Aivan aluksi haluan kiittää Witnessiä saamastani tuesta. Tarkoitukseni on tuoda esille vain se, mitä Jumala alamaisuudesta sanoo. Kirjoitin jo, että Jumala perustelee naisen alamaisuuden miehelleen luomisjärjestyksellä. Raamattu tekee selväksi, että mistään eriarvoisuudesta ei ole kysymys, vaan erilaisesta asemasta. Jumalakin on Kristuksen pää, mutta molemmat ovat samanarvoisina yhden kolmiyhteisen Jumalan erillisiä persoonia.
(1.Kor.11:3)
”Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää". Luomiskertomuksen mukaan mies luotiin ennen naista. Nainen luotiin miehelle "avuksi, joka on hänelle sopiva". Mies oli naisen pää jo paratiisissa - ja yhtä ongelmattomasti kuin Isä-Jumala on aina ollut Poikansa pää. Jos paratiisissa olisi pysytty, ei asiasta olisi koskaan tullut mitään ongelmaa. Miehensä rinnalla myös vaimolle annettiin tasavertainen tehtävä ottaa luomakunta haltuunsa. Päänä olemisessa on kyse johtajuudesta, mutta erilaisesta johtajuudesta kuin mitä me sillä sanalla yleensä ymmärrämme. Pään on määrä kantaa suurempi osa yhteisestä kuormasta, niin vallasta kuin vastuustakin. Tällöin asetutaan vapaehtoisesti toisten palvelijaksi ja kaikkien orjaksi, aivan kuten Jeesuskin teki.
Markus (Mark.10:43-45) kirjoitti:"Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi, se olkoon toisten palvelija, ja joka tahtoo teidän joukossanne ensimmäiseksi, se olkoon kaikkien orja. Ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi kaikkien puolesta".
Paratiisin ihannetilanne särkyi ihmisen langettua syntiin ja siitä lähtien myös miehen ja naisen suhteet ovat osa maallisen elämämme taistelukenttää. Millaisia huomioita voimme tehdä miehestä ja naisesta heidän eläessään noita traagisia hetkiä? Ensiksikin Raamatun mukaan kielto olla syömättä hyvän ja pahan tahdon puusta annettiin vain Aadamille ennen Eevan luomista. Meillä ei ole Sanassa mitään tietoa siitä, millä tavalla Eeva sai tietää vaarasta syödä kiellettyä hedelmää. Lankeamisen hetkellä Eeva on vaarasta kylläkin tietoinen, mutta hänen lausuntonsa käärmeelle eroaa Jumalan alkuperäisestä varoituksesta. Eeva lisää varoitukseen, ettei hedelmään saa edes koskea nimittäen puuta vain ”puuksi, joka on keskellä paratiisia”. Aadamin vastuuttomuus lankeamisen hetkillä on selvää, joten hän saattoi toimia vastuuttomasti jo aikaisemmin ja antaa Eevalle Jumalan kiellosta liian miedon version. Tämä on vain arvelua, sillä Raamattu ei kerro, miten ja miltä taholta varoitus Eevalle oli tullut.
Rohkenen esittää muutamia kysymyksiä. Näkikö Saatana puutteellisin tiedoin (ns. toisen käden tiedot) varustetun Eevan helpommaksi kohteeksi suunnaten hyökkäyksen Eevaa kohti? Oliko naisen luontainen taipumus kauneusarvoihin yksi tekijä lankeamisen hetkillä, sillä Eeva koki, että puuta oli ”ihana katsella”. Tiedostiko Saatana, että Eevan heikkous oli epävarmuus ja Aadamin heikkous oli Eeva. Saatana sai Eevan langetessa ”kaksi kärpästä yhdellä iskulla”.
Naisen alamaisuudesta puhuessaan Paavali tuo esillä Eevan petetyksi tulemisen: (1.Tim. 2:14):bible3: ”eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen”
Heti lankeamisen jälkeen Jumala kutsuu kuitenkin vastuunkantamiseen Aadamin. Aadam oli perheenpäänä ensisijaisessa vastuussa – näyttää siltä, että Aadam on historian ensimäinen sohvaperuna, joka vain seuraa naisen lankeamista ja sanomatta sanaakaan sortuu heti itsekin kielletyn hedelmän syömiseen.
”hän otti sen hedelmästä ja söi ja antoi myös miehellensä, joka oli hänen kanssansa, ja hänkin söi.” Aadamilla oli varmuudella suoraan Jumalalta tullut selvä kielto olla syömättä hyvän ja pahan tiedon puusta. Aadam seurasi kuitenkin mieluummin ihanalta näyttävää vaimoaan kuin Jumalan totuudellista Sanaa. Hyväksyessään vieressä ollen Eevan hedelmän syömisen Aadam lankesi jo ennen kuin hän itse syyllistyi kielletyn hedelmän syömiseen. Adam epäonnistui perheen pään vastuun kantamisessa.
Seuraukset olivat karmaisevat, sillä ihmiskunnan osaksi tulivat sekä fyysinen, että hengellinen kuolema.
Teemamme kannalta on mielenkiintoista tutkia Jumalan antamien rangaistusten sisältöä. Ratkaisevinta on yrittää selvittää, mistä naisen halusta Jumala rangaistuksen antaessaan puhuu.
Mooses (1.Moos.3:16) kirjoitti:”Ja vaimolle hän sanoi: "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia; mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva."
Käytetty hebrealaisen sanan ”tĕshuwqah” (juurisana: shuwq (שׁוּק)) yksi sen epäämätön merkitys on halu kontrolloida. Tietenkään tämä piirre ei ole kaikissa naisissa ilmeinen, aivan samoin kuin miehissä havaittavissa olevat sellaiset piirteet kuin tunnekylmyys, väkivallan käyttö, vastuuttomuus perheen hyvinvoinnista, puhumattomuus ja kyvyttömyys kuunnella eivät suinkaan aina ole päällekäyviä. Naisen halu kontrolloida ja
Moderni nainen kokee alamaisuuden sorretuksi tulemisena ja tahtoo siitä irtautua. Puhutaan jopa feministisestä raamattuopista. Moni aikamme uskova torjuu raivokkaasti koko alamaisuus-käsitteen, vaikka se on täysin raamatullinen.
Silloin kun puhuttiin luomakunnan vallitsemista, käytettiin hepreassa raadaa ja kaabash -verbejä, joilla on sivumerkitys "polkea jalkoihinsa, valloittaa, tehdä alamaiseksi". Naisen vallitsemisesta puhuessaan Raamattu käyttää kuitenkin maashal-verbiä, johon ei liity negatiivista sivumerkitystä. Miehen ei missään kohden Raamatussa käsketä alistaa vaimoaan polkemalla tämän oikeuksia - hänen käsketään päinvastoin rakastaa tätä yhtä epäitsekkäästi kuin Kristus rakasti seurakuntaa. Suurempaa rakkauden ihannetta ei voi olla.
Paavali ei tehnyt naisista seurakuntiensa paimenia/ vanhimpia/ kaitsijoita. Johtamisvirkaa heille ei annettu yhdessäkään Uuden testamentin seurakunnassa. Suomen Siionissa asia on nykyään toisin. Alamaisuus-periaatteen hylkääminen on tuonut perustavaa laatua olevan muutoksen, jollaista kirkkohistoriamme ei aikaisemmin ole koskaan kokenut.