Tuliset hiilet pään päällä

Kääntyminen, Uudestisyntyminen, Kaste, SRK, Jumalan Valtakunta
ViestiLähetetty: 21.06.2018 16:12
En lukenut viestejä. Vastaan vain otsikkoon. Lähi-idässä Jeesuksen aikaan oli hyvän tekemistä toiselle, kun keräsi tulisia hiiliä myssyyn päänpäälle. Kangas kasteltiin ja sen sisälle laitettiin tuliset hiilet ja kiedottiin myssyksi joka ei polttanut mutta lämmitti päätä ja pään kautta koko kehoa. (lämpötuntemus) sama toimii jalkapohjien kautta. Eli se oli toiselle hyhvän tekemistä esim. yön koleudessa ja viileydessä. Ei mitenkään paha / kiduttava tai kostava asia, jossa kerrytettään jotain toiselle kuin rangaistukseksi. Tosinsanoen tässäkin paha kehoitettiin VOITTAMAAN HYVÄLLÄ!
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 21.06.2018 17:28
Juuri tuohon minäkin päädyin omassa vastauksessani.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 21.06.2018 17:41
Täällä on ollut hyviä ajatuksia. Aiemmin mainitsemani Mooseksen kirjan paikka hiilipannusta kertoo siitä, että Jumala oli vihoissaan tuhoamassa niskoittelevan Israelin kansan erämaassa, mutta se Aaronin hiilipannu + uhri pelasti heidät perikadolta.

Tästä päästään ajatukseen, että onkin hyvä, jos joku meitä piinaa. Kun keräämme niitä laupeuden tekojen hiiliä hänen päänsä päälle, hän huomaa itsekin olleensa tyhmä ja tietämätön ja katuu. Näin taivasten valtakunta rikastuu entisellä kiusaajalla.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 22.06.2018 08:24
vilja kirjoitti:Eihän se nyt noin voi olla, jos jätämme asian Jumalan käsiin,
että kysymys olisi jostain juonimisesta tai kirouksesta??
Ei hyvänen aika sentään!


Jos hiilet tarkoittaisivat tuomion hiiliä,
niin silloin me lisäisimme tuomion suuruutta,
kun teemme Paavalin ohjeen mukaan:

:bible:
Paavali (Room 12:20) kirjoitti:jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä,
jos hänellä on jano, juota häntä,
sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 25.06.2018 20:49
Keskustelussa tulisista hiilistä sanonnan merkitys meille tuli esille jo heti ensimmäisessä vastauksessa, jonka antoi Ulpu:

Ulpu kirjoitti:Minä ajattelen että pahan palkitseminen hyvällä, eli ne tuliset hiilet ovat ne hyvät teot jotka aiheuttavat saajassa häpeää ja syyllisyyttä pahoista teoistaan ja näin voi kääntyä parannukseen.


Samoilla linjoilla on myös Kalamos, joka viestissään vahvisti Ulpun ajatuksen selvittämällä Raamatusta tekstiyhteyden. Tämä on ensiarvoisen tärkeää Sanaa luettaessa: tutki, missä kontekstissa ilmaisu on Raamatussa.

Kalamoksen selvittämästä tekstiyhteydestä, emme voi tulla kuin samaan johtopäätökseen – aivan kuten Emilkin:

Emil kirjoitti:Tosin sanoen tässäkin paha kehoitettiin voittamaan hyvällä!


Kaikki tuntemani Raamatun tutkijat ovat yhtenevästi samaa mieltä.

Minttutee kirjoitti:Olen joskus miettinyt, voisiko olla että Jumala viisaudessaan ja ”oveluudessaan” olisi käyttänyt tässä tarkoituksella kuvaa jonka voi käsittää kahdella tavalla jotka ainakin näennäisesti ovat melkein toistensa vastakohtia. Kuitenkin kun syvemmin asiaa miettii, on Jumalan olemuksessa kuitenkin samanaikaisesti läsnä ja yhdistyneenä molemmat puolet; hyvyys ja ankaruus.


Ei ole hyvä antaa Sanalle tekstiyhteyden vastaisia merkityksiä. Jumala ei ”oveluudessaan” ole laittanut tähän kohtaan mitään piilo- tai muita merkityksiä. Halukkaat voivat lukea Kalamoksen 21.6. lähettämän viestin - siinä asia on juuri niin kuin pitääkin. Minulla ei ole siihen mitään lisättävää. Olisi aivan eri asia pohtia sitä, että Jumala, joka on aina hyvä, on pyhyydessään myös ankara. Se ei kuitenkaan kuulu tähän ketjuun.
Mutta mistä tuo sanonta juontaa juurensa – hiilet, joilla vastaamme pahaan hyvyydellä? Olen asunut Israelissa kaksi vuotta, josta ajasta vuoden Jerusalemissa. Huomasin, että yhä nykyaikanakin Lähi-Idän maissa naiset kantavat vesiastioita, hedelmäkoreja, torilta ostettuja kaloja ja muita ruokaostoksia päänsä päällä. Ällistyttävän tyynesti ja taidokkaasti naiset etenevät sokkeloisilla, ruuhkaisilla kujilla tavarataakka päänsä päälle sijoitetussa kantolaitteessa. Jeesuksen aikana monissa kodeissa ainoa tuli pidettiin jatkuvasti elävänä hiilipannussa, josta saatiin lämpö viileinä öinä ja keittolämpö ruu´ille. Jos tuli pääsi sammumaan, oli mentävä naapuriin lainaamaan palavia hiilejä, jotka sitten kannettiin kotiin pään päälle hyvin suojatussa hiilipannussa. Jos naapuri oli vieraanvarainen, hän laittoi lainaajan hiilipannun täyteen tulisia hiilejä. Kysymys oli arkipäivässä selviytymiseen olennaisesti liittyvästä asiasta – kuten syöminen ja juominen: :bible3: jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle. :bible3:
Lähimmäisen palveleminen, riippumatta lainkaan siitä, käyttäytyykö hän meitä kohtaan ystävällisesti tai vihamielisesti on Jumalan ohje meille. Meidät on kutsuttu palvelemaan, eikä kostamaan. Herramme ja Vapahtajamme kehottaa meitä osoittamaan rakkautta meitä kohtaan väärin tekeviä vihollisiamme kohtaan.

:bible:
(Room.12:17, 21) kirjoitti:Älkää kenellekään pahaa pahalla kostako.
Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä. ...
Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä.


:bible:
Matteus (5:44) kirjoitti:Mutta minä sanon teille:
rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat


Tulisten hiilten kasaaminen vihollisen pään päälle palvelevalla rakkaudella ei ole meille luontaista tai mieluista. Tarvitsemme siihen Pyhän Hengen vaikuttamaa mielen muutosta ja Hänen rakkautensa vaikutusta. Vastustaja joutuu mielessään ihmettelemään: kuinka on mahdollista, että hän ei herjaa takaisin, kuinka hän voi palvella minua kaiken tekemäni jälkeen, mikä tuollaisen käytöksen takana oikein on?

:bible:
Paavali (1 Kor 4:12) kirjoitti:me näemme vaivaa tehden työtä omin käsin.
Meitä herjataan, mutta me siunaamme; meitä vainotaan, mutta me kestämme.


:bible:
Matteus (5:43-48) kirjoitti:Te olette kuulleet sanotuksi:
'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi.'
Mutta minä sanon teille:
rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa;
sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin,
ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva?
Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette?
Eivätkö pakanatkin tee samoin?
Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on.


Jos rakastat sitä, joka sinua rakastaa, se on inhimillistä. Jos vihaat sitä, joka sinua rakastaa, se on saatanallista. Jos rakastat sitä, joka sinua vihaa, se on jumalallista.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 26.06.2018 06:54
καλαμος kirjoitti:
vilja kirjoitti:Eihän se nyt noin voi olla, jos jätämme asian Jumalan käsiin,
että kysymys olisi jostain juonimisesta tai kirouksesta??
Ei hyvänen aika sentään!


Jos hiilet tarkoittaisivat tuomion hiiliä,
niin silloin me lisäisimme tuomion suuruutta,
kun teemme Paavalin ohjeen mukaan:

:bible:
Paavali (Room 12:20) kirjoitti:jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä,
jos hänellä on jano, juota häntä,
sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle


En ole missään ollutkaan sitä mieltä, että kyseiset hiilet olisivat tuomion
hiiliä, vaan olen puhunut siitä, että kun siunaamme vihamiehiämme ja
jätämme asiat Jumalan käsiin, josta siunaamisesta ja Jumalan käsiin
jättämisestä kyseinen Raam. kohta minusta puhuu hyvinkin selvästi,
silloin todellakin jätämme asian Jumalan käsiin ja jos ihminen tekee
parannuksen, silloin hän on valinnut hyvän osan, mutta ellei tee, silloin
hänen kohdallaan on sama tilanne, kuin kaikkien muidenkin kohdalla ja
mistä jo ensimmäisessä viestissäni laittamani Raam. kohta puhuu:

:bible:
Paavali (Room (2:4-11) kirjoitti:Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta,
etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?
Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa
vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi,
hänen, "joka antaa kullekin hänen tekojensa mukaan":
niille, jotka hyvässä työssä kestävinä etsivät kirkkautta ja kunniaa ja katoamattomuutta,
iankaikkisen elämän,
mutta niiden osaksi, jotka ovat itsekkäitä eivätkä tottele totuutta,
vaan tottelevat vääryyttä,
tulee viha ja kiivastus.
Tuska ja ahdistus jokaisen ihmisen sielulle, joka pahaa tekee, juutalaisen ensin,
sitten myös kreikkalaisen;
mutta kirkkaus ja kunnia ja rauha jokaiselle, joka tekee sitä, mikä hyvä on,
juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle!
Sillä Jumala ei katso henkilöön.


Me ihmisinä emme voi määrätä, kun siunaamme Jumalan siunauksella jotain,
mitä se kyseisen siunatun henkilön elämässä aikaansaa ja vaikuttaa, vaan sen
päätöksen tekee osin asianomainen itse ja loppupeleissä Jumala.

Kun me siunaamme sellaista, joka tekee meille pahaa, me jätämmä asian Jumalan
käsiin ja olettaisin, että jokainen uskova ihminen toivoo ja rukoilee ensisijassa sitä,
että kyseinen henkilö saisi kokea sen kaikkein suurimman Jumalan siunauksen, eli
sielunsa pelastumisen, jolloin kyseisesten hiilien kerääminen on aikaansaanut
parhaan mahdollisen lopputuleman, mutta emme voi edes siunaamalla pakottaa
meille pahaa tehnyttä ihmistä katumaan tekoaan ja jollei ihminen tee parannusta
vääristä teoistaan, silloin kyseiset tuliset hiilet koituvat hänelle Jumalan vanhurskaaksi
tuomioksi.

Ei siis ole mitään Jumalan oveluutta, että kyseinen kohta puhuu tavallaab kahdesta
kokonaisuudesta, vaan se on minusta Raamatun ilmoitus, jos luemme Sanaa
kokonaisvaltaisesti ja katsomme yksittäisiä kohtia Raamatun kokonaisilmoituksen
pohjalta ja valossa.

Edit: Lisään vielä tähän tämän, koska puhuu juuri siitä, mitä olen yrittänyt
tämän asiakokonaisuuden yhteydessä tuoda esiin ja tuli niin sopivasti tuossa
vastaan:

:bible:
Salomo (San 10:29 kirjoitti:Herran johdatus on nuhteettoman turva, mutta väärintekijäin turmio.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 26.06.2018 10:02
vilja kirjoitti:En ole missään ollutkaan sitä mieltä, että kyseiset hiilet olisivat tuomion
hiiliä


No, sitten me olemme ainakin tältä osin samaa mieltä.
En tosin vielä taida ymmärtää, mitä tarkoitit, kun kirjoitit:

vilja kirjoitti:
Ajattelen sen olevan / tarkoittavan tämän kanssa samaa:

:bible:
Paavali (Room 2:5-11) kirjoitti:Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa
vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi,
hänen,
"joka antaa kullekin hänen tekojensa mukaan":
niille, jotka hyvässä työssä kestävinä etsivät kirkkautta ja kunniaa ja katoamattomuutta,
iankaikkisen elämän,
mutta niiden osaksi, jotka ovat itsekkäitä eivätkä tottele totuutta,
vaan tottelevat vääryyttä, tulee viha ja kiivastus.
Tuska ja ahdistus jokaisen ihmisen sielulle, joka pahaa tekee,
juutalaisen ensin, sitten myös kreikkalaisen;
mutta kirkkaus ja kunnia ja rauha jokaiselle,
joka tekee sitä, mikä
hyvä on, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle!
Sillä Jumala ei katso henkilöön.


Eli tuliset hiilet olisivat näin ollen Jumalan vihaa, kiivastusta ja tuomiota
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 26.06.2018 13:57
Minttutee kirjoitti:”Kirjoitin aiemassa viestissäni tuon sanan ”oveluus” lainausmerkkeihin mutta silti emmin kannattaakohan sitä sanaa käyttää ollenkaan kun pelkäsin että se käsitetään silti väärin. Niin taisi käydä lainausmerkeistä huolimatta.”


Ehkä ei kuitenkaan - tarkoitukseni vain oli osoittaa, että kyseisestä kohdasta ei mielestäni tule etsiä kaksoismerkityksiä. Otan itse vastaan tässä Sanan kohdassa saamani selkeän viestin: paha kehotetaan voittamaan hyvällä.

Siunausta päivääsi!
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 27.06.2018 16:10
Kiitos huomioistasi, Minttutee. Hyvä huomata, että olemme perusmerkityksestä samaa mieltä. Ehkä voisin todeta kyseisestä Sanan kohdasta kaksi eri puolta: se tarkoittaa ”pahan voittamista hyvällä” (yksiselitteinen perusmerkitys) ja sen toivottuna seurauksena olisi kohdehenkilön omassatunnossaan kokema synnintunto, parannuksen teko ja uskoon tuleminen (toivottu lopputulos). Toinen tie on sitten se, että henkilö paaduttaa sydämensä ja kovettuu.
Tulisia hiiliä lähimmäisen pään päälle hyvillä teoilla kasaava kristitty ei ole se, jota parannuksen tehnyt lopulta kiittää. Kiitoksen saa se, joka uskon tulen sytyttää ei se, joka hiilet eteenpäin välittää, kantaa. Uskovalle Jumala kyllä lupaa maksaa armopalkan ajallaan.

:bible:
Matteus (5:16) kirjoitti:Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä,
että he näkisivät teidän hyvät tekonne
ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.
LainaaIlmoita tämä viesti
Edellinen

Paluu USKO ja ELÄMÄ

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa