Olen kirjoittanut Jumalan moninaisista laista, mutta koska tämä ketju koskee juuri lakeja, niin otan esille tässä aluksi jo aikaisemmin kirjoittamaani. Ensiksi ovat ns. seremonialait, jotka kaikki liittyivät Jumalan palvontaan; tähän kuuluivat mm. uhritoimitukset. Toiseksi ovat hyvin monet israelilaisten jokapäiväistä elämää koskevat lait ja säädökset. Tähän kuuluvat mm. erilaiset puhtaussäännöt ja syömiseen liittyvät moninaiset määräykset. Jeesus on se täysin puhdas uhrikaritsa, joka on teurastettu meidän syntiemme sovitukseksi, joten mitään seremonialakia eikä ns. siviililakeja meidän tarvitse emmekä saa edes yrittää noudattaa. Jeesus on koko tällaisen lain täyttymys ja olemme Kristuksen veren sovituksen ansiosta vapaat lain ahdistavasta painosta.
Kirjoittaja kirjoitti:Mielestäni uskovan ei pidä ottaa esimerkkiä juutalaisilta Jumalan tahdon noudattamisessa, koska he eivät edes noudata Jumalan tahtoa. Jumalan tahto on, että me uskomme Jeesukseen. Paavalikin piti sokeata lain noudattamista turhana. Siinä mielessä se on sokeata koska heillä ei ole Henkeä eikä heitä ohjaa Henki. Toki on hyvä jos uskova juutalainen noudattaa lakia, koska se kuuluu juutalaisille mutta pelastukseen sitä ei vaadita.
Kenenkään uskovan, oli hän sitten juutalainen tai pakanakristitty ei tule noudattaa enää juutalaisuuteen kuuluvia kaikenlaisia lakeja. Pietari lankesi ulkokultaisesti noudattamaan juutalaisten kanssa puhtauteen ja ruokiin liittyviä lakeja ja tästä Paavali häntä kaikkien kuullen nuhteli. Pietarin yritys noudattaa juutalaisten ruokailuun liittyvää lakia oli hyvin vakava virhe, sillä se himmensi sitä armoa, joka on vapauttanut meidät synnistä ja lain kirouksesta. Pietarin käytös herätti pakanauskovissa ”suurta pahennusta”, eikä syyttä. Pietari ei elänyt siinä armon vapaudessa, johon Kristus oli hänet vapauttanut –
kun armon vaikutus väistyi tuossa tilanteessa Pietarin mielestä, hän toimi pelon vallassa. Huomattavaa on, että asiasta juutalaissyntyistä Pietaria (Keefasta) voimakkain sanoin nuhdellut
Paavali oli itsekin juutalainen. Kristuksen vapauttama Paavali oli sisäistänyt sen, ettei kenenkään pitänyt enää noudattaa moninaisia ja raskaita juutalaisten seremonia ja – siviililakeja. Sillä tiellä saatamme menettää evankeliumin totuuden.
Paavali (Gal 2:11-14) kirjoitti:Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan,
vastustin minä häntä vasten kasvoja,
koska hän oli herättänyt suurta paheksumista.
Sillä ennen kuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä,
oli hän syönyt yhdessä pakanain kanssa;
mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois
ja pysytteli erillään peläten ympärileikattuja,
ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset,
niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.
Mutta kun minä näin,
etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan,
sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen:
"Jos sinä, joka olet juutalainen,
noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten,
miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?"
Kolmanneksi on ns. moraaliset lait, jotka tiivistetysti ovat kymmenessä käskyssä. Jeesuksen oma on jo pelastettu, joten hänen ei tarvitse yrittää noudattaa kymmentä käskyä pelastuakseen, mutta hän tahtoo ojentautua elämässään käskyjen mukaan rakkaudesta Vapahtajaansa. Uskova ymmärtää, että moraaliset kehotukset tarkoittavat meille vain hyvää: Jumalan laki on elämän oma laki. Meidän on hyvä rakastaa Herraamme, meidän ei tule tappaa, ei tehdä aviorikosta, ei lausua väärää todistusta lähimmäisistämme, eikä tavoitella lähimmäisillemme kuuluvaa jne. Kymmenessä käskyllä oleva
moraalilaki on tarkoitettu kaikille ihmisille kaikkina aikoina.Kristityillä on suuri vaara ajautua armon alta takaisin lain alle. Erityisen kirkkaasti tämä näkyy Galatian seurakunnissa, jossa vierailulla ollut Jerusalemin seurakunnan johtaja, Pietarikin, oli langennut ruokailuun liittyviä lakeja noudattamaan. Koko Galatia oli vaarassa ajautua armon evankeliumin ulkopuolelle, joten kysymys ei ollut vähemmästä kuin elämästä ja kuolemasta. Evankeliumin Sanan vastaanottaneita galatalaisia Paavali kutsui suoraan ”älyttömiksi”. Voimme vain kuvitella, kuinka järisyttävänä kirjeen lukeneet seurakuntalaiset pitivät Paavalilta saamaansa viestiä.
Paavali (Gal.3:1-3) kirjoitti:Oi te älyttömät galatalaiset!
Kuka on lumonnut teidät,
joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
Tämän vain tahdon saada teiltä tietää:
lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
Niinkö älyttömiä olette?
Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
Jumalan moraalilaki näkyy selkeästi kymmenessä käskyssä. Nuo käskyt Jumala on antanut meidän parhaaksemme ja lähes kaikki käskyt liittyvätkin meidän jokapäiväiseen elämäämme. Toisin kuin esim. monet seremonialait, niin kymmenen käskyä on hyvin ymmärrettäviä ja elämänläheisiä. Meidän tulee rakastaa Jumalaa, pyhittää yksi päivä viikossa lepopäiväksi, kunnioittaa vanhempiamme, emme saa tappaa ketään, meidän ei ole lupa tehdä aviorikosta, ei varastaa, ei lausua väärää todistusta lähimmäisestämme eikä meidän tule tavoitelle mitään lähimmäisillemme kuuluvaa omaisuutta. Jopa uskosta osaton joutuu myöntämään, että Jumalan antama kristillinen moraali on kaikin puolin hyvä.