Tämä on minun vereni

Keskustelemme kaikesta taivaan ja maan välillä - Sanan pohjalta.
Alku. Synti, Sovitus, Pelastus, Usko ja Elämä. Lopun tapahtumat.

Re: Tämä on minun vereni

ViestiKirjoittaja Annora » 27.01.2019 22:57

KR 1933/-38
Joh. 6:50 Mutta tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi.
Joh. 6:51 Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."

Joh. 6:54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
Joh. 6:55 Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
Joh. 6:56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.


Kun Jeesus tätä puhui, käsitykseni mukaan Häntä ei ollut vielä ristiinnaulittu.
Jeesus puhui vertauksilla ennen ristiinnaulitsemistaan.
Viini kuvaa verta ja leipä kuvaa lihaa - näin ajattelen. Ne eivät siis ehtoollisen nauttimisen hetkellä muutu konkreettisesti Jeesuksen vereksi ja lihaksi.


Kun juutalaisten keskuudessa ollaan, on melko loogista, että ehtoollisen esikuva on juutalaisten pääsiäisateria.


Paavali kirjoittaa:
1. Korinttolaiskirje
11:23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
11:24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni."
11:25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni."
11:26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
Avatar
Annora
 
Viestit: 571
Liittynyt: 13.06.2018 13:45

Re: Tämä on minun vereni

ViestiKirjoittaja kalamos » 28.01.2019 09:46

Mitä tarkoittaa osallisuus jostakin
eli nyt tässä tapauksessa verestä ja lihasta?

:bible3:
Siunauksen malja, jonka me siunaamme,
eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen?
Se leipä, jonka murramme,
eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6601
Liittynyt: 27.08.2014 08:31

Re: Tämä on minun vereni

ViestiKirjoittaja Annora » 28.01.2019 10:56

Mitä tarkoittaa sana osallisuus?

Mielestäni osallisuutta ei voi olla ilman yhteisöä. Täytyy siis olla jokin tai jotain jonka kanssa ollaan yhtä.

Esim. valtio nimeltään Suomi on yhteisö ja Suomen kansalaiset ovat osallisina siihen tai siinä.

Tämä on yhteisö, johon jokainen Jeesuksen sovitustyöhön uskova on osallinen.

Johanneksen evankeliumi:
17:11 Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.
17:21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
17:22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä.

Tuomme julki toinen toisellemme tuohon yhteisöön kuulumista ottamalla yhdessä ehtoollisen.
Avatar
Annora
 
Viestit: 571
Liittynyt: 13.06.2018 13:45

Re: Tämä on minun vereni

ViestiKirjoittaja kalamos » 28.01.2019 11:56

Tarkentaisitko,
miten ymmärrät osallisuuden
- Jeesuksen VEREEN
- Jeesuksen RUUMIISEEN
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6601
Liittynyt: 27.08.2014 08:31

Re: Tämä on minun vereni

ViestiKirjoittaja Annora » 28.01.2019 12:22

Voimme uskon synnyttävän Pyhän Hengen kautta/vaikutuksesta olla osallisia siitä edusta, minkä Jeesuksen sovitustyö meille antaa. Sen muistoksi vietämme ehtoollista vrt. nimitys muistoateria.

Olla yhtä = on olla osallinen yhteisössä.

Johannes:
17:21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
Avatar
Annora
 
Viestit: 571
Liittynyt: 13.06.2018 13:45

Re: Tämä on minun vereni

ViestiKirjoittaja kalamos » 28.01.2019 13:17

:bible3:
Siunauksen malja, jonka me siunaamme,
eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen?

Kun minä juon viinin,
josta Jeesus sanoi,
että se on Hänen verensä,
niin minä koen silloin
osallisuutta ja yhteyttä
nimenomaan Jeesukseen.

Hänen verensä,
jossa on Elämä,
virtaa minussa.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6601
Liittynyt: 27.08.2014 08:31

Re: Tämä on minun vereni

ViestiKirjoittaja Annora » 28.01.2019 13:29

Nyt en ole aivan varma, mitä tarkoitat tuossa, oletettavasti et kuitenkaan sitä, että ehtoollisaineet muuttuvat konkreettisesti lihaksi ja vereksi - näin tosin jotkut opettavat.

Selventäisiköhän se minun käsitystäni asiasta, kun lähestyn sitä tälla tavoin.
Kun ihminen uudestisyntyy siinä ei tarvita ehtoollista ja se uudestisyntyminen säilyy loppuun asti, vaikka tämä ihminen ei koskaan ottaisi ehtoollista. Siis ehtoollinen on muistoateria - ei kuitenkaan pelastuksen edellytys. Yhteys Jumalaan koetaan Pyhän Hengen vaikutuksesta. Ihan äkkiä tuli mieleeni vielä, jotta onkos raamatussa jossain sellainen, että siinä puhutaan Pyhästä Hengestä ja ehtoollisesta samassa lauseessa?
Avatar
Annora
 
Viestit: 571
Liittynyt: 13.06.2018 13:45

Re: Tämä on minun vereni

ViestiKirjoittaja kalamos » 28.01.2019 14:20

:bible3:
osallisuus Kristuksen vereen

Tuota tarkoitin tai korostin.
Osallisuus Kristuksen vereen
- ei yhteisöön.


PS

Luuk. 22:20

:bible3:
Tämä malja on uusi liitto minun veressäni,
joka teidän edestänne vuodatetaan

Tuo Uusi liitto pitää sisällään
Pyhän Hengen.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6601
Liittynyt: 27.08.2014 08:31

Re: Tämä on minun vereni

ViestiKirjoittaja Annora » 28.01.2019 14:27

En nyt ihan saa kiinni tästä jutusta.

Ajattelen siten, että ehtoollinen on tarkoitettu vain uudestisyntyneille.

Uudestisyntymisessä Jeesuksen veri puhdistaa ihmisen kaikesta synnistä.
Ehtoollinen ei ole sama asia kuin uudestisyntyminen.

Mitä osuutta vereen vielä tarvitaan uudestisyntymisen jälkeen -muuta paitsi että muistaa sen.
Avatar
Annora
 
Viestit: 571
Liittynyt: 13.06.2018 13:45

Re: Tämä on minun vereni

ViestiKirjoittaja kalamos » 28.01.2019 16:13

:bible3:
Joka syö minun lihani
ja juo minun vereni,
se pysyy minussa, ja minä hänessä
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6601
Liittynyt: 27.08.2014 08:31

EdellinenSeuraava

Paluu Sana ja Elämä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa