Tuo ensimmäinen lainauksesi
on erilaisesta tilanteesta.
Jeesus on juuri ilmoittanut
olevansa Kristus eli Messias.
Hän tekee sen kysymällä ensin,
mitä ihmiset
Hänestä sanovat.
Ja sitten
mitä he hänestä sanovat.
Ja Pietari on tietenkin heti
suuna ja päänä.
Matteus (16:13-16) kirjoitti:
Kun Jeesus tuli
Filippuksen Kesarean tienoille,
kysyi hän opetuslapsiltaan sanoen:
"Kenen ihmiset sanovat
Ihmisen Pojan olevan?"
Niin he sanoivat:
"Muutamat Johannes Kastajan,
toiset Eliaan,
toiset taas Jeremiaan
tahi jonkun muun profeetoista".
Hän sanoi heille:
"Kenenkä te sanotte minun olevan?"
Simon Pietari vastasi ja sanoi:
"Sinä olet Kristus,
elävän Jumalan Poika".
Jeesus sanoo Pietaria autuaaksi,
koska Isä on tämän hänelle ilmoittanut.
Matteus (16:17) kirjoitti:
Jeesus vastasi ja sanoi hänelle:
"Autuas olet sinä,
Simon, Joonaan poika,
sillä ei liha eikä veri
ole sitä sinulle ilmoittanut,
vaan minun Isäni,
joka on taivaissa.
Ja nyt sillä perusteella,
että Pietari on taivaasta
saanut ymmärryksen siitä asiasta,
että Jeesus on Kristus,
Jeesus sanoo jotain järisyttävää:
Matteus (16:18) kirjoitti:
Ja minä sanon sinulle:
sinä olet Pietari,
ja tälle kalliolle
minä rakennan seurakuntani,
ja tuonelan portit eivät sitä voita.
Tuon jakeen sisältöä tulkitaan monin tavoin.
Mutta kun yritän olla tulkitsematta sitä,
niin mielestäni siinä sanotaan niin,
että Pietari on järkäle,
jota ei ohiteta eikä voiteta.
Pietari saa avaimet
päästää ihminen sisälle
taivasten valtakuntaan.
Matteus (16:9) kirjoitti:
Minä olen antava sinulle
taivasten valtakunnan avaimet,
ja minkä sinä sidot maan päällä,
se on oleva sidottu taivaissa,
ja minkä sinä päästät maan päällä,
se on oleva päästetty taivaissa.
Eli me pietarit eli elävät kivet,
olemme niitä,
jotka avaamme oven
taivasten valtakuntaan.
Kuitenkin Jeesus itse on Kristus.
Hän avaa, eikä kukaan sulje.
Hän sulkee, eikä kukaan avaa.
Jeesus on paljastanut
Uuden Liiton seurakunnan salaisuuden.
Mutta kuitenkin Jeesus
varoittaa opetuslapsia kertomasta
kellekään, että Hän on Kristus.
Ja sitten Jeesus alkaa puhua
kärsimisestään.
Ja jälleen kerran Pietari
törttöilee heti tuon ihanan hetken jälkeen.
Rupesi oikein nuhtelemaan Jeesusta.
Pietari oli vähän ylimitoittanut valtuutensa,
joita hänellä ei vielä edes ollut.
Pietari ei ymmärtänyt vielä
eikä vielä omistanut noita avaimia.
Ne voitiin jakaa opetuslapsille
vasta Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen.
Ja se tarkoittaa sitä,
että me julistamme evankeliumia.
Ja joka ottaa vastaan sen,
niin meillä on valtuus
julistaa synnit anteeksi.
Eli kun Jeesus oli kuollut
ja ylösnoussut
ja opetuslapset kohtasivat
Hänet,
he syntyivät uudesti ylhäältä Hengestä,
kun Jeesus puhalsi heihin,
ja nyt heillä oli valtuus
käyttää taivasten valtakunnan avaimia.
Johannes (20:19-23) kirjoitti:
Samana päivänä,
viikon ensimmäisenä,
myöhään illalla,
kun opetuslapset olivat koolla
lukittujen ovien takana,
juutalaisten pelosta,
tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellään
ja sanoi heille:
"Rauha teille!"
Ja sen sanottuaan hän näytti heille
kätensä ja kylkensä.
Niin opetuslapset iloitsivat
nähdessään Herran.
Niin Jeesus sanoi heille
jälleen:
"Rauha teille!
Niinkuin Isä on lähettänyt minut,
niin lähetän minäkin teidät."
Ja tämän sanottuaan
hän puhalsi heidän päällensä
ja sanoi heille:
"Ottakaa Pyhä Henki.
Joiden synnit te anteeksi annatte,
niille ne ovat anteeksi annetut;
joiden synnit te pidätätte,
niille ne ovat pidätetyt."
Tästä on kysymys
ensimmäisessä lainaamassasi kohdassa.
Meillä on valta avata
taivasten valtakunnan ovet
ihmisille,
jotka haluavat ottaa vastaan Jeesuksen.
Jälkimmäisessä avauksen kohdassa
on kysymys veljen kohtaamisesta.
Hän ei ole uskosta osaton,
mutta voimme joutua
kohtelemaan häntä
niin kuin hän olisi sellainen.