Synnin asumiseen lihassa
rajana on se,
että minussa,
se on minun lihassani
ei asu mitään hyvää.
Ja minkä nyt elän lihassa
elänkin nyt Jumalan Pojan uskossa.
Eli uskon kautta olen kytketty
Jeesukseen ja Hänen Voimaansa.
Ja tuo usko on siis sekin
Jumalan Pojan usko.
Mitä sitten tulee riivaajiin,
niin olen aina ajatellut,
että uskovassa ei voi olla riivaajaa.
Ja siksi tuo aiempi viestisi oli
minulle suuri yllätys.
Ihan uusi asia.
עֵד kirjoitti:
Uskovan hengessä ei voi olla demoneita, koska siellä on Pyhä Henki, mutta ihmisen lihan mieleen voi etsiytyä demoni/henkivalta, mikäli annamme sille sijaa ja varmimmin niin, jos suosimme jotakin syntiä!
Ja tätä sitten mietin,
kun yöllä kylkeä käänsin.
Ja mieleen pulpahti tuo
Jeesuksen Sana
riivaajien palaamisesta takaisin
siivottuun huoneeseen.
Tuon kertomuksen
voi ymmärtää monella tavalla.
Vieraslaji kirjoitti:
Tuon kohdan vähän suuremmassa kontekstissa kerrotaan juutalaisista loitsijoista ja/tai heistä, jotka ovat pilkanneet Pyhää Henkeä. Näiden kohdalla demonit toimivat juuri noin, ovat lähtevinään, mutta palaavat takaisin. Vain Jumalan Henki voi häätää ne lopullisesti.
Eli puhuuko Jeesus niistä ihmisistä,
joista tuollaiset loitsijat ovat
ajaneet ulos riivaajia?
Matteus (12:27) kirjoitti:
Ja jos minä
Beelsebulin voimalla
ajan ulos riivaajia,
kenenkä voimalla sitten
teidän lapsenne ajavat niitä ulos?
Niinpä he tulevat olemaan
teidän tuomarinne.
Olen pitänyt itsestään selvyytenä,
että Jeesus puhuu tuossa
nyt pilkkaavien jälkeläisistä,
jotka Jeesuksen nimessä
tulevat ajamaan ulos riivaajia.
Mutta Novumin kommentaari
sanookin tästä jakeesta näin:
Josefus kertoo juutalaisista,
jotka kiersivät ympäri
riivaajien ulosajajina.
Sellaisesta on esimerkki Apt 19:13:ssa.
"Teidän lapsenne"
tarkoittaa näitä henkien manaajia.
Mutta miten tällaiset ihmiset
voisivat tulla
Jeesuksen kanssa keskustelevien
tuomareiksi.
Kun sitten puhutaan
ihmisen hengestä ja
toisaalta lihan mielestä,
niin siinä perusselvitys
annetaan luvussa (Room 8).
Paavali (Room 8:5) kirjoitti:
Sillä niillä,
jotka elävät lihan mukaan,
on lihan mieli,
mutta niillä,
jotka elävät Hengen mukaan,
on Hengen mieli.
Tuo voi vielä jäädä
hiukan arvoitukseksi,
kun edeltävässä jakeessa
puhutaan vaihtoehtoina
lihan tai Hengen mukaan vaeltajista.
Mutta lopputulema on kuitenkin
seuraava:
Paavali (Room 8:9) kirjoitti:
Mutta te ette ole lihan vallassa,
vaan Hengen,
jos kerran Jumalan Henki teissä asuu.
Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä,
se ei ole hänen omansa.
Ja tuohon väliin jäi
tällainen selvitys:
Raamattu kansallePaavali (Room 8:6-8) kirjoitti:
Lihan mieli
on kuolema,
mutta
Hengen mieli
on elämä ja rauha.
Lihan mieli on näet
vihollisuutta Jumalaa vastaan,
sillä se ei alistu
eikä voikaan alistua
Jumalan lain alle.
Ne,
jotka ovat lihan vallassa,
eivät voi olla Jumalalle mieleen.
No, entä sitten Pietari.
Matteus (16:15-19) kirjoitti:
Hän sanoi heille:
"Kenenkä te sanotte minun olevan?"
Simon Pietari vastasi ja sanoi:
"Sinä olet Kristus,
elävän Jumalan Poika".
Jeesus vastasi ja sanoi hänelle:
"Autuas olet sinä,
Simon, Joonaan poika,
sillä ei liha eikä veri
ole sitä sinulle ilmoittanut,
vaan minun Isäni,
joka on taivaissa.
Ja minä sanon sinulle:
sinä olet Pietari,
ja tälle kalliolle
minä rakennan seurakuntani,
ja tuonelan portit eivät sitä voita.
Minä olen antava sinulle
taivasten valtakunnan avaimet,
ja minkä sinä sidot maan päällä,
se on oleva sidottu taivaissa,
ja minkä sinä päästät maan päällä,
se on oleva päästetty taivaissa."
Pari jaetta myöhemmin
Jeesus sanoo Pietarille ihan jotain muuta.
Matteus (16:23) kirjoitti:
Mutta hän kääntyi ja sanoi Pietarille:
"Mene pois minun edestäni, saatana;
sinä olet minulle pahennukseksi,
sillä sinä et ajattele sitä,
mikä on Jumalan,
vaan sitä,
mikä on ihmisten".