunne suuntaan tai toiseen.
Kirjoittaja kirjoitti:”Minulla kiehahtaa joskus kyllä, täytyy myöntää, foorumeilla niin saattaa tapahtua joskus, jos joku kyseenalaistaa itselle tärkeitä asioita.”
Koska uskovalla on Pyhä Henki, niin meissä on ja täytyy olla Kristuksen Hengen vaikutuksesta myös pyhää vihaa. Herrammehan kasvattaa meitä Kristuksen kaltaisuuteen ja olemme Hänen luonnostaan osallisia.