Kirjoittaja kirjoitti:Ovatko ne sielut sitten samanlaisia? Eli jos ovat, niin ainut ero ihmisen ja vaikkapa koiran välillä olisi se, että ihmisellä on kehittyneemmät aivot. Eläimen sielut siis kykenisivät puhumaan kuten ihmisen sielutkin kuoleman jälkeen:
Johannes (Ilm 6:9-10) kirjoitti:Ja kun Karitsa avasi viidennen sinetin,
näin minä alttarin alla niiden sielut,
jotka olivat surmatut Jumalan sanan tähden
ja sen todistuksen tähden, joka heillä oli.
Ja he huusivat suurella äänellä sanoen:
"Kuinka kauaksi sinä, pyhä ja totinen Valtias,
siirrät tuomiosi ja jätät kostamatta meidän veremme niille,
jotka maan päällä asuvat?"
Itse en usko että eläimillä ja ihmisellä on samanlainen sielu.
Sielu tarkoittaa Raamatussa
ihmistä kokonaisuutena ja joskus
ihmisen ydintä.
Siis ihminen on sielu.
Ihminen voi olla elävä tai kuollut sielu.
Ja tähän asiaan ei vaikuta se,
onko ihminen ruumiillisesti kuollut.
Kun Jeesus sanoi:
anna kuolleitten haudata kuolleensa niin tuossa tuo ensimmäinen maininta
ei tarkoita ruumiillisesti kuolleita.
Ja kun tuo sanonta oikein ymmärretään,
niin ei tuo jälkimmäinenkään tarkoita ruumiillisesti kuolleita.
Siis ihminen voi olla kuollut sielu syntinsä tähden.
Eläin sen sijaan ei tee syntiä.
Eli ei voida sanoa,
että ihminen ja eläin olisivat samanlaisia sieluja.
Ihminen luotiin Jumalan (Valtiaiden) kuvaksi.
Eläin taas vallittavaksi.
Mutta kummastakin Raamattu käyttää
alkulehdillä nimitystä
elävä sielu Kuolemaa on siis kolme erilaista.
Eläintä koskee vain ruumiillinen kuolema.
Eläin ei koe hengellistä kuolemaa.
Hengellinen kuolema erottaa ihmisen Jumalan yhteydestä,
ja sen saa aikaiseksi synti.
Onko sitten kärpäsillä ja hyttysillä sielu.
Entäpä mikrobeilla.
Ovatko ne iankaikkisuusolentoja.
Ovatko ne Jumalan luomia.
Mitä ne oikein ovat.
En usko että Jumalan taivaissa
ja uudessa maassa on kärpäsiä tai verta imeviä hyttysiä.