Ilmestyskirjan osalta olemme tuossa kohdassa
selvästi jo ohittaneet tuhat vuotta kestäneen aikakauden,
ja tämä nykyinen Maa on kadonnut.
Ja Jumala todellakin sitten luo Uuden maan,
jonka päälle Jerusalem Taivaasta laskeutuu.
Silloin Jumalan Maja on ihmisten keskellä.
Kun Johannes saa nähdä tulevat tapahtumat,
on kansojen ja Israelin kohtalo jo sinetöitynyt siten,
että Jumala saattoi ilmoittaa tarkalleen,
miten asiat nyt menevät.
Oli tiedossa,
että Israel ei kääntynyt silloin
alkaneen Jaakobin ahdistuksen aikana jne.
Jesajan kirjassa sen sijaan
katsotaan asioita kauempaa.
Johannes sai nähdä kaiken kuin paikan päällä,
mutta Jesaja näkee hyvin kaukaa
kuin tähyillen vuoristoa jossain kaukana
ja niin kaukaisten vuorten huippujen sijaintia
toisiinsa nähden on vaikea erottaa.
Meidän on tarpeen tarkastella
Jesajan lukua ensimmäisestä jakeesta alkaen.
Jesaja (65;1) kirjoitti:Minä olen suostunut niiden etsittäväksi,
jotka eivät minua kysyneet,
niiden löydettäväksi,
jotka eivät minua etsineet;
minä olen sanonut kansalle,
joka ei ole otettu minun nimiini:
Tässä minä olen, tässä minä olen!
Paavali viittaa tuohon Jesajan jakeeseen seuraavasti:
Paavali (Room 10:20) kirjoitti:Ja Esaias on rohkea ja sanoo:
"Minut ovat löytäneet ne,
jotka eivät minua etsineet;
minä olen ilmestynyt niille,
jotka eivät minua kysyneet".
Eli Jesaja aloittaa luvun 65 puhumalla pakanoista.
Sitten hän jatkaa puhuen Israelista
ja todella rajuja sanoja:
Jesaja (65:2-) kirjoitti:Koko päivän minä olen ojentanut käsiäni
uppiniskaista kansaa kohden ...
Ja tähän katkelmaan Paavalikin sitten
viittaa Roomalaiskirjeen heti seuraavassa jakeessa:
Paavali (Room 10:21) kirjoitti:Mutta Israelista hän sanoo:
"Koko päivän minä olen ojentanut käsiäni
tottelematonta ja uppiniskaista kansaa kohden".
Paavali siis avaa meille tuota Jesajan lukua,
jossa on osattava jakaa Sana oikein,
eli erottaa, milloin puhutaan Israelista, milloin pakanoista.
Paavali jatkaa:
Paavali (Room 11:1) kirjoitti:Minä sanon siis:
ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa?
Pois se!
Jumala ei ole hyljännyt Israelia,
vaikka se on tehnyt kaikkea sitä,
mitä voimme lukea Jesajan kirjan luvun 65 alkupuolelta.
Se on harjoittanut haureutta eli epäjumalanpalvelusta.
Eli se, että tuo Jesajan kirjan luku alkaa
tuolla Israelia provosoivalla ilmoituksella pakanakansoista,
jotka ovat löytäneet Herran, vaikka eivät ole edes etsineet,
on juuri sitä, minkä Mooses oli ennustanut Israelista.
Mooses (Deut 32:21) kirjoitti:He ovat herättäneet minun kiivauteni jumalilla,
jotka eivät jumalia ole,
ovat vihoittaneet minut turhilla jumalillansa;
niin minäkin herätän heidän kiivautensa
kansalla, joka ei ole kansa,
vihoitan heidät houkalla pakanakansalla.
Tämä on asetelma Jesajan kirjan luvussa 65.
Sekä Israelin että pakanakansojen kohtalo tuodaan esiin.
Ensinnäkin sekä Israel että pakanakansat,
ovat osallisia kaiken päätteeksi tulevasta lupauksesta:
Jesaja (65:17) kirjoitti:minä luon uudet taivaat ja uuden maan
Tämä on kaiken päätös ja
Jumalan päivän eli Iankaikkisuuden päivän alku.
Pietari käy läpi
viimeiset päivät. Jumalan päivä on Pietarin mukaan
Iankaikkisuuden päiväHerran päivä on
7 v +
1000 v Eli kaiken päätös on Uudet taivaat ja Uusi maa,
jonka päälle laskeutuu Taivaallinen Jerusalem.
Mutta ennen tätä toteutuu Herran valoisa/ihana/loistava päivä
tämän nykyisen maan päällä.
Se toteutuu siten,
että Jeesus tulee taivaasta takaisin maan päälle
ja perustaa Israelille Valtakunnan.
Ja siinä valtakunnassa eletään ihan niinkuin nytkin,
eli ihmisiä syntyy ja kuolee.
Mutta olosuhteet ovat ihan toisenlaiset,
koska paholainen on sidottuna tuon tuhannen vuoden ajan.
Jopa luomakunta on vapautettu turmeluksen orjuudesta,
ja eläimet eivät enää syö toisiaan.
Tapahtuu siis todellinen Jumalan luomisihme
tämän nykyisen maan osalta.
Jeesus puhuu itse asiassa tämä Maan uudestisyntymisestä.
Matteus (19;28) kirjoitti:Totisesti minä sanon teille:
siinä uudestisyntymisessä,
jolloin Ihmisen Poika istuu kirkkautensa valtaistuimella,
saatte tekin, jotka olette minua seuranneet,
istua kahdellatoista valtaistuimella
ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa.
Ja tästä Israelille perustettavasta Valtakunnasta
kertoo Jesaja luvun 65 loppupuoliskossa.
Eli ensinnäkin Israelin kansan kohdalla
tapahtuu luomisen ihme.
Tuo kansa kokee uudestisyntymisen ihmeen.
Otetaan nyt vielä neljänneksi todistajaksi asiassa Hesekiel.
Hesekiel tulee ratkaisevaan taitekohtaan saatesanoin:
Hesekiel (39:29) kirjoitti:Enkä minä enää kätke heiltä kasvojani,
sillä minä vuodatan Henkeni Israelin heimon päälle,
sanoo Herra, Herra.
Eli tuota tarkoittaa se,
kun Jesaja sanoo,
että Herra luo riemuksi Jerusalemin kansan.
Mitä tarkoittaa sitten Jerusalemin luominen.
Se ei ole sama asia kuin Uuden Jerusalemin
laskeutuminen taivaasta maan päälle.
Kun luemme Hesekielin ennustusta
tuosta edellisestä kohtaa eteenpäin
eli luvun 40 alusta loppuun saakka,
niin meillä on edessämme koko ajan
kuvaus tuosta Messiaan Valtakunnan ajasta
tämän maan päällä.
Ja tuo kuvaus osoittaa,
että esimerkiksi Jerusalemin temppelissä
tapahtuu asioita,
jotka eivät ole mitenkään mahdollisia
ilman luomisen ihmettä.