Jumalan Laki (Toora) yhteiskunnan lainsäädäntönä?

Keskustelemme kaikesta taivaan ja maan välillä - Sanan pohjalta.
Alku. Synti, Sovitus, Pelastus, Usko ja Elämä. Lopun tapahtumat.

Jumalan Laki (Toora) yhteiskunnan lainsäädäntönä?

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 06.12.2018 16:18

:bible:
Paavali (1 Tim 1:8 ) kirjoitti:Mutta me tiedämme, että laki on hyvä,
kun sitä lain mukaisesti käytetään


Viittaako tämä siihen, että yhteiskunnassa olisi hyvä olla Tooran mukaiset lainsäädännöt?

Itse olen ollut sitä mieltä, että kun Jeesus kärsi Jumalan Lain vaatiman rangaistuksen, niin ihmisillä ei olisi oikeutta tappaa ketään(kuolemanrangaistus). Myös olen ollut sitä mieltä, että armon aikaan ei kuulu esim. tämäkään:

:bible:
Mooses (Deut 25:11-12) kirjoitti:Jos kaksi miestä tappelee keskenään
ja toisen vaimo tulee auttamaan miestään sen käsistä,
joka häntä lyö, ja ojentaa kätensä ja tarttuu tämän häpyyn,
niin hakkaa poikki hänen kätensä säälimättä.
Avatar
Kirjoittaja
 
Viestit: 1528
Liittynyt: 14.10.2017 21:50

Re: Jumalan Laki (Toora) yhteiskunnan lainsäädäntönä?

ViestiKirjoittaja kalamos » 06.12.2018 19:03

Jumalan ja Israelin kansan välinen liittosopimus,
joka pohjautui Mooseksen lain noudattamiseen
erittäin ankarine puhtaus- ja siveyssäädöksineen
varjeli Israelin kansan täystuholta,
jotta Pelastaja voisi tulla maailmaan tuosta kansasta,
eikä Nooan aikainen pahuus saisi tuota valittua kansaa vieteltyä.

:bible:
Paavali (Gal 3:23) kirjoitti:Mutta ennenkuin usko tuli,
vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten,
joka oli vastedes ilmestyvä.


Mutta nyt kun usko on tullut,
niin meillä on suurempi ja parempi ase syntiä vastaan.

Eikä tuota lakia tietenkään enää tarvita meitä varjelemaan,
kuten voimme todeta lainaamaasi jaetta seuraavasta jakeesta.

:bible:
Paavali (1 Tim 1:8-9) kirjoitti:Mutta me tiedämme, että laki on hyvä,
kun sitä lain mukaisesti käytetään
ja tiedetään,
että lakia ei ole pantu vanhurskaalle
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6601
Liittynyt: 27.08.2014 08:31

Re: Jumalan Laki (Toora) yhteiskunnan lainsäädäntönä?

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 06.12.2018 19:08

mutta eihän kaikki ihmiset, pakanat tai juutalaiset, ole vanhurskaita. Sama asiahan on Suomen lainkin kanssa, ei sitä ole tehty vanhurskaita varten. Tuo kohta kummittelee mielessä, että miten sitä lakia lainmukaisesti käytetään tänä päivänä.


:bible:
Paavali (Room 7:6) kirjoitti:mutta nyt me olemme irti laista
ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina,
niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.


Liittyykö asiaan?
Avatar
Kirjoittaja
 
Viestit: 1528
Liittynyt: 14.10.2017 21:50

Re: Jumalan Laki (Toora) yhteiskunnan lainsäädäntönä?

ViestiKirjoittaja Annora » 06.12.2018 21:25

Jeesus sanoi ristillä riippuessaan, että se on täytetty. Jeesus sanoi myös, että uuden käskyn minä annan teille, rakasta Jumalaasi yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Myöhemmin Paavali opetti, että rakkaus on lain täyttämys. Kaikki laki on täytetty tässä yhdessä käskysanassa.
Avatar
Annora
 
Viestit: 571
Liittynyt: 13.06.2018 13:45

Re: Jumalan Laki (Toora) yhteiskunnan lainsäädäntönä?

ViestiKirjoittaja Natanael » 06.12.2018 22:32

Kirjoittaja, otit esille 1.Tim. 1:8:n :bible3: ”Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään.” :bible3: ja kysyit ”Viittaako tämä siihen, että yhteiskunnassa olisi hyvä olla Tooran mukaiset lainsäädännöt?” Hieman myöhemmin totesit: ”mutta eihän kaikki ihmiset, pakanat tai juutalaiset, ole vanhurskaita.”

Olet muistaakseni ollut mukana niissä monissa keskusteluissa, joissa ymmärrykseni mukaan käsittelin kristittyjen suhdetta Tooraan ja sen moninaisiin säädöksiin. Kirjoitin useita viestejä Apostolien teoissa mainitusta kokouksesta, jossa kuumana perunana oli kysymys, miten pakanakristittyjen tulisi suhtautua Mooseksen lakiin. Palaamme nyt uudestaan tähän aiheeseen – ensin vastaus kysymykseesi: ei viittaa.

Toorassa oli hyvin laajana alueena siviili- ja hallintolaki, joka oli hyvin pikkutarkka säännöksineen. Sen tarkoituksena oli rajoittaa sitä vääryyksien sekä väkivallan ja koston kierrettä, johon kansa oli ajautunut ottaessaan lain omiin käsiinsä.
Toiseksi laissa oli yksityiskohtaiset uhri- ja seremonialait. Jeesuksen seuraajilla on yhteinen ymmärrys siitä, että kaikki vanhan liiton uhrit olivat esikuvaa tulevasta lopullisesta ja täydellisestä Messiaan ruumiin uhrista ristillä, kun Jeesus yhdellä ainoalla ruumiinsa uhrilla ja sovintoverellään teki Häneen uskovat täydellisesti vanhurskaiksi ja kelvollisiksi Jumalalle.
Jeesus on sovitusverellään myös puhdistanut omantuntomme niin, ettei mitään Mooseksen lain vaatimia puhdistautumismenoja enää tarvita. Tämän takia yhteiskunnalliseksi laiksi nostettuna Toora turhentaisi Vapahtajamme ristin sovituksen.
:bible:
Paavali (Room 1:5-8) kirjoitti:”Mutta käskyn päämäärä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä ja hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta. Muutamat ovat hairahtuneet niistä pois ja poikenneet turhiin jaarituksiin, tahtoen olla lainopettajia, vaikka eivät ymmärrä, mitä puhuvat ja minkä varmaksi väittävät. Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään.


Koska Mooseksen opetuksen (Tooran) päämääränä on rakkaus, sitä noudatetaan siellä, missä rakkaus toteutuu. Moraalilaki palvelee rakkauden toteutumista Kristuksen ruumissa (uskovien yhteydessä), jotta ykseys ei kärsisi. Tällaista rakkautta vaikuttaa Pyhä Henki. Siinä, missä uskovat ojentautuvat sydämeen kirjoitetun Jumalan rakkauden lain mukaan, niin ulkopuoliset sen sijaan kokevat lain syyttävänä, syntiä paljastavana voimana.
:bible:
Paavali (Room 13:18) kirjoitti:”Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.”

:bible:
Paavali (1 Kor 12:25-27) kirjoitti:”ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan. Ja jos yksi jäsen kärsii, niin kaikki jäsenet kärsivät sen kanssa; tai jos jollekulle jäsenelle annetaan kunnia, niin kaikki jäsenet iloitsevat sen kanssa. Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä.”

:bible:
Paavali (1 Tim 1:5-11) kirjoitti:"Mutta käskyn päämäärä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä ja hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta. Muutamat ovat hairahtuneet niistä pois ja poikenneet turhiin jaarituksiin, tahtoen olla lainopettajia, vaikka eivät ymmärrä, mitä puhuvat ja minkä varmaksi väittävät. Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamielille, haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan - autuaan Jumalan kirkkauden evankeliumin mukaisesti, joka on minulle uskottu.”


Mainitsemani Toorassa olevan moraalilain syvä sisältö näkyy kymmenessä käskyssä. Vain moraalilaki koskee meitä Jeesuksen seuraajia, sillä uudestisyntyneen sydän, asenteet ja ajatukset, ovat Pyhän Hengen kautta uudistuneet niin, että uskovat haluavat miellyttää Taivaallista Isäänsä ja ojentautua elämässään Hänen elämäämme liittyvien moraalisten kehotustensa mukaan – esimerkiksi ”rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi”. Rakkaus vaikuttaa Pyhän Hengen kautta meissä niin, että elämämme muuttuu juurikin moraalisesti. Kivisydämen tilalle on tullut lihasydän. Lakia ei ole pantu vanhurskaalle juuri siitä syystä, että uudestisyntynyt, Jumalan vanhurskauttama ihminen, tarvitsee uudenlaiseen elämään Pyhän Hengen vaikuttamaa rakkautta, eikä lain käskysanoja.
Kristitty on siis vapaa Tooran noudattamisesta, mutta ei Jumalan tahdon noudattamisesta. Annora tiivisti sen parhaimpaan mahdolliseen muotoon: ”Rakkaus on lain täyttymys”.
Avatar
Natanael
 
Viestit: 514
Liittynyt: 09.06.2015 08:28

Re: Jumalan Laki (Toora) yhteiskunnan lainsäädäntönä?

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 06.12.2018 22:39

olen kyllä tietoinen siitä, että uskovalle ei kuulu lain noudattaminen kirjaimen vanhassa tilassa vaan Hengen uudessa.

se ei kuitenkaan ollut ketjun tarkoitus vaan kysymys oli, että miten lakia käytetään lain mukaisesti nykypäivänä, tämä kysymys kumpuaa tästä esille nostamastani jakeesta:

:bible:
Paavali (1 Tim 1:8 ) kirjoitti:Mutta me tiedämme, että laki on hyvä,
kun sitä lain mukaisesti käytetään


Eli siis, kun vastaus oli, että "ei viittaa"(kysymykseeni) niin mitä tämä kohta tarkoittaa?
Avatar
Kirjoittaja
 
Viestit: 1528
Liittynyt: 14.10.2017 21:50

Re: Jumalan Laki (Toora) yhteiskunnan lainsäädäntönä?

ViestiKirjoittaja kalamos » 07.12.2018 10:57

Tuon kirjeen alkusanat osoittavat,
että Paavali kohdistaa sanomansa
Jeesukseen uskoville juutalaisille,
jotka tuntevat lain
ja ovat jopa lainopettajia.

Meille uuden liiton uskovillekin laki on hyvä,
kun sitä lain mukaisesti käytetään.

Se ohjaa meitä toimimaan niin,
että toteutuu lain täyttymys eli Rakkaus.

:bible:
Paavali (Room 13:10) kirjoitti:Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.
Sentähden on rakkaus lain täyttämys.


Siis käytämme lakia tuon lain päämäärän saavuttamiseksi.
Emme käytä lakia esimerkiksi tuomitaksemme.
Käytämme sitä ohjaamaan itseämme hyvään.

Avauksessasi oli niin hurja kohta Mooseksen laista,
että ensimmäisessä vastauksessani minun oli pakko
yrittää hiukan valaista,
miksi Mooseksen lain piti olla tuollainen kuin se oli.
Puhtaus- ja siveyssäädökset olivat ehdottomat.
Sillä lain tarkoitus oli varjella Israelin kansa
siltä täydelliseltä saastumiselta,
johon paholainen oli
jo kerran ihmissuvun onnistunut viemään.

Yhden kansan Jumala valitsi omakseen.
ja sille antoi tuon ankaran lain,
joka varjeli Israelin kansan siltä,
että paholainen ei päässyt tuhoamaan tuota kansaa,
ja niin Pelastaja saattoi tulla
kirjoitusten edellyttämällä tavalla tähän maailmaan,
Kysymys oli siis koko ihmissuvun pelastumisesta
tuon yhden kansan kautta.
Jos tuo kansa olisi synnin takia tuhoutunut,
ei olisi koskaan tullut Pelastusta yhdellekään ihmiselle.
ja me olisimme kaikki olleet ikuisesti paholaisen omaisuutta.

Eli tuo laki ei ollut tarkoitettu koko maailmalle
vaan ainoastaan yhdelle valitulle kansalle.

Ja nyt kun luemme tuota Timoteuskirjettä,
niin siinä puhutaan meistä uskovista,
miten laki ohjaa meitä hyvään.

Mutta kun avauksessasi oli tuo
niin järisyttävä lainaus Mooseksen laista,
niin en oikein voi kevyesti ohittaa sitä.

Siis mitä ihmettä. Käsi poikki.
Ei kai Jeesus omiansa enää niin opettanut?

Kyllä opetti.

:bible:
(Matteus 5:29-30) kirjoitti:Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua,
repäise se pois ja heitä luotasi;
sillä parempi on sinulle,
että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan,
kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin.
Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua,
hakkaa se poikki ja heitä luotasi;
sillä parempi on sinulle,
että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan,
kuin että koko ruumiisi menee helvettiin.


Siis yhtä suurella ehdottomuudella
kuin Mooseksen laki varjeli Israelin kansaa,
jotta sen kautta voitaisiin tuoda Pelastus (=Jeesus) tähän maailmaan,
yhtä suurella ehdottomuudella
meidän on vastustettava syntiä.

Kun minä luen Mooseksen lakia,
niin minä ymmärrän,
kuinka vakava asia on
pienikin kosketus syntiin.

Laki ei siis ole paha vaan hyvä.
Se ei kuitenkaan vapauta minua synnistä.
Mutta se saa minut hengen hädässä juoksemaan Hänen luokseen,
joka on täynnä armoa ja totuutta.
Ja Hän on Vapahtaja eli Vapauttaja.

:bible:
Paavali (1 Tim 4:10) kirjoitti:Sillä siksi me vaivaa näemme ja kilvoittelemme,
että olemme panneet toivomme elävään Jumalaan,
joka on kaikkien ihmisten vapahtaja,
varsinkin uskovien.


Tähän etenee Paavalin opetus tuossa Timoteuskirjeessä.
Laki on hyvä, mutta se ei ole Vapauttaja.
Siinä oli muistutus synneistämme
ja ilmoitus synnin vakavuudesta
mutta myös lupaus Vapahtajasta.

Ja edelleen se ohjaa meitä kääntämään
katseemme pois synnistä kohtaamaan
Jumalan Rakkaus - Jeesus Kristus.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6601
Liittynyt: 27.08.2014 08:31

Re: Jumalan Laki (Toora) yhteiskunnan lainsäädäntönä?

ViestiKirjoittaja Natanael » 07.12.2018 17:54

Vastasin edellisessä viestissäni ”ei viittaa” Kirjoittajan tähän kysymykseen: ”Viittaako tämä siihen, että yhteiskunnassa olisi hyvä olla Tooran mukaiset lainsäädännöt?” Vastasin, että yhteiskunnassa ei ole hyvä olla Tooran mukaiset lainsäädännöt ja annoin sille perustelut.
Toinen Kirjoittajan esittämä kysymys on sitten tämä: "miten lakia käytetään lain mukaisesti nykypäivänä, tämä kysymys kumpuaa tästä esille nostamastani jakeesta: :bible3: ”Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään” (1 Tim 1:8 ) :bible3:"

Tähänkin kysymykseen vastasin jo edellisessä viestissäni tuomalla esille sen, että Jumalan laista moraalilaki on edelleen voimassa ja parhaiten moraalilaki näkyy Jumalan antamissa kymmenessä käskyssä. Moraalilain noudattaminen on lain oikeaa käyttöä arkielämässämme. Raamatussa puhutaan tässä kohdassa koko ajan Jumalan laista (ei maallisesta oikeuskäytännöistä), joten meidän pitää ymmärtää Sanan kohta näin: Jumalan laki on hyvä, kun sitä Jumalan lain mukaisesti käytetään. Maallinen lakihan ei aina ole hyvä, vaan se on puutteellinen ja monelta osin väärämielinenkin. Maallista lakia voidaan aina kehittää meidän aikaamme sopivammaksi ja oikeudenmukaisemmaksi. Tähän ainoa tapa on muuttaa lakia toiseen muotoon ja maammekin päättäjät pohtivat toistuvasti lain muutoksia. Jumalan laki on hyvä ja muuttumaton.

Kaikkina aikoina moraalilakia käytetään oikein silloin, kun toimintamme kumpuaa Pyhän Hengen vaikuttamasta rakkaudesta, jolloin lähtökohtana on sydämestä nouseva ojentautuminen toimissamme ja ratkaisuissamme Jumalan Sanan totuuksien mukaan. Sanan mukaan juuri :bible3: ”rakkaus on lain täyttymys” :bible3: . Mitä enemmän rakastat, sitä enemmän haluat toimia Jumalan tahdon mukaisesti ja seurata Jeesusta niin ilossa kuin murheessa. Käytät Jumalan lakia oikein osoittamalla rakkautta ja pitämällä Jumalan Sanaa korkeimpana auktoriteettinasi.
Nöyrästi joudumme tunnustamaan kaikkivaltiaan Jumalan edessä, että olemme kaukana täydellisyydestä ja monin tavoin uskovinakin lankeilemme. Jumalan rakkauden evankeliumi on ainoa apu ja voima kulkiessamme kaitaa tietä Jeesuksen seurassa. Laki ei koskaan voi voimaa antaa, päinvastoin. Lain tehtävä on aivan toisenlainen, se käskee ja vaatii. Tämän vuoksi lain Sana herättää meissä synnintunnon, jolloin me saamme viedä kaiken kuormamme Jeesuksen Kristuksen ristin juurelle, saamme uskoa kaikki syntimme anteeksi ja olemme jälleen vapaat rakkauteen ja totuuteen.
:bible:
Paavali (Room.8:3) kirjoitti:”Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa.”
Käytät Jumalan lakia oikein tunnustamalla Hänelle kaikki syntisi ja tekemällä parannusta.

Koska Jumalan laki on hyvä, niin uskova rakastaa Jumalan lakia. Kymmenen käskyn moraalilait tiivistävät kristillisen etiikan. Kukaan uskova ei voi olla niitä vastaan. Esimerkiksi: älä tapa – emme halua vahingoittaa lähimmäisemme elämää emmekä tuottaa hänelle kärsimystä, vaan autamme ja hoivaamme häntä kaikissa elämän tarpeissa. Älä tee huorin – meidän tulee elää siveästi ja avioliitossa rakastaa ja kunnioittaa uskollisesti aviopuolisoamme. Älä varasta – emme anasta lähimmäiseltämme rahaa tai omaisuutta. Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi - emme valehtele lähimmäisestämme emmekä häntä petä, panettele tai saata huonoon maineeseen.
Kymmenen käskyä osoittavat sen tien, kuinka Jumalan moraalilakia käytetään oikein nykypäivänä. Jeesuksen seuraajan sydän sykkii Jumalan elämää varjeleville kehotuksille. Käytät Jumalan lakia oikein rukoilemalla Jumalalta voimaa elää Hänen käskyjensä mukaisesti.
Syntimme tunnustamalla ja Jeesuksen Kristuksen veren synnit pois pyyhkivään armoon luottamalla poistuu lain syyttävä sormi näköpiiristämme ja vapaudumme osoittamaan Jumalan rakkautta. Lain oikeaa käyttöä on tulla lain käskysanan alta Jeesuksen luokse ja omatunto puhtaana elää Hänen armostaan. Käytät Jumalan lakia oikein elämällä joka hetki Jeesuksen lähellä Hänen armossaan.
Niin alkuseurakunnassa kuin meidän aikamme monissa seurakunnissa Jumalan lakia käytetään usein väärin. Julistajat saattavat tuoda lain esille tavalla, joka saa kuulijan kuvittelemaan pääsevänsä Jumalan voimasta elämään korkeamman tason hengellistä elämää, kovin puhdasta ja täydellistä. Tuollaisia lakihenkisiä ajatusrakennelmia Paavali vastusti ankarasti. Pelastussanoma, evankeliumi yksin pelastustienä ja elämämme lähteenä, ei mitään muuta – se oli Paavalin keskeinen sanoma. Lain tiellä en voi tulla elämässäni enemmän hurskaaksi. Ainoastaan evankeliumi antaa meille voimaa kulkea kaitaa tietä pitkin kohti Taivaan kotia.
Meidän motivaationamme kuuliaisuudessa Herramme Sanaa kohtaan ei saa olla suosion ja siunausten saaminen tai pyhemmiksi tulemiset. Jeesuksen seuraaminen rakkaudessa ja totuudessa kirkastaa Jumalaa niin meille kuin lähimmäisillekin. Alistumalla Kristuksen tahtoon osoitamme Hänelle kiitollisuuttamme kaikesta siitä hyvästä, mitä Taivaan Isä on meille antanut. Lain oikea käyttö tuottaa Jumalalle kunniaa ja vie meidät ylistykseen ja kiitokseen. Käytät Jumalan lakia oikein antamalla kaikesta elämässäsi kiitoksen ja kunnian yksin Jumalalle.
Avatar
Natanael
 
Viestit: 514
Liittynyt: 09.06.2015 08:28

Re: Jumalan Laki (Toora) yhteiskunnan lainsäädäntönä?

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 07.12.2018 19:25

Kiitos hyvistä vastauksista kaikille. Tämä asia alkaa nyt valkenemaan.
Avatar
Kirjoittaja
 
Viestit: 1528
Liittynyt: 14.10.2017 21:50

Re: Jumalan Laki (Toora) yhteiskunnan lainsäädäntönä?

ViestiKirjoittaja kalamos » 08.12.2018 13:32

Kiitos Sinulle Kirjoittaja tästä kysymyksestäsi.
Jos et olisi sitä tehnyt,
en olisi koskaan edes huomannut tuota lausetta Raamatussa.
Olisin aina vaan ohittanut sen pysähtymättä siihen.

:bible:
Paavali (1 Tim 1:8 ) kirjoitti:Mutta me tiedämme, että laki on hyvä,
kun sitä lain mukaisesti käytetään



Mutta nyt - kiitos Sinun - minäkin olen sen huomannut,
ja Jumalan armosta aavistuksen omaisesti siitä jotain ymmärrän.

Minä takerruin aika voimakkaasti tuohon avauksesi toiseen jakeeseen
eli Mooseksen kirjasta lainaamaasi tekstiin,
enkä vieläkään pääse siitä irti.

Eli Mooseksen laki oli Jumalan ja Israelin kansan välinen liittosopimus.
Tuohon sopimukseen sisältyivät sanktiot sopimuksen rikkomisesta.

Jos Israel ei pidä liittoa,
niin se karkoitetaan luvatusta maasta.
Ja tämä sanktio on pantu täytäntöön jo monta kertaa.
Ja viimeisin sakkokierros on ollut todella pitkä
- noin 2000 vuotta.

Johannes Kastaja varoitti Israelia tästä
puhuen siitä, että kirves on pantu puitten juurelle.
Myös ja erityisesti Viikunapuun juurelle.

Ja niin sitten kävi,
kun kääntymystä eli parannusta ei tapahtunut,
että koko Viikunapuu hakattiin irti-poikki ja heitettiin tuleen.

Nyt me pakanat olemme päässeet osallisiksi
uudesta liittosopimuksesta Jumalan ja Israelin välillä.
Ja niin me voimme soveltaa itseemme myös sitä,
mikä on kirjoitettu ensimmäiseen liittosopimukseen.

Samoinkuin Israelilta otettiin viestikapula pois
kahdeksi millenniumiksi eli kahdeksi päiväksi,
voidaan meiltäkin itse kultakin ottaa pois Sanan viestikapula.

Olen joskus maininnutkin siitä,
kuinka eras tunnettu jo Kirkkaudessa oleva Sanan palvelija
oli hotellissa ilmeisesti amerikan maalla
avannut television kanavalta, jossa meni jotain
kauhean saastaista ohjelmaa. Ilmeisesti jokin pornokanava.
Ja tuo Herran palvelija jähmettyi katsomaan,
että mitä ihmettä sieltä oikein tulee.

Ja silloin Herra oli sanonut:
Jos et heti sulje tuota kanavaa,
niin Minä otan sinulta Voitelun pois.

Ja onneksi tuo Herran palvelija sulki heti tuon kanavan.
Ja hän sai olla suureksi siunaukseksi hukkuvalle maailmalle.

Siis edelleen meidän on hyvä lukea Tooraa.
Ja ottaa opiksi sen sanomasta.
Mikään synti ei ole tänä päivänä
yhtään vähemmän vakava asia kuin oli Mooseksen aikana.

Tietenkään meidän ei kuulu hakata irti omia
eikä toistenkaan ruumiinjäseniä
eikä repiä silmiä päästä kirjaimellisesti.
Tosin kerran näinkin tapahtui.
Eräs mies katsoi kerran naista himoiten.
Ja sitten hän repi silmän päästään.
Ja myöhemmin Jumala käytti tätä miestä
ihmeessä, jossa
- kirjaimellinen - vuori siirtyi paikasta toiseen.

Mutta nyt kun avauksesi mukaisesti on totta,
että Jeesus on kuollut meidän edestämme,
niin nyt me emme enää tarvitse kirvestä.
Vaan me saamme nostaa katseemme Jeesukseen.
Ja se on se toimenpide, joka katkaisee synnin kahleet.

:bible2: Aapeli Saarisalo
Paavali (Room 6:10-11) kirjoitti:Sillä minkä kuoli,
sen kerta kaikkiaan kuoli synnille;
mutta minkä elää, sen elää Jumalalle.
Niin tekin pitäkää totena,
että olette synnille kuolleet,
mutta elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6601
Liittynyt: 27.08.2014 08:31

Seuraava

Paluu Sana ja Elämä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron