Mitä ystävyys merkitsee?

Keskustelemme kaikesta taivaan ja maan välillä - Sanan pohjalta.
Alku. Synti, Sovitus, Pelastus, Usko ja Elämä. Lopun tapahtumat.
ViestiLähetetty: 22.02.2021 17:40
Kiitos "Lonelyrider" . Sinä voisit olla sydänystäväni. Kalamos ei valitettavasti voisi olla, ellei sitten muutu.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 22.02.2021 23:06
Emil kirjoitti:Minä en pidä muuta ystävyyttä ystävänäni, kuin sydänystävyyttä, jossa on agape rakkaus, joka tulee Jumalalta ja jonka vaikuttaa Jumalan Henki.

Vaatimukseni sydän ystävyydelle on korkein mahdollinen. Katson oikeudekseni vaatia parasta ja olla tyytymättä vähempään, koska kysehän on nimenomaan juuri minun ystävästäni ja minun ystävyydestäni. Ei muiden.

Ehkä tämä on yksi syy miksi minulla ei ole paljoa ystäviä, sydänystäviä.

Tässä Emil kertoi totuuden siitä, miksi hänellä ei ole sydänystävää. Jumalallinen rakkaus on täysin vastakohtaista siihen nähden. Se on pyyteetöntä, ei vaadi, ei perää oikeuksiaan. Tähän ei pysty kuin Jumala itse. Jos me odotetaan saavamme toisiltamme tälläistä rakkautta, olemme todella väärien kuvitelmien uhreja.

Sitä vajavaisempaa inhimillistä ystävyyttäkään emme saa, jos lähtökohtana on vaatimukset.
ViestiLähetetty: 22.02.2021 23:06
minä taas luulen, että jos Emil ja Kalamos tapaisivat livenä, heistä tulisi hyvät ystävät, ehkä sydänystävätkin. Näin netissä tulee helposti väittelyitä ja kiistoja.
ViestiLähetetty: 23.02.2021 07:50
Voi, kuinka lapsena ja nuorena kipuilin, kun minulla ei ollut ystäviä. Kouluissa en ystävystynyt enkä myöhemmin töissä.

Nyttemmin en ole asiaa juurikaan pohtinut. Jokin aika sitten pysähdyin, voisinko ajatella Jeesusta ’ystävänä’; toisinsanoen, mitä se tarkoittaisi? Ihan konkreettisesti? Ei vain kauniina ajatuksena.

Hakeutuisinko Hänen ’luokseen’ so. viettäisin enemmän aikaa rukoillen ja lukien Hänestä evankeliumia tutkien? Vangitsisinko kaikki ajatukseni Hänelle kuuliaisiksi, kuten Sana opettaa?

Ainakin aiemmin pidin tällaista uskoutumista osin äärimmäisyytenä, lähes luostariin sopivana, jopa uskonnollisuuteen lankeamisena. Toisekseen epäröin, että jäisikö ’elämä elämättä’ ja lähimmäiset kohtaamatta? Mutta nyttemmin, eli vasta 40 vuotta uskoontulosta, olen etsimässä ’tosielämää Jeesuksessa’!

Kun Sana sanoo, että Hän, Jeesus, on antanut henkensä edestämme, niin siihen täytyy liittyä Pyhä Henki, jonka Hän lupasi lähettää. Vain Pyhä Henki todistaa Jeesuksesta, ja ilman Pyhää Henkeä kukaan ei usko.

Ajattelen, että Pyhä Henki yhdistää niin, että voi ja haluaa siunata toista!
ViestiLähetetty: 23.02.2021 10:00
Kirjoittaja kirjoitti:minä taas luulen, että jos Emil ja Kalamos tapaisivat livenä, heistä tulisi hyvät ystävät, ehkä sydänystävätkin. Näin netissä tulee helposti väittelyitä ja kiistoja.

Tämä foorumin tarkoitushan on
Rakkauden ilmapiirissä käytävä keskustelu
Jumalan ilmoituksesta Hänen Sanassaan ja teoissaan.

Opillisesti minä ja Emil
olemme kaikkein lähimpänä
toisiamme tällä foorumilla.

Esimerkiksi me kumpikin olemme
niin sanottuja kiliasteja.
Emme selitä ja vesitä
esimerkiksi Ilmestyskirjan sanomaa.
Vaan uskomme tapahtuvan juuri niinkuin
siellä sanotaan.

Tästä yksimielisyydestä esimerkkkinä on
Emilin kommentti kirjoitukseeni,
jossa vastasin Sinun avaukseesi
Pyhän Hengen toiminnasta
tempauksen jälkeen.

Kuva

Kaikki ihmiset maailmassa ovat minulle ystäviä.
Olen perustanut tämän foorumin,
jotta koko maailma eli kaikki ystäväni
voisivat lukea täältä ilosanoman,
jota minäkin omalta vähäiseltä osaltani
yritän ruokokynälläni raapustaa.

Ja tällä foorumilla mukana olevat
ovat minulle sellaisia ystäviä,
joita palvelen keskustellen
muun muassa vastaten esitettyihin kysymyksiin.

Tosin kaikkein mieluisin rooli
minulle on pikkuinen pikkuinen καλαμος

Kuva

Minä niin tykkään kysyä atioita
Pyhäkoulun opettajalta.

Mutta titten minulla on myöt
kolmat rooli, ja tiitä minä en tykkää.

Minä en titten yhtään tykkää
olla at...minitteri...tetä.

Administrator

Tässä roolissa en keskustele mistään
vaan hallinnoin tätä foorumia,
ja yritän kehittää sitä jne.

Mutta tässäkin roolissa
minä olen ystävä niille,
joita palvelen.

Siis palvelen rakkaudella.
Ja tämä palvelustehtävä
vie minulta kaikkein eniten aikaa.
Ja se vie sitä ihan liian paljon.
Ja se myös rasittaa eniten.
Ja myös minulle rakkain ihminen
jää väkisinkin liian vähälle huomiolle
tämän palvelutehtävän tähden.
Ja se on synti,
josta haluan tehdä parannuksen.

Tällä foorumilla mukana olevat ovat minulle siis
erityisen rakkauden kohteita.
Ja ylivoimaisesti kaikkein eniten,
minä olen saanut osoittaa Rakkautta
yhtä tämän foorumin käyttäjää kohtaan,
ja hän on siten minulle
kaikkein suurimman Rakkauden kohde
ja siten kaikkein rakkain ystävä.
Sen voi mitata ihan millä tahansa mittarilla
alkaen vaikkapa
Emilin mainitsemasta pitkämielisyydestä.
ViestiLähetetty: 23.02.2021 11:23
kalamos kirjoitti:Koskettava todistus.
Erityisen mielenkiintoinen
tuo käyttämäsi ilmaisu ...
sielunystävä.

Ystävä ja Ystävyys on
todella suuriarvoinen asia.
UT:ssa käytetään sanaa

φίλος = ystävä (beloved, dear)
filos

Kysymyksessä ei ole siis mikään
kevyt kaveruus vaan

φιλία = ystävyys / mieltymys / Rakkaus
filia

Mitä sielunystävyyteen tulee; esimerkiksi Daavid ja Joonatan. He olivat sielunystäviä. Sanassa sanotaan; "kiintyi Joonatan kaikesta sielustaan Daavidiin". "Koko sielu" siinä mainitaan, niin siitä sanotaan sielunystävyydeksi. Muuten olen aiemmin kirjoittanut Daavidista ja Joonatanista.

:bible:
(1Sam. 18:1) kirjoitti:Kun hän oli lakannut puhumasta Saulin kanssa, kiintyi Joonatan kaikesta sielustaan Daavidiin, ja Joonatan rakasti häntä niinkuin omaa sieluansa.

Kalamos kirjoitti:PS

Toivottavasti en nyt tule
väärin ymmärretyksi,
mutta minä olen kokenut
absoluuttisen vilpitöntä
ystävyyttä ja uskollisuutta
...
elävältä sielulta eli olennolta,
jota sanotaan
ihmisen parhaaksi ystäväksi
...
siis koiralta.

Muistelen tutkitun,
että esimerkiksi isännän ja koiran
sydämet voivat lyödä samaan tahtiin.
Yhtä lailla emännän ja koiran sydämet
voivat näin tehdä.

Vaimoni ymmärtääkin koiria
paljon paremmin kuin minä.
Ihan vieraatkin koirat ohittavat minut
ja menevät suoraan vaimoni tykö.
Jokin sielunmaailmoissa vaan kolahtaa.

Mutta yksi koira oli minulle niin rakas,
että kun oli sen lopettamisen aika,
minä itkin ja itkin ja itkin
jo ennenkuin tuo päivä koitti.
No olen minä itkenyt
jo monen koiran tähden.

Tuosta yhdestä koirasta
olen täällä kirjoittanutkin.
Odotan tuon uskollisista uskollisimman
ystäväni jälleennäkemistä.
Vaikka näitä uskollisia ystäviä
onkin jo monta koirien taivaassa.

Minulla kesti 2 vuotta kun menetin kultahamsterin syövälle ja sitten itkin 2 vuotta. :redface: Siksi en voi ottaa mitään lemmikn. Kiinnyn helposti ja herkästi eläimiin. Toipuminen rakkaasta eläimestä minulla kestää niin hyvin kauan. :redface:

Teininä erkaannuin muista ihmisistä ja ainoa läheisin kaveri oli mummoni kissa. Se osasi leikkiä hippaa ja oli seikkailunhaluinen kaveri kun menin rauhalliseen luontoon kävelemään ja se Kisu jota kutsuin aina Kisuksi, tuli perääni ja käveli kanssani. Paras kaveri joka piti seuraa kanssani luonnossa.

Kun sinä kesäpäivänä mummon pihalle ilmaantui eräs arka kulkukissa, jonka etujalka oli poikki ja ontui ja oli nälissään ja oli arka. Hain kiiruusti syötävää sille, lähestyin hitaasti ja varovasti tuoden sitä syötävää, laskin sen maahan ja sitten peräännyin hitaasti puhuttaen lempeästi.

Mutta en huomannut että Kisu oli perässäni ja tuli ja jäi istumaan kun peräännyin pois. Sitten arka kissa ei uskaltanut tulla syömään koska Kisu oli vieressä. Huomasin Kisun ja sanoin ajatuksen kautta Kisulle. Sanoin sille; "Katso sen etujalkaa ja että se on arka ja nälissään. Tulisithan pois ja antaisit sen syödä rauhassa". Kisu ymmärsi ja vetäytyi hitaasti pois ja antoi aran kissan syödä rauhassa. Uskomatonta, Kisu ymmärsi heti minua ajatuksen kautta. Älykäs kissa.

Hippaleikki oli iso vaahterapuu, johon koskettaessaan Kisu sai minut kiinni kun en onnistunut pysymään piilossa Kisulta. Ja löysin Kisun piilopaikalta niin koskin vaahterapuun, Kisu ymmärsi hävinneen ja tuli pois piilopaikalta ja käveli häviäjänä hitaasti. :smile: Ihmeellisintä, että se viihtyi seurassani. Paras kaveri. :thumbup:
Edellinen

Paluu Sana ja Elämä