Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä

Keskustelemme kaikesta taivaan ja maan välillä - Sanan pohjalta.
Alku. Synti, Sovitus, Pelastus, Usko ja Elämä. Lopun tapahtumat.
ViestiLähetetty: 01.04.2015 10:07
:bible:
Mooses (Lev 23) kirjoitti:Kuusi päivää tehtäköön työtä,
mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti,
levon päivä, pyhä kokous;
silloin älkää yhtäkään askaretta toimittako,
se on Herran sapatti, missä asuttekin.
Nämä ovat Herran juhla-ajat,
pyhät kokoukset, jotka teidän on kuulutettava määräajallansa:
Ensimmäisessä kuussa, kuukauden neljäntenätoista päivänä,
iltahämärässä, on pääsiäinen Herran kunniaksi.
Ja saman kuukauden viidentenätoista päivänä
on happamattoman leivän juhla Herran kunniaksi;
syökää happamatonta leipää seitsemän päivää.
Ensimmäisenä päivänä olkoon teillä pyhä kokous,
silloin älkää yhtäkään arkiaskaretta toimittako.
Tuokaa Herralle uhri seitsemänä päivänä.
Seitsemäntenä päivänä on pyhä kokous;
silloin älkää yhtäkään arkiaskaretta toimittako.


Viikkosapatti ei siis ole ainoa sapatti.
Herran Sapatin tunnusmerkistö on siis:
- levon päivä
- pyhä kokous
- älkää yhtään askaretta toimittako

Tällainen päivä on muun muassa viikon seitsemäs päivä,
Pääsiäistä seuraavan happamattoman leivän juhlaviikon
ensimmäisen päivä ja seitsemäs päivä.
Nisankuun 15. päivä on aina Herran juhla-sapatti eli Suuri Sapatti.

Jeesuksen kuolema vie meidät suoraan Suureen Sapattiin.
Se avaa meille sovituksen ja pelastuksen.
Jeesus siis kuoli vähän ennen sitä auringonlaskua, josta alkoi Suuri Sapatti.

Naiset seurasivat Jeesusta hautaamiseen saakka - siis siihen iltahetkeen saakka,
jolloin suuri sapatti alkoi.
Tämän jälkeen he eivät voineet enää mitään tehdä,
ennenkuin suuri sapatinpäivä oli ohi.
Suuren Sapatin jälkeen he menivät torille ostamaan hyvänhajuisia yttejä.

:bible:
Markus (16:1) kirjoitti:Ja kun sapatti oli ohi, ostivat Maria Magdaleena ja Maria, Jaakobin äiti,
ja Salome hyvänhajuisia yrttejä ...


Ja sitten sen jälkeen he kotona valmistivat hyvänhajuiset voiteet.
Tämä kaikki siis suuren sapatin jälkeen, mutta ennen vikkosapattia.
Sillä viikkosapatin jälkeen varhain aamulla
he menivät haudalle viemään nuo valmistamansa.

Eli Jeesus kuoli keskiviikkoiltana ennen sitä auringonlaskua,
josta alkoi suuri sapatti.
Tori oli auki seuraavan kerran perjantaina aamulla,
jolloin he menivät torille ja ostivat hyvänhajuiset yrtit
ja sitten kotona tekivät voiteet.
Sitten tuli viikkosapatti
ja niin vasta sunnuntaina aamulla varhain
he saattoivat mennä haudalle noiden yrttien ja valmistamiensa voiteiden kera.

Jeesus siis oli maan povessa todellakin kolme päivää ja kolme yötä
keskiviikkoillasta eli suuren sapatin alkamisesta lähtien.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 01.04.2015 22:01
Kalamos kirjoitti: "Eli Jeesus kuoli keskiviikkoiltana ennen sitä auringonlaskua,
josta alkoi suuri sapatti" ja "Jeesus siis oli maan povessa todellakin kolme päivää ja kolme yötä
keskiviikkoillasta eli suuren sapatin alkamisesta lähtien". Raamatunkohdat mm Joh. 19:31 ja Matt. 12:40

Olen monesti ihmetellyt, mistä syystä 'kristillinen kirkko' on siirtänyt Jeesuksen ristiinnaulitsemispäivän perjantaille, joka se ei ole voinut olla. Hyvänen aika; peruskoulun ala-asteen oppilaskin osaa laskea, ettei perjantaista (viikon kuudennesta päivästä) sunnuntaihin (viikon ensimmäiseen päivään) saa sisältymään kolmea yötä ja kolmea päivää - ei roomalaisen eikä juutalaisen laskutavan mukaan.

Tradition mukaan, johon suuret kirkkokunnat ja myös oma kansankirkkomme perustaa opetuksensa, kertoo 'pitkäperjantain' olevan Jeesuksen ristiin naulitsemispäivän. Meille, jotka uskomme Jeesukseen Vapahtajanamme ja seuraamme Häntä Herranamme, ei ole juuri merkitystä minä viikonpäivänä Hän kuoli. Hän joka tapauksessa kuoli syntiemme rangaistuksen tähden, kantaen tuomiomme ja Jumala herätti Hänet kuolleista kolmantena päivänä, saaden Hänen kauttaan aikaan iankaikkisen lunastuksen. Jokainen, joka ottaa tämän evankeliumin sanoman vastaan, ottaa vastaan Hänet itsensä ja iankaikkisen autuuden.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 02.05.2015 09:45
jukka1954 kirjoitti:Olen monesti ihmetellyt, mistä syystä 'kristillinen kirkko' on siirtänyt Jeesuksen ristiinnaulitsemispäivän perjantaille, joka se ei ole voinut olla.


Asia on todellakin näin, että tuo päivä on vain päätetty.
Eusebiuksen teoksesta Vita Constantini, kirja III,
löytyy Konstantinuksen kirje Nikean kirkolliskokoukseen osallistuville,
jonka eräs katkelma alkaa näin:

Kun pääsiäisen pyhään juhlaan liittyvä kysymys nousi esiin, ajateltiin olevan tarkoituksenmukaista, että kaikki viettäisivät pääsiäistä yhtenä päivänä. Oli selitetty olevan erityisen sopimatonta seurata tätä juhlista pyhimpänä niiden juutalaisten tapoja ...


En halua kirjoittaa pidempää katkelmaa,
sillä niin syvästi Konstantinus tuossa häpäisee juutalaisia.
Konstantinuksen ainoa peruste sille,
mistä hän tuossa viittaamassani katkelmassa kirjoittaa, oli se,
että emme missään tapauksessa saisi viettää pääsiäistä juutalaisten laskelmien mukaan.

Ja kun ihmiset nykyään varsin huonosti tuntevat Raamatun ilmoituksen,
niin monelta on jäänyt huomaamatta se seikka, että Uusi Testamentti
puhuu tuon Pääsiäisen yhteydessä kahdesta eri sapatista: Suuresta sapatista ja viikkosapatista.

:bible:
Markus (15:43 RK) kirjoitti:Ilta oli jo tullut, ja oli valmistuspäivä eli sapatin aatto.

Tuo ilmaisu paljastaa sen, että nimenomaan oli kysymys siitä
suuresta sapatista eli juhlasapatista, jonka aatto oli tuo valmistuspäivä.
Kysymys ei suinkaan ole viikkosapatista.

Vasta tuon juhlasapatin jälkeisenä arkipäivänä oli tori auki seuraavan kerran.
Ja silloin naiset menivät torille.
Sen jälkeen he menivat takaisin kotiin ja valmistivat hyvänhajuiset yrttivoiteet.
Ja sitten he viettivät viikkosapatin hiljaisuudessa.
Ja sitten viikkosapatin jälkeisenä päivänä he menivät aamulla varhain haudalle.

Ja tämä merkitsee sitä,
että täsmälleen niinkuin Jeesus oli sanonutkin, Hän oli maan povessa
kolme päivää ja kolme yötä.

Kun kivi vieritettiin haudan suulle ja iskeytyi päin kallion seinää,
oli aurinko laskenut myös sen ulkopuolella.
Siis juuri suuren sapatin alkamisesta lähtien Jeesus oli haudasa
kolme päivää ja kolme yötä,
ja tuon kolmannen päivän päätteeksi Hän nousi ylös haudasta.

Siis Jeesus nousi ylös haudasta viikon seitsemännen päivän päätteeksi lauantaiehtoona,
ja Hänet saatiin suljettua maan poveen juuri ja juuri
viikon neljännen päivän päätteeksi siihen hetkeen mennessä,
kun aurinko laski ja alkoi valmistuspäivän jälkeinen suuri sapatti eli juhlasapatti.
LainaaIlmoita tämä viesti
Avatar
Viestit: 156
Liittynyt: 26.09.2014 23:07
ViestiLähetetty: 02.05.2015 10:54
kalamos kirjoitti:Ja tämä merkitsee sitä,
että täsmälleen niinkuin Jeesus oli sanonutkin, Hän oli maan povessa
kolme päivää ja kolme yötä.


Raamattu on Jumalan ilmoitus ihmiskuntaa varten ja on ylen
ihmeellinen.

Jumalan sana on erehtymätöntä ja ihmeellisesti nivoutunutta.

Tämäkin asia on Raamatussa hyvin selkeästi ilmoitettu, esim:

:bible:
Johannes (2:18-22) kirjoitti:
Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle:
"Minkä merkin sinä näytät meille, koska näitä teet?"
Jeesus vastasi ja sanoi heille:
"Hajottakaa maahan tämä temppeli,
niin minä pystytän sen kolmessa päivässä"
.
Niin juutalaiset sanoivat:
"Neljäkymmentä kuusi vuotta on tätä temppeliä rakennettu,
ja sinäkö pystytät sen kolmessa päivässä?"

Mutta hän puhui ruumiinsa temppelistä.
Kun hän sitten oli noussut kuolleista, muistivat hänen opetuslapsensa, että hän oli tämän sanonut;
ja he uskoivat Raamatun ja sen sanan, jonka Jeesus oli sanonut.



Jeesus lupasi antaa Joonaan merkin ja sen Hän teki.

Jumalan sana on ihmeellinen ja erehtymätön, varma ja luotettava.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 15.04.2019 09:15
talutettava kirjoitti:Jeesus lupasi antaa Joonaan merkin ja sen Hän teki.


Aivan. Joona oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä.
Ja tuo Joonaan merkki oli sikälikin yhteneväinen sen kanssa,
mitä Jeesus oli kokeva,
kun Hänen ruumiinsa oli maan povessa kolme päivää ja kolme yötä,
että Joona ei suinkaan pysynyt elossa tuota kolmea päivää ja kolmea yötä meripedon vatsassa.
Vaan Joona todellakin koki ruumiillisen kuoleman.
Ja kun Joona todistaa siitä, kuinka hän oli "tuonelan kohdussa",
niin hänen henkensä/sielunsa todella oli tuonelassa.
Samoin Jeesus astui alas tuonelaan,
mutta Hänen ruumiinsa oli maan povessa vastaavan ajan
kuin Joonan ruumis meripedon vatsassa.


kalamos on tönäissyt viestiketjua viimeksi klo 15.04.2019 09:15
LainaaIlmoita tämä viesti

Paluu Sana ja Elämä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron