Tuon kirjeen alkusanat osoittavat,
että Paavali kohdistaa sanomansa
Jeesukseen uskoville juutalaisille,
jotka tuntevat lain
ja ovat jopa lainopettajia.
Meille uuden liiton uskovillekin laki on hyvä,
kun sitä lain mukaisesti käytetään.
Se ohjaa meitä toimimaan niin,
että toteutuu lain täyttymys eli Rakkaus.
Paavali (Room 13:10) kirjoitti:Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.
Sentähden on rakkaus lain täyttämys.
Siis käytämme lakia tuon lain päämäärän saavuttamiseksi.
Emme käytä lakia esimerkiksi tuomitaksemme.
Käytämme sitä ohjaamaan itseämme hyvään.
Avauksessasi oli niin hurja kohta Mooseksen laista,
että ensimmäisessä vastauksessani minun oli pakko
yrittää hiukan valaista,
miksi Mooseksen lain piti olla tuollainen kuin se oli.
Puhtaus- ja siveyssäädökset olivat ehdottomat.
Sillä lain tarkoitus oli varjella Israelin kansa
siltä täydelliseltä saastumiselta,
johon paholainen oli
jo kerran ihmissuvun onnistunut viemään.
Yhden kansan Jumala valitsi omakseen.
ja sille antoi tuon ankaran lain,
joka varjeli Israelin kansan siltä,
että paholainen ei päässyt tuhoamaan tuota kansaa,
ja niin Pelastaja saattoi tulla
kirjoitusten edellyttämällä tavalla tähän maailmaan,
Kysymys oli siis koko ihmissuvun pelastumisesta
tuon yhden kansan kautta.
Jos tuo kansa olisi synnin takia tuhoutunut,
ei olisi koskaan tullut Pelastusta yhdellekään ihmiselle.
ja me olisimme kaikki olleet ikuisesti paholaisen omaisuutta.
Eli tuo laki ei ollut tarkoitettu koko maailmalle
vaan ainoastaan yhdelle valitulle kansalle.
Ja nyt kun luemme tuota Timoteuskirjettä,
niin siinä puhutaan meistä uskovista,
miten laki ohjaa meitä hyvään.
Mutta kun avauksessasi oli tuo
niin järisyttävä lainaus Mooseksen laista,
niin en oikein voi kevyesti ohittaa sitä.
Siis mitä ihmettä. Käsi poikki.
Ei kai Jeesus omiansa enää niin opettanut?
Kyllä opetti.
(Matteus 5:29-30) kirjoitti:Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua,
repäise se pois ja heitä luotasi;
sillä parempi on sinulle,
että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan,
kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin.
Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua,
hakkaa se poikki ja heitä luotasi;
sillä parempi on sinulle,
että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan,
kuin että koko ruumiisi menee helvettiin.
Siis yhtä suurella ehdottomuudella
kuin Mooseksen laki varjeli Israelin kansaa,
jotta sen kautta voitaisiin tuoda Pelastus (=Jeesus) tähän maailmaan,
yhtä suurella ehdottomuudella
meidän on vastustettava syntiä.
Kun minä luen Mooseksen lakia,
niin minä ymmärrän,
kuinka vakava asia on
pienikin kosketus syntiin.
Laki ei siis ole paha vaan hyvä.
Se ei kuitenkaan vapauta minua synnistä.
Mutta se saa minut hengen hädässä juoksemaan Hänen luokseen,
joka on täynnä armoa ja totuutta.
Ja Hän on Vapahtaja eli Vapauttaja.
Paavali (1 Tim 4:10) kirjoitti:Sillä siksi me vaivaa näemme ja kilvoittelemme,
että olemme panneet toivomme elävään Jumalaan,
joka on kaikkien ihmisten vapahtaja,
varsinkin uskovien.
Tähän etenee Paavalin opetus tuossa Timoteuskirjeessä.
Laki on hyvä, mutta se ei ole Vapauttaja.
Siinä oli muistutus synneistämme
ja ilmoitus synnin vakavuudesta
mutta myös lupaus Vapahtajasta.
Ja edelleen se ohjaa meitä kääntämään
katseemme pois synnistä kohtaamaan
Jumalan Rakkaus - Jeesus Kristus.