Kirjoittaja kirjoitti:
Tuottaako Herra kaiken onnettomuuden vai Saatana?
Jumala puhuu
nyt lainamassasi luvussa
Israelille eli omalle kansalleen,
jonka oli vapauttanut Egyptin orjuudesta.
Siis Jumala puhuu nyt kansalle,
joka on sille kaikkein läheisin ja rakkain.
Tämä Jumalan läheisyys ja rakkaussuhde
ei kuitenkaan merkitse sitä,
että Jumala voisi jotenkin katsoa asioita sormien läpi.
Aivan päinvastoin.
Aamos (3:1-2) kirjoitti:
Kuulkaa tämä sana,
jonka Herra on puhunut teitä vastaan,
te israelilaiset,
koko sitä sukukuntaa vastaan,
jonka minä olen johdattanut Egyptin maasta,
sanoen:
Ainoastaan teidät minä olen valinnut
kaikista maan sukukunnista;
sentähden minä kostan teille
kaikki teidän pahat tekonne.
Tämä liitto Israelin ja Jumalan välillä
oli vahvistettu Siinailla,
kun Kansa yhdestä suusta hyväksyi
kaikki Mooseksen ilmoittamat Herran Sanat.
Siis Mooses oli kuin pappi
Jumalan ja Israelin välillä,
ja kysyi Israelilta,
tahtoiko se antautua Jumalalle
sen liittosopimuksen mukaan,
jonka Mooses oli heille julistanut.
Mooses (Ex 2:8) kirjoitti:
Niin koko kansa vastasi yhtenä miehenä
ja sanoi:
"Kaiken,
mitä Herra on puhunut,
me teemme".
Ja Mooses vei kansan vastauksen Herralle.
Tämä liitto oli kuin miehen ja naisen välinen
aviolittosopimus.
Ja niin Israelia nimitetään Raamatussa
Jumalan aviovaimoksi.
Ja tähän liittosopimukseen
Aamos viittaa ja jatkaa:
Aamos (3:3) kirjoitti:
Kulkeeko kaksi yhdessä,
elleivät ole keskenänsä sopineet?
Ja nyt Jumalalla eli Aviomiehellä
on jotakin sanomista Israelille eli Vaimolleen.
Matka ei jatku niinkuin
aviopuolisoiden välillä kuuluisi,
jos ei asioita laiteta kuntoon.
Ja Jumala on toimiva
sen liittosopimuksen mukaan,
jolla Jumalan ja Israelin välinen aviolitto
solmittiin Siinailla.
Jumala ei suinkaan tule
säästämään Israelia,
jos se toimii niinkuin pakanat toimivat.
Aivan päinvastoin.
Tuomio alkaa Jumalan huoneesta.
Näin myös Uuden liiton seurakunnassa on.
Se, jolle on annettu Sana jaettavaksi,
on suuressa vastuussa.
Jaakob (3:1) kirjoitti:
Veljeni,
älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi,
sillä te tiedätte,
että me saamme sitä kovemman tuomion.
Ja aivan vastaavasti Jumala
nyt lähestyy Israelia,
jolle Jumalan Sana ja liitot on annettu.
Israel on vaarassa joutua ansaan
saaliiksi ja raadeltavaksi.
En nyt yritä parantaa
seuraavien jakeiden suomennosta.
Aamos (3:4-5) kirjoitti:
Ärjyykö leijona metsässä,
ellei sillä ole raadeltavaa?
Kiljuuko nuori leijona luolastansa,
ellei se ole saalista saanut?
Käykö lintu maassa paulaan,
ellei sen varalle ole pyydystä pantu?
Nouseeko paula maasta saaliin siihen tarttumatta?
Joka tapauksessa
Israel on mitä suurimmassa vaarassa.
Aamos (3:6) kirjoitti:
Puhalletaanko pasunaan kaupungissa,
niin ettei kansa peljästy?
Tahi tapahtuuko kaupungissa onnettomuutta,
jota ei Herra ole tuottanut?
Siis Jumala on kyllä onnettomuuden
... sanotaan vaikkapa ... maahantuoja.
Mutta ei itse onnettomuus.
Päinvastoin.
Jumala haluaa pelastaa kansansa.
Aamos (3:7) kirjoitti:
Sillä ei Herra, Herra, tee mitään
ilmoittamatta salaisuuttaan palvelijoillensa profeetoille.
Ja nyt Aamos lammaspaimenena
on joutunut profeetan tehtävään.
Lammaspaimen ja samalla Leijona.
Mitähän tuosta tuleekaan mieleen ...
Mutta ottaako Israel
vastaan lammaspaimenen julistaman
profeetallisen Sanan.
Aamos (3:8) kirjoitti:
Leijona ärjyy:
kuka ei pelkäisi?
Herra, Herra puhuu:
kuka ei ennustaisi?
Ja mikä on sanoma.
Aamos (3:9-11) kirjoitti:
Julistakaa Asdodin palatseille
ja Egyptin maan palatseille ja sanokaa:
Kokoontukaa Samarian vuorille ja katsokaa,
mikä suuri meteli on sen keskellä
ja mikä sorto sen sisällä.
He eivät ymmärrä tehdä sitä, mikä oikein on,
sanoo Herra;
he kokoovat väkivaltaa ja sortoa palatseihinsa.
Sentähden, näin sanoo Herra, Herra:
Vihollinen on oleva kaikkialla maassa,
ja hän kukistaa sinun linnoituksesi,
ja sinun palatsisi ryöstetään.
Siis vihollisen aiheuttama tuho oli tulossa.
Eikä Israel ollut missään erikoissuojelussa.
Päinvastoin.
Tuomio sille olisi ankarampi kuin muille.
Aamos (3:12-15) kirjoitti:
Näin sanoo Herra:
Niinkuin paimen saa pelastetuksi leijonan kidasta
pari sääriluuta tai kappaleen korvaa,
niin pelastuu israelilaisiakin,
niitä, jotka istuvat Samariassa
sohvankulmassa ja kirjosilkkisellä leposijalla.
Kuulkaa ja todistakaa Jaakobin heimoa vastaan,
sanoo Herra, Herra, Jumala Sebaot:
Sinä päivänä,
jona minä kostan Israelille hänen rikoksensa,
minä kostan myös Beetelin alttareille,
niin että alttarinsarvet hakataan irti ja putoavat maahan.
Ja minä sorran maahan talvihuoneen ja kesähuoneen,
ja norsunluuhuoneet kukistuvat,
ja paljoista huoneista tulee loppu, sanoo Herra.
Siis ... vihollinen ...
on se, joka tuhoaa.
Ei Jumala.
Mutta Jumala tuottaa tuon pahan,
sallii vihollisen toimia halunsa mukaan,
jos emme ole Herran suojaamana.