witness blogi

Avaa oma blogisi. Kuvablogit. Teemablogit.
Blogeja muualta.

Re: witness blogi

ViestiKirjoittaja עֵד » 05.04.2021 10:58

Pitkäperjantaina kävin kävelyllä ja suunnistin tuttuun pajunkissapaikkaan. Harmikseni muutkin olivat osautuneet sinne ja kissat alkoivat olla kortilla.

Löysin kuitenkin pari oksaa, jossa toisessa kissat olivat valkeat ja toisessa lähes – mustat!

Laittaessani kissoja kotona maljakkoon havaitsin valkeiden hiukan punertuvan ja seuraavana aamuna ne olivatkin muuttuneet punaisiksi!

Seuraavana päivänä punaiset kissat alkoivat vaalentua ja tänään ne olivat jo valkoiset.

https://witness61.wordpress.com/2021/04 ... siaisihme/
Avatar
עֵד
 
Viestit: 1462
Liittynyt: 06.06.2015 07:37

Re: witness blogi

ViestiKirjoittaja עֵד » 12.04.2021 06:18

’Rukous ja paasto’ on työkalu! Tosin olen kuvitellut sen kuuluvan paremmille (lue: edistyneemmille) uskoville..

Jokin aika sitten iltasella sydämelleni muotoutui selkeästi, ettei minun tarvitse enää iltaseitsemän jälkeen syödä. Kokeiltuani huomasin yöunen paranevan eikä vessassakaan tarvinnut ravata. Eikä tullut nälkä yöllä ja aamulla oli virkeä olo!

Erityisesti tänään huomasin, ettei ensimmäisenä ollut kiire jääkaapille, vaan Sanan ääreen! Se maistui ihan ruualle!

Vaikka siis kyseessä on (vain) päivittäinen pätkäpaasto (12 h).
Avatar
עֵד
 
Viestit: 1462
Liittynyt: 06.06.2015 07:37

Re: witness blogi

ViestiKirjoittaja עֵד » 16.05.2021 10:46

Olen joskus suhtautunut lakihenkisesti paastoon, mutta ei siitä asiana toisaalta tarvitsisikaan mainita, sillä kysehän on sydämen asiasta. Ei se kuulu muille.

Eilen kuuntelin osuvaa opetusta paastosta ja mieltymyksistä. Olen jokseenkin varma, että se, mikä tänään pysäyttää, voi jo huomenna sekoittua arkeen ja normaaliin.

Ja sitten tuli tuo oivallus (Oiva Sallin puheesta), että ’lisää tilaa Jeesukselle’. Siteeraamatta enempää:

https://www.tv7.fi/arkki/lisaa-tilaa-je ... et_p78555/

Havahduin Sanaa lukiessani, että omaa uskonelämääni määrittää ’noin’. Miten tuskastuttavasti olen limittänyt itseni taivaan ja tämän maailman välillä!

On armoa, kun herätellään ja välitetään. Niinkuin Isä opettaa lastaan.

En halua olla ’noin’ (suurinpiirtein) uskossa.
En halua elää ’noin’ (suurinpiirtein) parannuksessa.
Avatar
עֵד
 
Viestit: 1462
Liittynyt: 06.06.2015 07:37

Re: witness blogi

ViestiKirjoittaja עֵד » 08.07.2021 15:46

Tänä aamuna työpaikan ulko-ovella en löytänyt firman avainta mistään. Yritin muistella edellistä työpäivää, mutta joko helle oli pehmentänyt pään tai sitten olin toiminut niin alitajuntaisesti, ettei muistijälkiä ollut jäänyt.

Miksi hätääntyä, kun voi rukoilla? Lyhyt huokaus ylöspäin..

Työkaveri sanoi, että hän olisi paniikissa, jos hänelle kävisi niin..

Rukoiltua tuli ensin mielikuva siitä, että avain onkin kotona avainhyllyssä (missä en sitä pidä) ja rauhallinen olo niin, että jopa unohdin koko asian työpäivän ajaksi.

Kotiin tullessani en ensin tohtinut katsoa avainhyllyyn.. kunnes.. sieltähän se löytyi!

Huomenna on työkaverille todistettavaa!
Avatar
עֵד
 
Viestit: 1462
Liittynyt: 06.06.2015 07:37

Re: witness blogi

ViestiKirjoittaja עֵד » 06.08.2021 06:58

Olen nyt ollut uudessa työpaikassani kohta kolme kuukautta. Uuden opiskelu on vienyt paitsi aikaa, myös voimavaroja. Nyt alkaa helepottaa..

Kiitos Jumalalle tähänastisesta, mutta.. paljon olen lyönyt päätäni seinään omassa tahdossani. Skaala on laaja: hätäilyä, pelkoa, murehtimista ja monta muuta valintaa kaduttavaksi asti.

Eilen pitkästä aikaa sain lohdullisen 'sanan' sydämelleni, kun jo ajattelin, ettei uskonvaellukseni olisi kenellekään esikuvalliseksi ja luettu Sana ei uskossa imeydy.

Sensijaan, että uskoisit, kiitä!

Juurikin näin! 'Olkoon kiitoksenne ylitsevuotavainen', kehotti Paavali kolossalaisia ja tessalonikalaisia 'kiittäkää joka tilassa'.

Sillä se on Jumalan tahto teihin nähden Kristuksessa Jeesuksessa.

Aamen.
Avatar
עֵד
 
Viestit: 1462
Liittynyt: 06.06.2015 07:37

Re: witness blogi

ViestiKirjoittaja עֵד » 05.10.2021 08:23

Tänä aamuna tulin puhutelluksi ’3 ja puolen vuoden koetusajasta’! Avaamatta tuntemuksiani (?) enempää johdatuin (!) netissä sivustolle, joka puhuu aiheesta:

http://doccdn.simplesite.com/d/6e/dd/28 ... Vuotta.pdf

Tässä linkissä Paavo Hiltunen kirjoittaa ’seurakunnan viimeisistä 3 ja puolesta vuodesta’. Lainaan vain yhden lauseen:

”Jälleen tyrmättiin miestä, joka oli luullut paljon tietävänsä.”

Aina ei voi ihminen elää herätyksen tilassa, mutta uskossa kyllä. Kiusatut ja riivatut (!) ihmiset etsivät pelastusta, joka on lähellä jokaista, mutta pysyy kaukana, ennenkuin puhuttu tai kirjoitettu Sana tulee kohti, ja Jumalan Henki saa ihmisen nöyrtymään parannukseen. Vasta silloin musta vaihtuu valkeaksi ja kylmä kuumaksi. Siihen asti on vain harmaata ja haaleaa.

Kyllä, elämme (yhtä) 3 ja puolen vuoden koetusaikaa.
Avatar
עֵד
 
Viestit: 1462
Liittynyt: 06.06.2015 07:37

Re: witness blogi

ViestiKirjoittaja עֵד » 09.11.2021 11:24

Halleluja, totisesti, amen!

Kuinka mielelläni kirjoitankaan, vaikka tämä olisi vain yksi ohikiitävä hetki!

Olin rukoillut asioiden järjestymistä, kuten monesti aiemminkin. Ja, kun asiat eivät järjestyneet, olin mielestäni umpikujassa. En kuvaile enempää, millaisesta tapahtumavyyhdistä oli kyse; saldoksi jäi lähestulkoon epäusko ja pettymys. Mutta keneen petyin? Itseenikö vai - Jumalaan?!?

Nämä yli 40 vuotta uskossa (lue:uskoa etsineenä) olivat vasta alkua - uskomiselle.

Rukoilin, missä on ilo, missä on rauha, miksi maailma (lue:synti) aika ajoin vetää voimalla puoleensa, miksi päätökseni raukeavat, miksi, miksi ja miksi? Ja loppuviimeksi: miksi en ensisijaisesti halua todistaa Jeesuksesta, miksi en rohkaise muita uskovia etc.

Mitään yhtä vastausta en löytänyt. Sen kuitenkin olen 41 vuoden aikana oppinut, että JUMALA KUULEE!

Oliko se eilen, kun kaikki häiritsevä kaikkosi, tyyneys laskeutui ja sain löytää helmen!

Sydämeni sai iloita, kun sille kerrottiin: Pyhä Henki sinussa ei tee syntiä. Pyhä Henki sinussa on se usko, joka siirtää vuoria.

Tätä lohdutusta ennen sydämelleni puhuttiin, mitä Jeesus tarkoitti Matt:18:8

’Mutta jos sinun kätesi tai jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; parempi on sinulle, että käsipuolena tai jalkapuolena pääset elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat kädet tai molemmat jalat tallella, heitetään iankaikkiseen tuleen.’

Kun ihminen tulee synnille käsi-/jalkapuoleksi, se lakkaa. Eli katkaise kaikki juurisyyt. Ja kyllä: vain Pyhä Henki sinussa voi tehdä tämän.

Ja tänään, kuin koristeeksi kermakakkuun: ’Jätä kaikki ja seuraa minua!’ Eli luovu siitä, miten uskoit ja anna Pyhän Hengen kirkastaa Jeesusta!

Aiemmin olin järkeillyt rikkaan nuorukaisen tavoin (Matt. 19:20), että minun tulee tehdä sitä ja tätä, kunnes Jeesus teroitti hänelle (ja minulle), että vaikka tekisimme kaiken (jakelisimme omaisuutemmekin), emme teoillamme, yrittämisillämme, noudattamisillamme ja jättäytymisillämme voisi löytää Jumalan rauhaa. Silloinhan ihmiset olisivat eri asemassa: toinen olisi toista pyhempi.

Olin siis käsittänyt pyhittymisen väärin. ”Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa.”(Hepr. 12:14)

Lempivirressäni (v. 299) lauletaan ’ainoa puhdas pyhitys on Vapahtajan yhteys’.

Nyt käsitän, kuinka epäonnistumiset, kriisit, sairastumiset tms. ovat siunaukseksi, JOS ihminen nöyrtyy Jumalan kasvojen eteen. Hän on Kaikkivaltias, mutta ennen kaikkea ihmisestä on maksettu lunastushinta, joka on käypää valuuttaa ja enemmän kuin lottovoitto. Avuksi ja ainoaksi opettajaksi ihminen saa Pyhän Hengen, joka korottaa ja kirkastaa Jeesusta meidän eläessämme käsi- ja jalkapuolina synnille.
Avatar
עֵד
 
Viestit: 1462
Liittynyt: 06.06.2015 07:37

Re: witness blogi

ViestiKirjoittaja עֵד » 09.11.2021 12:19

Jos toissapäivänä olisin yrittänyt kirjoittaa, se olisi jäänyt yrittämiseksi.

Maailman ihmiset ovat oikeassa, että me uskovat olemme hihhuleita ja hurahtaneita, mutta emme ole sekaisin päästämme. Tämä aika korostaa, kuinka ihmisen tulee huolehtia henkisyydestä ja omista rajoistaan. Kuinka siihen mätsää julistus, jossa Pyhä Henki omistaa ruumiisi ja henkesi?

Ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni. (Gal. 2:20)

Kun Pyhä Henki opettaa, se ei ole ristiriidassa Sanan kanssa. Se ei ole menestysteologiaa, joka tosin joiltakin osin on väärinymmärrettyä. Kun meitä riisutaan omasta, tulemme rikkaammiksi, mutta emme tämän maailman silmissä. Kun Pyhä Henki saa hallita meitä, elämme ja vaellamme hengessä. Saamme täyttyä ja iloita taivaallisista. Ajattelen, että monet ns. menestysteologit ovat kulkeneet laakson kautta päätyen kukkuloille, mutta tulleet sittemmin sokaistuiksi.

Olen uskaltanut viime aikoina rukoilla totta ja uskontunnustukseni on ollut: en osaa valvoa.

Kuinka tärkeää on, ettemme ajaudu haaksirikkoon uskossamme ajatellessamme osaavamme taivasasiat. Fariseukset ovat alunperin varmaan olleet aidosti Jumalaan uskovia, mutta ensin on tapahtunut seestyminen ja sitten taantuminen, jonka seurauksena ihminen on alkanut hallita uskoa. Näin voi käydä jokaiselle uskovalle.

Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä? (Luuk. 18:8)
Avatar
עֵד
 
Viestit: 1462
Liittynyt: 06.06.2015 07:37

Re: witness blogi

ViestiKirjoittaja עֵד » 07.12.2021 11:33

Kävin kaupassa ja matkalla ihastelin luonnon valkeutta, vaikka nenää hiukan kipristelikin. Rukousaiheita, omalle ymmärrykselle liian suuria, nousi mieleeni, mutta samalla kiitosta kaikesta tähänastisesta. Ja vahva tietoisuus kaiken katoavaisuudesta.

Sisälle tullessani söin ja keitin kupillisen kofeiinitonta kahvia ennen iltavuoroon lähtöä.

Se hiljainen puhutteleva kosketus sisimmässä ja levon laskeutuminen omiin suunnitelmiin, kun sain ’kuulla’: sinä saat kaikkea, mitä tarvitset.
Avatar
עֵד
 
Viestit: 1462
Liittynyt: 06.06.2015 07:37

Re: witness blogi

ViestiKirjoittaja עֵד » 01.01.2022 20:35

Olimme puolisoni kanssa yövuoroissa omilla työpaikoillamme vuoden ensimmäisen yön, ja tänään herättyämme iltapäivän puolella lähdin kävellen grillille.

Torilla kauempana käveli nuorehko mies lämpimiin vaatteisiin pukeutuneena (kuten minäkin ruoka-annoksia ulkona odottaessani toisten jonottaessa autoissaan). Jonkin ajan kuluttua hän lähti tulemaan minua kohti pysähtyen turvavälin päähän ja alkoi puhua; arvasin heti, mistä oli kyse. ’ Hei, saanko kertoa, kuinka olen saanut tulla uskoon… … ’ Todistuksensa jälkeen grilliannokseni ojennettiin ja toivotin kulkijalle siunausta ja hän jatkoi matkaansa.

Viime lopuksi hän pyysi muistamaan, jos mahdollista, rukouksessa. Nyökkäsin.
Avatar
עֵד
 
Viestit: 1462
Liittynyt: 06.06.2015 07:37

EdellinenSeuraava

Paluu Blogit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa