Harhaoppista ihmistä karta

Kääntyminen, Uudestisyntyminen, Kaste, SRK, Jumalan Valtakunta
ViestiLähetetty: 29.07.2018 13:13
:bible:
Paavali (Tiit 3:6-11) kirjoitti:
Tämä sana on varma, ja minä tahdon,
että sinä näitä teroitat, niin että ne, jotka Jumalaan uskovat,
ahkeroisivat hyvien tekojen harjoittamista.
Nämä ovat hyviä ja hyödyllisiä ihmisille.

Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä
ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista,
sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.

Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti,
sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä,
ja hän on itse itsensä tuominnut.


On olemassa varma Sana tai kirjaimellisesti kääntäen
    :bible3: Luotettava Sana :bible3:
Ja sitä meidän tulee teroittaa tai kirjaimellisesti kääntäen
    :bible3: vakuuttaa :bible3:
Esimerkiksi on suotavaa,
että luemme ihan järjestyksessään vaikkapa Ilmestyskirjaa heille.
    :bible3: Autuas se, joka lukee, ja autuaat ne, jotka kuulevat :bible3:

Jotain on pielessä,
jos mielemme on koko ajan hyödyttömissä ja turhissa kysymyksissä.
Tuollainen käytös viittaa siihen, että olemme jotenkin harhassa.
Kirjaimellisesti kääntäen Paavali puhuu
    :bible3: valitsevista :bible3:
Harhaoppinen siis valitsee tai irrottaa Sanan sieltä ja toisen täältä.
Ja sitten meillä onkin jo taas yksi uusi oppi ja kinastelun aihe.

Tällaisia ihmisiä meidän tulisi
    a) varoittaa
    b) karttaa
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 30.07.2018 07:41
Niin, jokainen meistä itse valitsee, ketä haluamme seurata
ja palvella ja Raamattu jopa kehoittaa meitä tuohon valintaan.

Ja kun olemme tuon valinnan tehneet, armo alkaa opettamaan
ja kasvattamaan meitä Jumalan tahdon mukaisuuteen ja se onkin
sitten alue, missä itse kukin saattaa jopa eksyä ja erehtyäkin,
mutta jos kaikesta hulimatta pysymme Hänessä kiinni, uskon ja
luotan siihen, että Hän vie kyllä alkamansa työn meissä jokaisessa
omassaan hyvään päätökseen.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 30.07.2018 09:33
Paavali kirjoittaa tuossa kohden Tiitukselle nimenomaan siitä,
että tämä ohjaisi Jeesukseen uskovia hyviin tekoihin.
Mielettömät riitakysymykset eivät ole sellaisia.
Eivätkä ne ketään hyödytä.

Uskovien joukossa on kuitenkin aina ihmisiä,
jotka kaipaavat kinastelua.
Ehkä Tiitusta olisi houkuttanut osallistua väittelyihin.
Mutta Paavali kehottaa välttämään niitä
ja vieläpä varoittamaan näitä ihmisiä tuollaisista pohdiskeluista.
Ja jos he eivät lakkaa tuosta touhuiluistaan,
niin sitten Tiituksen tulee karttaa näitä uskovia.

He ovat kääntyneet pois Jumalan Sanan perusilmoituksesta.
Meidän on käsketty saarnata pelastuksen evankeliumia kaikille luoduille,
mutta nämä halajavat saada kiistellä toisten uskovien kanssa.
Ja se on synti. Ja he ovat tuominneet itse itsensä. Kadotukseenko - ei.
Mutta Kristuksen palkintotuomioistuimen edessä he jäävät palkitsematta.

Paavali aloitti tuon katkelman näin:

:bible:
Paavali (Tiit 3:6-) kirjoitti:Tämä sana on varma, ja minä tahdon,
että sinä näitä teroitat, niin että ne, jotka Jumalaan uskovat,
ahkeroisivat hyvien tekojen harjoittamista.
Nämä ovat hyviä ja hyödyllisiä ihmisille.


Ja lopettaa sen näin:

:bible:
Paavali (Tiit 3:14) kirjoitti:Oppikoot meikäläisetkin, tarpeen vaatiessa,
harjoittamaan hyviä tekoja, etteivät jäisi hedelmättömiksi.


Ja tuohon väliin hän sijoittaa
pienen opetuksen vääristyneestä/harhautuneesta
ja hedelmättömästä uskovan elämässä,

:bible3: These things are good and profitable unto men.
But avoid foolish questions
:bible3:
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 01.08.2018 19:12
Jos sanotaan:

:bible:
Paavali kirjoitti:Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä
ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista,
sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.


Niin se tarkoittaa että vain mielettömät riitakysymykset ja riitakysymykset yleensäkkin ovat niitä vältettäviä asioita. Ei väittely ole aina mieletöntä ja ei väittelyn tarvitse mennä riidaksi ja riitakysymyksiin. Väittely voi olla sivistynyttä ja rauhaisaa ja toista kunnioitaavaa ilman mitään riitoja tai riitakysymyksiä. Tästä on Paavalin tekstissä kyse.

Ei tuosta saa vetää sitä johtopäätöstä, että kaikki väittely Raamattuun liittyen olisi väärin ja johtaisi aina riitakysymyksiin ja riitaan.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 02.08.2018 09:29
No, jos Sinä tuijotat vain tuota yhtä jaetta,
etkä suostu lukemaan kontekstia sen ympäriltä,
niinkuin minä olen jo monenkin viestini myötä tehnyt,
niin silloin tuollaisen käsityksen voisi saada,
että olisi olemassa mielekkäitäkin riitakysymyksiä.

Mutta kun luet kontekstin ympäriltä,
ja mieluummin koko kirjeen,
niin huomaat selvästi,
että Paavali ei aseta vastakkain
mielekkäitä ja mielettömiä riitakysymyksiä.

Hän asettaa vastakkain evankeliumin ja väittelyt.
Paavali varoittaa eräistä ihmisistä.
Siis ihan Jesukseen uskovista ihmisistä.
Meitä on kaikenlaisia.
Jokaisessa seurakunnassa on myös ongelmaihmisiä.
Ja näistä Paavali antaa Tiitukselle ohjeistuksen.
Yksi joukko josta Paavali ohjeistaa Tiitusta,
olivat ne, jotka rakastavat väittelyä ja kinastelua.

Tiituskirje on ihmeellinen kirje.
Se tuo evankeliumin sanoman esiin
niin totaalisella tavalla,
että luultavasti tässä kirjeessä on
Uuden Testamentin kaksi täydellisintä mainintaa evankeliumista.

Ensimmäinen on se, johon jo viittasin aiemmassa viestissäni.
Tosin vain lainaten tuon jälkeen olevaa Paavalin kehotusta:

:bible:
Paavali (Tiit 2:15) kirjoitti:Puhu tätä ja kehoita ja nuhtele kaikella käskyvallalla.
Älköön kukaan sinua halveksiko.


Siis tuon kohdan edellä oleva katkelma (2:11-14)
on minua viisaampien mukaan toinen Uuden Testamentin
täydellisimmistä kuvauksista evankeliumin sisällöstä.
Ja Paavali ohjeistaa Tiitusta:
:bible3: Puhu tätä :bible3:

Toinen noista UT:n kahdesta täydellisimmistä
evankeliumin kuvauksista oli myös jo esillä
vielä aiemmassa viestissäni.
Siis tuon toinen katkelma on (Tiit 3:4-7).
Ja tuon katkelman perään Paavali sanoo:
:bible3: Tämä sana on varma, ja minä tahdon, että sinä näitä teroitat :bible3:

Ja sitten Paavali tuon jälkeen, tuo esiin sen pimeän puolen,
jota Tiituksen tulee varoa, välttää ja karttaa.

Tuossa on se kontrasti.
Ilosanoman eläminen käytönnössä vastaan mielettömät riitakysymykset.
Tästä olen kirjoittanut myös aikaisemmassa viestissäni.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 05.08.2018 09:44
Paavali ei kontekstissa suinkaan kiellä väittelyä, jos se on hyvää ja rakentavaa väittelyä, joka tuottaa hyvää hedelmää. Paavali kieltää kaiken sellaisen väittelyn, joka on riidaksi ja toraksi ja joka tuottaa pahaa hedelmää ja kinastelua ja on mieletöntä väittelyä ja jossa käsitellään mielettömiä riitäkysymyksiä, joista on mieletöntä edes väitellä ja jotka synnyttävät väitellessä vain riitoja, kuten tämänkin väittely on vaarassa aikaansaada, jota nyt käymme.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 10.08.2018 18:07
Emil kirjoitti:Paavali ei kontekstissa suinkaan kiellä väittelyä


Niin ... ei kontekstissa vaan juuri siinä kohdassa,
josta nyt tässä viestiketjussa keskustelemme.
Kontekstissä Paavali ohjeistaa
tekemään sen, mitä edellä toin esiin.

Siis Paavali antaa Tiitukselle ohjeet, mitä tehdä.
Ja sitten pienenä välihuomautuksena
Paavali tuo esiin sen, mitä ei pidä tehdä.
Ja heti tuon pienen välihuomautuksen jälkeen
Paavali palaa taas heti siihen, mitä pitää tehdä.

Paavali ei siis missään kohden kehota väittelemään.
Ei ole olemasssa sellaista asiaa kuin mielekäs riitakysymys.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 09.02.2019 19:20
:bible:
Paavali (1 Kor 5:9-13) kirjoitti:Minä kirjoitin teille kirjeessäni,
ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa;
en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta.
Vaan minä kirjoitin teille,
että jos joku, jota kutsutaan veljeksi,
on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja,
te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.
Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella?
Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala.
"Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."


Olen siinä käsityksessä, että julkijumalatonta "veljeä" pitää seurakunnan karttaa, mutta yksilöuskovia tämä sana ei velvoita.

:bible:
Paavli (Tiit 3:10-11) kirjoitti:Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti,
sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä,
ja hän on itse itsensä tuominnut.


:bible:
Paavali (2 Tess 3:14-15) kirjoitti:Mutta jos kuka ei tottele sitä, mitä me tässä kirjeessä olemme sanoneet,
niin merkitkää hänet älkääkä seurustelko hänen kanssaan, että hän häpeäisi.
Älkää kuitenkaan pitäkö häntä vihollisena, vaan neuvokaa niinkuin veljeä.
Viimeksi muokannut Kirjoittaja päivämäärä 09.02.2019 19:28, muokattu yhteensä 1 kerran
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 10.02.2019 10:26
Kirjoittaja kirjoitti:Olen siinä käsityksessä, että julkijumalatonta "veljeä" pitää seurakunnan karttaa, mutta yksilöuskovia tämä sana ei velvoita.


Paavali kirjoittaa noissa kolmessa lainauksessasi erilaisista ihmisistä.

Julkijumalattoman ihmisen kanssa
ei saa elää kuin tämä olisi veli.
Hänelle tulee julistaa evankeliumia.

Sitten taas on veljiä,
eli uudestisyntyneitä Jumalan lapsia,
jotka ovat joutuneet jonkin harhaopin valtaan.
Tällaisia meidän on varoitettava,
ja sitten huolehdittava siitä ettemme itsekin joudu harhaopin eksyttämäksi.

Sitten tuo kolmas kohta koskee
tottelemattomia veljiä.
Heitä neuvomme,
mutta varomme samalla,
että emme itsekin
tule osallisiksi tottelemattomuudesta.

Eli koskaan emme karta ketään ihmistä
ikäänkuin hyljättynä,
mutta kartamme
jumalattomuutta, harhaoppeja ja tottelemattomuutta.

Kartamme syntiä
mutta Rakastamme syntistä.

Kartamme harhaoppia,
mutta Rakastamme harhaoppista.

Kartamme tottelemattomuutta,
mutta Rakastamme tottelemattomia.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 10.02.2019 16:21
Uskovien opettajien ja kristillisten opettajien opetukset TULEE JA PITÄÄ KYSEENALAISTAA jokaisen seurakuntalaisen ja seurakuntaan kuulumattomankin uskova, joka ne kuulee tai niistä lukee!! RAAMATUN SANALLA se kaikki on koeteltava itse ja Pyhän Hengen kanssa rukoillen tutkittava ja märehdittävä ja kyseenalaistettava, ETTÄ ONKO TODELLA NÄIN kuin opettaja sanoo tai julistaa tai on sanonut ja julistanut! Kaikki on koeteltava henk.koht. Jumalan Sanalla. On tunnettava Sana ja anottava henkien erottamisen ja tunnistamisen armolahjaa.
LainaaIlmoita tämä viesti
Seuraava

Paluu USKO ja ELÄMÄ

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa