Älä ole kerkeä panemaan käsiäsi kenenkään päälle

Kääntyminen, Uudestisyntyminen, Kaste, SRK, Jumalan Valtakunta
ViestiLähetetty: 24.08.2018 17:45
Keskustelun avauksen peruskysymys oli,
onkohan seuraavassa
yksi vai kaksi vai kolme kehotusta.

:bible:
Paavali (1 Tim 5:22) kirjoitti:Älä ole liian kerkeä panemaan käsiäsi kenenkään päälle,
äläkä antaudu osalliseksi muiden synteihin.
Pidä itsesi puhtaana.


Siis onko tuo yksi paketti,
jolloin ihminen voisi saastua
ja tulla osalliseksi toisen synneistä
kätten päällepanemisen kautta.

Vai onko siinä kaksi tai peräti kolme
ihan eri asiaa peräkkäin?
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 24.08.2018 17:58
Raamatun tulkinnan pääsääntönä on mielestäni pidettävä, että lähtökohtaisesti samassa yhteydessä esitetyt asiat liittyvät toisiinsa. Paitsi jos hyvin selkeästi käy ilmi, että niissä käsitellään eri asioita. Tuossa kohdassa on mielestäni erittäin perusteltua nähdä, että tuossa puhutaan samasta asiasta.

Saman asian toistaminen kahteen tai kolmeen otteeseen hieman eri näkökulmista tai "tasoilta" on erittäin yleinen kirjoituksen muoto Raamatussa, erityisesti Paavalin kirjeissä.

Viitaten vielä edelliseen viestiini tässä keskustelussa, jossa pitkästi käyn läpi näiden asioiden raamatullisia perustoja ja niiden valossa tuota Paavalin kirjoitusta, niin minulle tämä asia on harvinaisen selkeä. Apostoli tulee osalliseksi asettamiensa vanhinten synneistä jos hän asettaa liian kerkeästi jonkun vanhimmaksi, eli toimii ohi Jumalan tahdon. Apostolin tehtävä, kuten ehkä lukijat tietävät, on asettaa seurakuntiin vanhimmat, mikä ilmenee selkeiten ehkä Apostolien tekojen luvusta 14. Paavali kehoittaa apostoli Timoteusta pitämään itsensä puhtaana tällaisesta toisten synneistä osalliseksi tulemisesta asettamalla jonkun liian kerkeästi vanhimmaksi.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 25.08.2018 11:17
Heprean kielessä toisto todellakin on vahvistus ja amen sinetti.

Kukapa meistä iällisistä ei olisi joskus kerkeä, mutta ainakin nuoremmat kovin usein vrt. Timoteus.

Minua joskus häiritsi tuo aloituksen jae ikäänkuin ei saisi mennä (esi)rukoiltavaksi. Niin, kyllähän siinä alunperin ohjeistettiin, ettei seurakunnan virkaan tms. luottotoimeen (hengellisesti) keskenkasvuista asetettaisi (kätten päälle asettaminen).

Ennen wanhaan puhuttiin 'kohokuorisista uskovista'.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 26.08.2018 09:16
Eli seuraavassa on nyt sitten
jo useammankin näkemyksen mukaan
(minä mukaan lukien)
vain yksi asiakokonaisuus.

:bible:
Paavali (1 Tim 5:22) kirjoitti:Älä ole liian kerkeä panemaan käsiäsi kenenkään päälle,
äläkä antaudu osalliseksi muiden synteihin.
Pidä itsesi puhtaana.


Mutta minä en käsitä,
miten minä voin saastua,
jos laitan käteni sellaisen ihmisen pään päälle,
joka siunataan johonkin palvelutehtävään.

Mutta voin kyllä hyvin ymmärtää,
jos puhutaan ihan toisenlaisista ihmisistä
(esimerkiksi riivatuista),
että jos laitan käteni heidän päälleen,
niin siinä voi tapahtua jotain tuollaista.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 26.08.2018 09:54
καλαμος kirjoitti:Mutta minä en käsitä,
miten minä voin saastua,
jos laitan käteni sellaisen ihmisen pään päälle,
joka siunataan johonkin palvelutehtävään.

Mutta voin kyllä hyvin ymmärtää,
jos puhutaan ihan toisenlaisista ihmisistä
(esimerkiksi riivatuista),
että jos laitan käteni heidän päälleen,
niin siinä voi tapahtua jotain tuollaista.


Ensiksikin on tärkeää ymmärtää ja pitää mielessä taas kirjeen kokonaissanoma ja merkitys. Se oli kokeneemman apostolin kirje nuoremmalle apostolille, ja kirjeessä ohjeistetaan apostolin tehtävän toimittamisessa.

Kirje ei siis ole ensisijaisesti osoitettu kenelle tahansa "riviuskovalle", vaan erityisessä palvelutehtävässä seurakunnan keskellä tunnustetusti toimivalle veljelle.

Kätten päällepaneminen merkitsee siis tässä kirjeessä palvelutehtävään asettamista. Se ei ole kenen tahansa "riviuskovan" tehtävä, vaan ainoastaan niiden joilla on oman palvelutehtävänsä puolesta siihen valtuutus.

Eli tuo varoitus ei suoranaisesti koske "riviuskovaa", vaan tuollaisen valtuutuksen omaavassa palvelutehtävässä toimivaa eli seurakunnan vanhimpia ja apostoleja. Jos sinä et ole seurakunnan keskellä toimiva vanhin tai apostoli, ei tuo varoitus koske suoranaisesti sinua.

Tuosta riivaajien siirtymisestä käsien kautta tahtoisin kuulla perusteluja Raamatusta, kun itse en sellaista ole löytänyt.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 26.08.2018 13:50
Nyt et vastannut ...
tai siis en edelleenkään ymmärrä,
miten ihminen voi saastua,
jos laittaa kätensä palvelutehtävään siunattavan päälle.

:bible:
Paavali (1 Tim 5:22) kirjoitti:Älä ole liian kerkeä panemaan käsiäsi kenenkään päälle,
äläkä antaudu osalliseksi muiden synteihin.
Pidä itsesi puhtaana.


Mutta voin kyllä hyvin ymmärtää,
jos Paavali puhuukin ihan toisenlaisista ihmisistä
(esimerkiksi riivatuista),
että jos joku laittaa kätensä heidän päälleen,
niin siinä voi tapahtua jotain tuollaista.[/quote]

Timoteus epäilemättä joutui kohtaamaan monenlaisia ihmisiä.
Ja Paavali ohjeistaa Timoteusta kaikenlaisissa asioissa.
Seuraavaksi Paavali hyppää Timoteuksen vatsavaivojen hoitoon jne.

Joten en näe mitenkään outona sitä,
että juuri tuossa
tämän keskustelun aiheena olevassa kohdassa
puhuttaisiin
muun muassa riivatuista ihmisistä.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 26.08.2018 14:04
Tuota kysymystä olin jo käsitellyt aiemmassa viestissäni.

Apostoli on, kuten kaikki muutkin palvelijat, vastuussa teoistaan. Apostolin toimenkuvan yksi tehtävä on asettaa vanhimmat seurakuntiin. Ymmärrämme tietenkin, että apostoli ei heitä valitse, vaan Jumala valitsee heidät kuten kaikkiin muihinkin palvelutehtäviin kutsutut. Eli asettaessaan vanhimman apostoli siis vahvistaa ja ”tekee näkyväksi” sen minkä Jumala on näkymättömissä jo tehnyt.

Apostolin vastuu tämän asian suhteen tarkoittaa siis sitä, että apostolilla on vastuu sitä että hän asettaa vanhkmmaksi sellaisen uskovan jonka Jumala on siihen valinnut. Jos apostoli toimii ohi Jumalaln tahdon, asettaa hän siis vanhimman tehtävään henkilön jota Jumala ei ole valinnut. Silloin tämä henkilö ei kykene toteuttamaan vanhimman tehtävää kunnollisesti.

Ymmärrätkö, miksi apostoli on tällaisessa tilanteessa vastuussa ja tulee osaliseksi tuon väärin perustein asetetun vanhimman synneistä?
LainaaIlmoita tämä viesti
Avatar
Viestit: 94
Liittynyt: 13.06.2018 13:45
ViestiLähetetty: 26.08.2018 14:21
:bible:
Paavali (1 Tim 5:22) kirjoitti:Älä ole liian kerkeä panemaan käsiäsi kenenkään päälle,
äläkä antaudu osalliseksi muiden synteihin.
Pidä itsesi puhtaana.


:bible2: Luther 1545
Paavali (1 Tim 5:22) kirjoitti:Die Hände lege niemand bald auf;
mache dich auch nicht teilhaftig fremder Sünden.
Halte dich selber keusch!


Ehdotan tällaista käännöstä:

Älä ole liian malttamaton ( tai innokas) laittamaan käsiäsi kenenkään päälle; älä myöskään tee itseäsi osalliseksi muukalaisten (tai tuntemattomien) synneistä. Pidä itsesi pidättyväisenä.

Nicki Muukalainen oli mielestäni tässä oivaltanut asian: vasta sitten tulee joku ihminen siunata seurakunnan työhön, kun hänet tunnetaan paremmin.

Minunkaan mielestäni tässä ei ole kyse siitä, että riivaaja tarttuisi, jos koskettaa jotakin ihmistä.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 26.08.2018 18:16
Ei tuossa suomennoksessa ole mitään vikaa.
Ei tosin varmaan tuossa Lutherin käännöksessäkään.
Alkutekstin adjektiivi

    hagnos = viaton/puhdas/siveä/pyhä



Siis puhtaus voi mennä tuollaisessa tilanteessa.
Ja miksi.

En mielelläni lainaa koskaan
enkä varsinkaan tällä foorumilla
mitään muuta kuin Raamattua,
koska näin on tämän foorumin tarkoitus,
mutta lainaan nyt poikkeuksellisesti
Tapio Nousiainen kirjaa
TAISTELU HENKIVALTOJA VASTAAN
(KUVA JA SANA) s. 150

Kun suoritetaan eksorkismi,
käsiä ei saisi koskaan laittaa riivatun päälle.
Jeesus käytti kätten päälle panemista vain sairasten kohdalla,
mutta riivaajahenget hän ajoi ulos käskysanalla (Matt. 8.6).

Paavalikin varoitti Timoteusta asian tärkeydestä (1. Tim. 5:22).
Tähän olemme jo viitanneet edellä.
Jos eksorkismia suorittava henkilö panee kätensä riivatun päälle
ja joutuu täten ruumiilliseen kosketukseen riivatun kanssa,
demonit voivat pahimmassa tapauksessa mennä häneen.
Lievemmissä tapauksissa voi seurata ruumiillisia oireita,
kuten pelkoja ja depressiota.


Tuntuisi suorastaan oudolta,
jos Paavali ei olisi ohjeistanut Timoteusta
myös riivattujen ihmisten kohtaamisesta.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 27.08.2018 08:50
Riivaajien ulosajamisesta ja riivatuksi joutumisesta.

On totta, että UT:ssa ei tapahdu kätten päällepanemista tilanteissa jossa ajetaan ulos riivaajia. Siksi on syytä olla panematta käsiä silloin. Mutta on aika pitkälle viety oma päätelmä, että tämä johtuu siitä, että riivaajat tulisivat kätten kautta. Tällaista selitystä ei löydy Raamatusta. Mielestäni tällaisten päätelmien tekeminen on vähintään tarpeetonta, pahimmillaan vaarallista.

Mitä Raamattu opettaa riivaatuksi joutumisesta? Nostan tähän pari tärkeää ja selkeää kohtaa. Lihavoin ne sanat joihin tässä yhteydessä on syytä kiinnittää huomiota.

:bible:
Johannes (1 Joh 5:18) kirjoitti:Me tiedämme,
ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä;
vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin,
eikä häneen ryhdy se paha
.


:bible:
Paavali (2 Tess 10-12) kirjoitti:...niille, jotka joutuvat kadotukseen,
sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen,
voidaksensa pelastua.
Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen,
niin että he uskovat valheen,
että kaikki ne tuomittaisiin
,
jotka eivät ole uskoneet totuutta,
vaan mielistyneet vääryyteen.


Riivaajat ovat suorassa yhteydessä syntiin. Voitaisiin sanoa, että synti on riivaajien käyttövoima. Luomiskertomuksessa jo näemme, miten paholainen sai syntiin houkuttelemalla ihmisen petettyä tottelemaan itseään. Synti on ainoa keino, jolla paholainen voi hallita ihmistä.

Ensimmäinen lainaus Johanneksen kirjeestä lienee selkeä. Jumalasta syntynyt varjelee itsensä synniltä, eikä häneen silloin voi ryhtyä se paha, eli hänessä ei voi olla riivaajaa.

:bible:
Salomo (San 4:23) kirjoitti:Yli kaiken varottavan varjele sydämesi,
sillä sieltä elämä lähtee


Toinen lainaus vahvistaa tämän asian. Ihmiset uskovat valheen ja eksyvät, koska eivät ota sydämessään vastaan rakkautta totuuteen. Kuka on valheen isä? Perkele.

Sydän on siis ainoa "ovi" jonka kautta synti ja sen myötä paholainen käy ihmiseen. Ei kädet. Jos uskovan sydän on puhdas, ei saatana voi käydä häneen. Siellä hallitsee Jeesus, joka on jo voittanut saatanan.

Toki silti on syytä toimia UT:sta löytyvän mallin tai ohjeiden mukaan, myös ajettaessa riivaajia ulos. Jos ja kun näemme, ettei siellä tehdä sitä kätten päällepanemisen kautta, ei ole syytä tehdä niin. Mutta jos ja kun Raamatussa ei selitetä miksi niin ei tule toimia, ei ole myöskään syytä alkaa itse keksimään mahdollisia syitä joille ei löydy perusteluja Raamatusta.

Esimerkiksi tuossa Kalamoksen tuomassa lainauksessa perustellaan asiaa 1 Tim 5 luvun jakeella jota olemme tässä käyneet läpi, eli kohdalla jossa ei todellisuudessa puhuta riivaajista tai toisten puolesta rukoilemisesta, vaan ihan muista asioista. En myöskään näe outona, että Paavali ei kirjeissään opastanut Timoteusta riivaajien kohtaamisesta - onhan kirjeet melko lyhyitä eikä niissä ole opastusta suurimmasta osasta uskonelämän tai apostolin tehtävään liittyvistä asioista. Voisin kuvitella, että Timoteus oli Paavalin seurassa kohdannut paljonkin riivattuja ja nähnyt miten niitä ajetaan ulos, eli tästä ei enää häntä tarvinnut opastaa. Mutta Timoteus tarvitsi enemmän ohjausta vanhimpien asettamisen yms suhteen, kun Paavali oli jättänyt hänet Efesoon lähtiessään itse Makedoniaan, kuten kirjeen ensimmäisessä luvussa ilmenee.
LainaaIlmoita tämä viesti
EdellinenSeuraava

Paluu USKO ja ELÄMÄ

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron