Pietarin kiivaus ja miekan kanto mukanaan

Keskustelemme kaikesta taivaan ja maan välillä - Sanan pohjalta.
Alku. Synti, Sovitus, Pelastus, Usko ja Elämä. Lopun tapahtumat.

Pietarin kiivaus ja miekan kanto mukanaan

ViestiKirjoittaja Emil » 09.06.2019 11:25

Saako uskova olla kiivas kuten Pietari? Saako uskova kantaa miekkaa mukanaan? Miksi Pietari kantoi miekkaa mukanaan Jeesuksen seurassa? Miksi Jeesus ei jo kieltänyt ennen Getsemanen tapahtumia, Pietaria kantamasta mukanaan miekkaa?

Vihan vimmassa Pietari sivaltaa ajattelemattomasti miekallaan korvan ylimmäisen pa­pin palvelijalta.

Kun Jeesus näki, mitä Pietari oli tehnyt, hän va­pautti kätensä, joita roomalaiset sotilaat jo pitelivät, ja sanoen: »Sallikaa vielä tämäkin» kosketti haavoitetun korvaa, joka heti tuli terveeksi. Vihollisilleenkin, jotka ovat aikeissa ottaa hänen henkensä, hän täten antaa epäämättömän todistuksen jumalallisesta voimastaan. Pietarille Jeesus virkkoi: »Pistä miekkasi takaisin tup­peen; sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miek­kaan hukkuvat. Vai luuletko, etten voi rukoilla Isääni, niin että hän lähettäisi heti minulle enemmän kuin kaksitoista legioonaa enkeleitä! Mutta kuinka silloin kävisivät toteen kirjoitukset, jotka sanovat, että näin pitää tapahtuman?» »Enkö minä joisi sitä maljaa, jon­ka Isä on minulle antanut?
Emil
 

Re: Pietarin kiivaus ja miekan kanto mukanaan

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 09.06.2019 12:52

kantoi villieläimien vuoksi käsittääkseni.
Avatar
Kirjoittaja
 
Viestit: 1529
Liittynyt: 14.10.2017 21:50

Re: Pietarin kiivaus ja miekan kanto mukanaan

ViestiKirjoittaja עֵד » 09.06.2019 16:50

Jeesuksen kehotuksen mukaan (Luuk.22:36) he hankkivat miekkoja, yhteensä kaksi (jae 38).
Avatar
עֵד
 
Viestit: 1470
Liittynyt: 06.06.2015 08:37

Re: Pietarin kiivaus ja miekan kanto mukanaan

ViestiKirjoittaja Jukka » 09.06.2019 23:50

Kirjoittaja kirjoitti:kantoi villieläimien vuoksi käsittääkseni.


Ilmeisesti vastaat tuossa Emil'in kysymykseen: "Miksi Pietari kantoi miekkaa mukanaan Jeesuksen seurassa?"

Minä en tiedä vastausta kysymykseen. Yksinkertaisin vastaus tietenkin olisi se, minkä Witness esittikin ja joka perustuu Raamatun ilmoitukseen: "Jeesus käski hankkia miekat!" Villipetoja vastaan puolustautumisesta -miekkoja hankittaessa- tuskin kuitenkaan tässä oli kysymys.
Jukka
 

Re: Pietarin kiivaus ja miekan kanto mukanaan

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 10.06.2019 00:25

Miksi ei villipetoja vastaan, kun kerran kaksi riitti? Jos olisi tarkoitus puolustautua ihmisiä vastaan niin kaiketi olisi pitänyt ottaa kaikille miekat. Paavalikin hakattiin puolikuolleeksi, ei siellä lue, että Paavali olisi taistellut miekalla vastaan tai kukaan muukaan apostoleista.
Avatar
Kirjoittaja
 
Viestit: 1529
Liittynyt: 14.10.2017 21:50

Re: Pietarin kiivaus ja miekan kanto mukanaan

ViestiKirjoittaja Jukka » 10.06.2019 07:02

En kirjoittanut, että miekat olisi pitänyt hankkia taistelemiseen ihmisiä vastaan. Tuossa raamatunpaikassa ei ole selitystä sille, miksi Jeesus kehotti miekkoja hankkimaan. Kohdasta käy kuitenkin selville, että opetuslapsilla oli kaksi miekkaa jo mukanaan, kun he siirtyivät yläsalista Getsemanen puutarhaan. Oli yö eivätkä he poikenneet minnekään miekkoja ostamaan.

En tiedä miksi Jeesus antoi tuollaisen kehotuksen hankkia miekkoja. Toisaalta minua kiinnostaisi tietää kellä toisella opetuslapsella oli miekka, Pietarin lisäksi. Sitäkään eivät pyhät kirjoitukset kerro. Olisikohan jostain kommentaarista apua tähän tietämättömyyteeni?
Jukka
 

Re: Pietarin kiivaus ja miekan kanto mukanaan

ViestiKirjoittaja עֵד » 10.06.2019 07:35

’Marian sydämen läpi kävi miekka, kun näki poikansa ristillä.’

Tarkasti ottaen (alkuteksteissä) ko. kohdan ’miekka’ (vaikkakin kuvaannollisesti) on reilusti pidempi kuin Pietarin mukanaan kuljettama ja (korvaan) käyttämä vastaava.

Itseasiassa mahtoiko Jeesus puhua opetuslapsille kuvaannollisesti ’miekasta’ vrt. myöhempi Paavalin ilmaisu Sanan miekasta.

Kun Jeesus sanoi 11 opetuslapselle heidän saatuaan hankituksi 2 miekkaa (isoa veistä) ’Riittää’, mitä Hän viestitti?
Avatar
עֵד
 
Viestit: 1470
Liittynyt: 06.06.2015 08:37

Re: Pietarin kiivaus ja miekan kanto mukanaan

ViestiKirjoittaja kalamos » 10.06.2019 08:02

Miekka oli tarpeen nimenomaan villipetoja vastaan.
Tunnetusti vaarallisin oli paimenen ammatti.
Daavidkin oli paimenena joutunut jopa karhun kanssa taistelemaan.

Jeesus ei sanonut, että kaksi miekkaa riittäisi.
Hän käski jokaisen, jolla ei miekkaa ole,
hankkia sellaisen.

:bible:
Luukas (22:35-36) kirjoitti:
Ja hän sanoi heille:
    "Kun minä lähetin teidät
    ilman rahakukkaroa ja laukkua ja kenkiä,
    puuttuiko teiltä mitään?"
He vastasivat:
    "Ei mitään".
Niin hän sanoi heille:
    "Mutta nyt, jolla on kukkaro,
    ottakoon sen mukaansa;
    niin myös laukun.
    Ja jolla ei ole,
    myyköön vaippansa ja ostakoon miekan
    .


Siis kaikkein vakavin ja tärkein asia oli miekka tuossa luettelossa.
Jos ei ole miekkaa,
niin mitä teet vaipallakaan,
kun villipedot raatelevat sinut.

Mutta sitten Jeesus alkaa puhua
lähestyvästä kärsimyksestään:

:bible:
Luuk (22:37-38) kirjoitti:
Sillä minä sanon teille,
että minussa pitää käymän toteen tämän,
mikä kirjoitettu on:

    'Ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon.'
Sillä se, mikä minusta on sanottu,
on täyttynyt".


Niin he sanoivat:
    "Herra, katso, tässä on kaksi miekkaa".
Mutta hän vastasi heille:
    "Riittää".


Mutta opetuslapset eivät ymmärtäneet
mistä on kysymys.
He ajattelivat, että he tarvitsevat miekkoja,
jotta pelastaisivat Jeesuksen uhkaavasta tilanteesta.

Eikä Pietari ymmärtänyt edes Jeesuksen vastausta.
Jeesus ei sanonut
:bible3: riittää :bible3:
miekkojen lukumäärälle.
Sellainenhan piti jokaisen hankkia,
jos ei sellaista vielä omistanut.
Jeesus sanoi,
että nyt riittää jo tuollaiset puheet.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6603
Liittynyt: 27.08.2014 08:31

Re: Pietarin kiivaus ja miekan kanto mukanaan

ViestiKirjoittaja Emil » 10.06.2019 16:16

Kiitoksia vastauksista. Minulle ei kuitenkaan selvinnyt, että miksi miekat piti hankkia kaikille juuri ennen Getsemanen tapahtumia? Miksi ei jo aiemmin? GETSEMANESSA olen käynyt ja siellä ei edes ole petoja kun se on pieni puutarha kaupungin kupeessa, muurien ulkopuolella. Jeesus olisi sitäpaitsi voinut vain käskeä petoja perääntymään ja ne olisivat totelleet ja Jeesuksen seurassahan opetuslapset olivat, paitsi silloin, kun Jeesus vetäytyi rukoilemaan yksinäisyyteen. Jeesuksen on täytynyt myös tietää ja nähdä ennalta, että mitä Pietari tulee kiivastuksissaan sillä miekallaan tekemään. Jeesus tiesi ja näki kaiken jo ennalta. Jeesus tiesi Pietarin kiivauden. Miksi kiivaalle piti antaa miekka? Eikö jollekkin vähemmän kiivaalle mieluummin? Luulenpa, että miekat piti olla jotta Jeesus luetaan pahaintekijäin joukkoon ja Jeesus voi toteuttaa senkin profetian, että hän ei kosta pahaa pahalla, vaan parantaa jopa Häntä vangitsemaan tulleen korvan joka on leikattu miekalla.
Emil
 

Re: Pietarin kiivaus ja miekan kanto mukanaan

ViestiKirjoittaja Jukka » 10.06.2019 22:16

Olen ymmärtänyt tämän asian jotakuinkin samoin kuin Sinä Emil. Tuo Jeesuksen kehotus miekkojen hankkimiseen tapahtui käsittääkseni matkalla Getsemaneen pääsiäisaterian nauttimisen jälkeen. Ei opetuslapsilla ollut mahdollisuutta miekkaostoksiin yötä vasten. Pietarilla ja jollakin toisella opetuslapsista oli siis matkassa miekka (machaira-kookas veitsi, jota käytettiin mm. eläinten tappamiseen [uhritoimituksissa] ja lihan leikkaamiseen). Lisäksi Jumalan sana on kaksiteräinen miekka (distomos machaira) ja sotilaiden taisteluissa käyttämä miekka on myös machaira. Miekka on siis sekä konkreettinen että vertauskuvallinen asia. Tässä tapauksessa ilmeisesti aivan konkreettinen. Itse en lähde sille tielle, että sanon varmaksi asioita joita Raamattu ei varmaksi selitä. Onko UT:ssa yhtään kohtaa, jossa opetuslasten kerrotaan liikkuvan miekat mukanaan (siis evankeliumin sanaa levittäessään)?

Olen nyt mökillä, mutta tahdon kotona myöhemmin kesän aikana tutustua paremmin tähän miekka-asiaan. En ole aikaisemmin asiaan tarkemmin paneutunut.
Jukka
 

Seuraava

Paluu Sana ja Elämä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron