Viinipuu ja oksat. Ymmärrätkö vertauksen oikein?

Keskustelemme kaikesta taivaan ja maan välillä - Sanan pohjalta.
Alku. Synti, Sovitus, Pelastus, Usko ja Elämä. Lopun tapahtumat.

Viinipuu ja oksat. Ymmärrätkö vertauksen oikein?

ViestiKirjoittaja Emil » 12.01.2020 17:39

:bible:
Johannes (15:1-12) kirjoitti:
Minä olen totinen viinipuu,
ja minun Isäni on viinitarhuri.
Jokaisen oksan minussa,
joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois;
ja jokaisen, joka kantaa hedelmää,
hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.

Te olette jo puhtaat sen sanan tähden,
jonka minä olen teille puhunut.
Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä.
Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään,
ellei se pysy viinipuussa,
niin ette tekään, ellette pysy minussa.

Minä olen viinipuu, te olette oksat.
Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.

Jos joku ei pysy minussa,
niin hänet heitetään pois niinkuin oksa,
ja hän kuivettuu;
ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat.

Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä,
niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen.
Siinä minun Isäni kirkastetaan,
että te kannatte paljon hedelmää
ja tulette minun opetuslapsikseni.
Niinkuin Isä on minua rakastanut,
niin minäkin olen rakastanut teitä;
pysykää minun rakkaudessani.

Jos te pidätte minun käskyni,
niin te pysytte minun rakkaudessani,
niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt
ja pysyn hänen rakkaudessaan.
Tämän minä olen teille puhunut,
että minun iloni olisi teissä
ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi.




Tämä vertaus tarkoittaa uskovia. Jos uskova ei pysy Jeesuksessa, niin hän ei voi kantaa hedelmää, koska silloin oksa kuivettuu ja kuivettunut rungosta erossa oleva oksa ei voi kantaa hedelmää.

Kuivettuneet Jeesus kokoaa toisessa tulemuksessaan yhteen ja ne poltetaan tulisessa järvessä, eli helvetissä.

Emme saa luopua totisesta viinipuusta, eli Jeesuksesta Kristuksesta. Muutoin kuivumme, vaikka olisimmekin tulleet istutetuksi viinipuuhun ja viinipuun oksia.

Oksa joka ei pysy Jeesuksessa, kuivuu ja kuivat oksat kootaan yhteen ja ne poltetaan.

Oksa joka pysyy viinipuun rungossa, eli Jeesuksessa Kristuksessa tuottaa aina hedelmää! Se oksa ei kuiva koska se saa elinvoiman ja ravinteet ja nesteet rungosta.

Siksi ei turhaan painoteta Sanassa, että kuinka tärkeää on että pysymme Jeesuksessa Kristuksessa, totisessa viinipuussa ja silloin kannamme Hengen hedelmää Pyhässä Hengessä.
Emil
 

Re: Viinipuu ja oksat. Ymmärrätkö vertauksen oikein?

ViestiKirjoittaja kalamos » 12.01.2020 20:52

Minun ymmärtääkseni
tuon vertauksen ydin on tässä:

:bible:
Pysykää minussa,
niin minä pysyn teissä.

Niinkuin
oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään,
ellei se pysy viinipuussa,
niin ette tekään,
ellette pysy minussa.


Me emme voi tuottaa hedelmää eli satoa,
jos emme pysy Jeesuksessa.

Mutta viinipuun oksia me silti olemme.
Vaikka tulisimmekin leikatuksi ja poltetuksi.

:bible:
Minä olen viinipuu,
te olette oksat.

Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn,
se kantaa paljon hedelmää;
sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.


Viinipuun oksa ei muutu enää muuksi,
vaikka kuivuisikin
ja kokisi vertauksessa mainitut seuraukset.

Mutta palkkaa ei tekemättömästä työstä tule.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6601
Liittynyt: 27.08.2014 08:31

Re: Viinipuu ja oksat. Ymmärrätkö vertauksen oikein?

ViestiKirjoittaja Emil » 12.01.2020 21:52

Samaa käsittelee ahdas portti vertaus. On kilvoiteltava ( kreikaksi agon!agonizcsthai. = sama sana, joka kuvaa esim tuskaista painia tai urheilusuoritusta), päästäksemme läpi ahtaasta portista Jumalan valtakuntaan. Pyrkimys elää oikein ja synnittömästi armon alla, armosta pelastettuina.

Kyse on kilvoittelusta perille Herran luo, ettemme joutuisi hyljättäviksi ja ahtaan portin ulkopuolelle. Tässä ei kilvoitella palkkiota, eikä voittopalkintoa, vaan kilvoittelu on pelastus ja se on juuri se voittopalkinto.

Se voittopalkinto, eli perille pääsy Herran luo, ei ole omista teoistamne, eikä omin voimin ansaittua, vaan yksin armosta, kunhan vain pysymme Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa.

Herrassa Jeesuksessa pysyen, ja näin me kannamme hyvää hedelmää ja oksamme ei kuivu ja joudu poltettavaksi.
Emil
 

Re: Viinipuu ja oksat. Ymmärrätkö vertauksen oikein?

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 12.01.2020 22:16

mitä muuta poltettavaksi joutuminen voi tarkoittaa, kuin helvettiin joutumista?
Avatar
Kirjoittaja
 
Viestit: 1527
Liittynyt: 14.10.2017 21:50

Re: Viinipuu ja oksat. Ymmärrätkö vertauksen oikein?

ViestiKirjoittaja Emil » 13.01.2020 06:13

En ymmärrä, miten joku voisi pelastua, pysymättä Jeesuksessa Kristuksessa, jolloin Hän myös pysyy meissä.


En usko kiirastuli selitystä, enkä näe, että kyseessä olisi sama tapahtuma, kuin tuli joka koettelee kaikki ja jonka koetelussa voi käydä niinkin, että uskovan sielu pelastuu, kuin tulen läpi, mutta teot ja vaellus palaa.

Miksi en usko, että on sama asia kyseessä? Koska vain kuivat oksat koottiin yhteen ja poltettiin, mutta uskovat kaikki koettelee tuli, jonka jälkeen maksetaan palkka.

En myöskään ymmärrä, että miten kukaan uskova voisi saada palkankaan, jollei hän pysy Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa, tai jos onkin luopunut uskosta Jeesukseen, niin voisi pelastua, ellei tunnusta luopumista ja palaa eläessään takaisin totiseen viinipuuhun, eli Jeesukseen Kristukseen.


En tuomitse ketään, mutta en kykene ymmärtämään tätä vertausta muulla tavalla. Huonot kuivat oksat poltettiin gehennassa, kaatopaikalla, muun jätteen kanssa (akanat, luste, ruumenet, rikkakaruohot, torajyvät, tuholaiset jne.) tai käytettiin polttopuina sytyttämään ruuan valmistukseen tarvittava tuli.

Halkoja, eli paksumpia puun rungon osia käytettiin polttopuuna ruuan lieden lämmitykseen tai kypsentävän hiilloksen aikaansaamiseen., mihin tarkoitukseen oksat eivät olleet tarpeeksi paksuja ja ne koottiin nopeasti palaviksi risukasoiksi gehennaan.


Jesaja. 30:33


:bible:
Sillä aikoja sitten on polttopaikka valmistettu; kuninkaallekin se on varattu. Syvä ja leveä on sen liesi, tulta ja polttopuita paljon. Herran henkäys kuin tulikivi-virta sytyttää sen.
Emil
 

Re: Viinipuu ja oksat. Ymmärrätkö vertauksen oikein?

ViestiKirjoittaja Emil » 13.01.2020 21:28

Kalamos kertoi ytimen. On pysyttävä Kristuksessa ja Kristuksen omat pysyvät Hänessä ja ilman Jeesusta emme voi kantaa hedelmää ja ilman Jeesusta emme voi mitään tehdä.
Emil
 

Re: Viinipuu ja oksat. Ymmärrätkö vertauksen oikein?

ViestiKirjoittaja Emil » 16.01.2020 21:34

Voiko oksa tehdä itse jotain, pysyäkseen totisessa viinipuussa?
Vaikuttaako Jumala täysin suvereenisesti sen, että oksat pysyvät totisessa viinipuussa?
Vaikuttaako Jumala täysin suvereenisesti sen, että hänessä kiinni oleva oksa tuottaa hyvää hedelmää?

Selvää on, että Jumala ei tahdo, eikä voi vaikuttaa sellaista, että joku ei kantaisi hyvää hedelmää ja ei täten pysyisi totisessa viinipuussa kiinni, eli Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa.

Milä on siis sitten se taho, joka vaikuttaa, että jotkut oksat eivät tee hyvää hedelmää ja eivät täten pysykkään totisessa viinipuussa, eli Jeesuksessa Kristuksessa kiinni, vaan Herra itse irrottaa ne ja kuivettuvat ja ne kootaan yhteen ja ne palavat.

Onko hyvän hedelmän puutteen aiheuttaja ihminen, paholainen, synti, vai kaikki yhdessä?

Ajatuksia?
Emil
 


Paluu Sana ja Elämä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa