Älä ole kerkeä panemaan käsiäsi kenenkään päälle

Kääntyminen, Uudestisyntyminen, Kaste, SRK, Jumalan Valtakunta
ViestiLähetetty: 01.09.2018 13:26
Muukalainen kirjoitti:Yksittäisiä jakeita ja sanoja täytyy tulkita isommassa konteksissa. Tuon jakeen ”kenenkään” ei kata sisäänsä kaikkia maailman ihmisiä ja kohtaamisia, vaan kätten päällepanemista vanhinta asettaessa.


Kyllä tuossa jakeessa oleva ilmaisu 'kenenkään'
kattaa ilmiselvästi kaikki ihmiset.
Siis ei saa olla kerkeä panemaan käsiään kenenkään päälle.
Ja kun sitten luetaan, miksi ei saa olla kerkeä
laittamaan käsiä kenenkään päälle,
niin on aivan yhtä selvää, ettei tuossa puhuta
seurakunnan vanhimmista.
Kyllä Timoteus heidät jo tuntee ja tietää.

Asiakokonaisuus on todellakin tärkeä erottaa.
Nyt keskustelun alla olevan jakeen konteksti
alkaa minun mielestäni luvussa 4.

Paavali ohjeistaa tuossa katkelmassa
kohtaamaan oikein erilaiset ihmiset.
Tuon osion alkumetreillä Paavali kirjoittaa:

:bible:
Paavali (1 Tim 4:12) kirjoitti:Älköön kukaan nuoruuttasi katsoko ylen,
vaan ole sinä uskovaisten esikuva
puheessa, vaelluksessa, rakkaudessa, uskossa, puhtaudessa.


Siis nyt puhutaan Timoteuksesta itsestään
ja siitä, miten hänen on toimittava.

Tähän asti on puhuttu muista seurakuntalaisista,
minkälaisia heidän tulee olla ja miten heidän tulee toimia.


Eli kaikki edellisessä viestissäni lainaamani
kohdat kuuluvat mielestäni samaan asiakokonaisuuteen
ensimmäisessä Timoteuskirjeessä.

Kolme kertaa Paavali mainitsee tuossa osiossa puhtauden,
joka tarkoittaa sitä, mitä edellisessä viestissäni toin esiin.
Timoteuksen tulee säilyttää/varjella/vartioida
puhtautensa/siveytensä/viattomuutensa/pyhyytensä.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 01.09.2018 15:02
Kalamos, esitän vielä yhden aiemmin tuomani ajatuksen kysymyksen muodossa.

Tarkoittiko Paavali kätten päällepanemisella:

A) Lasten siunaamista?
B) Sairaiden parantamista?
C) Pyhän Hengen saamista?
D) Vanhimman tai muun palvelutehtävän siunaamista?
E) Jotain muuta?

Neljä näistä löytyy UT:sta, eikä UT:sta löydy muuta merkitystä kätten päälle panemiselle kuin ne neljä.

Mitä sinä uskot Paavalin tarkoittaneen?
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 01.09.2018 18:16
Muukalainen, olet oikeassa. Alunperin kyse on apostoliseen virkaan siunaamisesta. Kuitenkin kättenpäällepanossa on mahdollisuus tulla toisen synteihin osalliseksi (osallisuus, ei tarkoita että vastaa toisen synneistä, vaan kukin vastaa omista synneistään Herran edessä!) muussakin yhteydessä (A,B,C,), kuin vain apostoliseen virkaan siunaamisessa kätten päälle panemisen kautta. Osallisuudella toisten synteihin tarkoitetaan mitä ilmeisimmin sellaista toimintaa, jossa epäpyhää siunataan tai saastainen voidellaan jne. Tullaan siis tietämättäkin osalliseksi pahuuden siunaamiseen tai voitelemiseen tai hyväksymiseen mukaan seurakuntaan ja se on syntiä, vaikkei tahallista syntiä välttämättä. Pyhä Henki ei tule saastaiseen vaikka kuinka käsiä laitetaan päälle. On ensin puhdistauduttava Jeesuksen verressä ja tehtävä mielenmuutos ja uudestisynnyttävä. Jos tämä puuttuu, niin silloin voidaan tulla synteihin osalliseksi laittamalla käsi sellaisen sielun päälle.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 02.09.2018 00:09
Saako julkisynnissä elävää siunata kätten päällepanemisella?
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 02.09.2018 08:55
Muukalainen kirjoitti:Mitä sinä uskot Paavalin tarkoittaneen?


Paavali ei mainitse tuossa jakeessa
ollenkaan siunaamista eikä vanhimpia.

Paavali tarkoittaa ihan yksinkertaisesti sitä,
mitä sanoikin:

:bible:
Paavali (1 Tim 5:22) kirjoitti:Älä ole liian kerkeä panemaan käsiäsi kenenkään päälle


Siis ...
älä ole kerkeä panemaan käsiäsi kenenkään päälle.


Kirjoittaja kirjoitti:Saako julkisynnissä elävää siunata kätten päällepanemisella?


Hyvä kysymys, sillä Paavali puhuu
tuossa jakeessa nimen omaan synnistä.
Olen aiemmin jo rinnastanut tuon jakeen
Juudan kirjeen kohtaan:
:bible3: toisia taas armahtakaa pelolla,
inhoten lihan tahraamaa ihokastakin
:bible3:

Siis armahtakaa.
Mutta emme me voi armahtaa
tai julistaa armoa/suosiota,
jos ihminen ei ole tullut mielenmuutokseen.
Mutta katuvalle me voimme sen tehdä,
mutta kuten Juuda sanoo
:bible3: pelolla :bible3:
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 02.09.2018 11:48
Kalamos, et vastannuy kysymykseeni vaan ohitit sen täysin. Ei tietenkään ole pakko vastata, enkä oikeastaan kysynytkään sitä saadakseni vastauksen koska tiedän sen itse, esitin kysymyksen niin että halutessasi voit miettiä sitä. Toisiamme vartenhan näitä keskusteluja käymme, emmekän osoittaaksemme oikeassa olemista ja pätemistä. Etsitään yhdessä totuutta Jumalan Sanan perustalta. Minä olen valmis ja erittäin halukas muuttamaan kantaani, jos osoitetaan Sanan perustalta että olen käsittänyt väärin opin kätten päälle panemisesta. Toistaiseksi sita ei ole edes yritetty.
LainaaIlmoita tämä viesti
Avatar
Viestit: 173
Liittynyt: 13.06.2018 13:45
ViestiLähetetty: 02.09.2018 12:02
Retorinen kysymys, ainoastaan tilannehuomio:

Tulipa tässä mieleen sellainen, jotta kun seurakunnissa katselee kokouksien päätteeksi järjestettäviä esirukouksia, niin ainahan se saarnamies tai joku rukouspalvelija koskettaa sitä esirukouksen pyytäjää - ajattelevatkohan ne esirukoilijat milloinkaan, jotta onko sopivaa koskettaa edessään olevaa ihmistä,
siis sopivaa, jonkun mahdollisen riivaajan olemassa olon vuoksi.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 02.09.2018 12:40
Kirjoittaja kirjoitti:Saako julkisynnissä elävää siunata kätten päällepanemisella?


Löytyykö UT:sta ylipäätään mallia tai opetusta, että ihmisiä siunataan kätten päällepanemisella? Itse olen löytänyt UT:sta kätten päällepanemista vain seuraavissa yhteyksissä:

- lasten siunaaminen
- sairaiden parantaminen
- Pyhän Hengen saaminen (ensimmäistä kertaa, yleensä uskoontulon yhteydessä)
- vanhimman tms palvelutehtävään asettaminen

Näistä näkisin, että lapsia voi aina siunata ja sairaita aina parantaa, riippumatta ”kohteen” hengellisestä tilasta.

Pyhän Hengen saamista ei tietenkään voi rukoilla sellaiselle joka ilmeisesti ei ole hyljännyt syntiä. Mutta tuossa on tosiaan kyse ainutkertaisesta Pyhän Hengen saamisen tapahtumasta uskoontulon yhteydessä tai mahdollisimman pian sen jälkeen - ei mistään muusta toisen puolesta rukoilemisesta Pyhän Hengen saamisen jälkeen.

Vanhimman tms palvelutehtävään asettamisen suhteen ollaan varmaan kaikki yksimielisiä siitä, että synnissä elävää tai edes hengellisesti epäkypsää ei tule sellaisiin asettaa.

Ongelmia näiden opetusten suhteen aiheuttaa se, kun nykyään on niin paljon käytäntöjä joita ei löydy UT:sta, ja ne ovat niin tavallisia ja uskovien elämään iskostuneita että monen on hyvin vaikeaa lukea Raamattua ilman näiden nykyajan käytäntöjen vaikuttamia premissejä. Siksi koin tuoda asian juurta jaksain perusteellisesti esille, jotta nämä UT:n opetuksiin perustumattomat premissit voidaan ensin purkaa pois ja nähdä Raamatun totuus.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 02.09.2018 15:52
Muukalainen

Minä kyllä vastasin viestiisi,
vaikkakin suuresti ihmettelin,
miksi kysyit tuollaista.
Ilmeisesti et ollut ollenkaan lukenut viestiäni,
jonka perään tuon kysymyksesi minulle asetit.

Mutta vielä kerran.
Paavali varoittaa Timoteusta,
jotta tämä ei olisi kerkeä
panemaan käsiään kenenkään päälle.

Ei tuo jae mainitse siunaamista
eikä mitään ihmisryhmää.

Ihan yksinkertaisesti ohje Timoteukselle oli:
Älä kosketa ketä tahansa ettet saastuisi.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 02.09.2018 18:16
Ei koskettaminen ketään saastuta Kalamos! Ei Raamattu sellaista opeta UT:ssa Armoliitossa!!
Viimeksi muokannut Emil päivämäärä 02.09.2018 19:09, muokattu yhteensä 1 kerran
LainaaIlmoita tämä viesti
EdellinenSeuraava

Paluu USKO ja ELÄMÄ

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa