Opetuslasten kädet
eivät välttämättä olleet likaiset.
Ne olivat pesemättömät
koska niitä ei ollut rituaalisesti
valeltu vedellä.
Kysymys on siis perinnäissäännöstä,
jolla tavoitellaan rituaalista puhtautta.
Markus (7:1-4) kirjoitti:
Ja fariseukset
ja muutamat kirjanoppineet,
jotka olivat tulleet Jerusalemista,
kokoontuivat hänen luoksensa.
Ja he näkivät,
että muutamat hänen opetuslapsistaan
söivät leipää epäpuhtailla,
se on pesemättömillä, käsillä.
Sillä eivät fariseukset
eivätkä ketkään juutalaiset
syö,
ennenkuin ovat tarkoin pesseet kätensä,
noudattaen vanhinten perinnäissääntöä,
ja torilta tultuaan he eivät syö,
ennenkuin ovat itseään vedellä vihmoneet;
ja paljon muuta on,
mitä he ovat ottaneet noudattaakseen,
niinkuin maljain ja kiviastiain ja vaskiastiain
pesemisiä.
Talmud tulvii puhtautta ja saastaisuutta
koskevia käskyjä.
Mutta kun Moosesta luetaan,
niin puhtaussäädökset
koskivat erityisesti tilannetta,
jolloin lähestyttiin Jumalaa.
Opetuslapset olivat jo puhtaat.
Sen Sanan tähden,
jonka Jeesus oli heille puhunut.
He olivat koko ajan
sen Jumalan seurassa,
joka VT:n sivuilla oli puhunut
Moosekselle ja Israelin kansalle.
Siis Sapatin Herra
oli koko ajan heidän keskellään.
Toisinpäin sanoen,
he olivat koko ajan Sapatin levossa.
Markus (2:23-28) kirjoitti:
Ja tapahtui,
että hän sapattina
kulki viljavainioiden halki,
ja hänen opetuslapsensa
rupesivat kulkiessaan
katkomaan tähkäpäitä.
Niin fariseukset sanoivat hänelle:
"Katso,
miksi he tekevät sapattina sitä,
mikä ei ole luvallista?"
Hän sanoi heille:
"Ettekö ole koskaan lukeneet,
mitä Daavid teki,
kun hän ja hänen seuralaisensa
olivat puutteessa ja heidän oli nälkä,
kuinka hän meni Jumalan huoneeseen
ylimmäisen papin Abjatarin aikana
ja söi näkyleivät,
joita ei ollut lupa syödä
muiden kuin pappien,
ja antoi myös niille,
jotka hänen kanssansa olivat?"
Ja hän sanoi heille:
"Sapatti on asetettu ihmistä varten
eikä ihminen sapattia varten.
Niin Ihmisen Poika
siis on sapatinkin herra."
Fariseukset saivat
kymmenen pisteen vihjeen siitä,
että Jeesus on Daavidin Poika.
Messias. Ylimmäinen Pappi. Temppeli.
Hän on Jahve Jumala.
Hänessä meillä on
jatkuva Sapatin lepo.
Hänessä meillä on
Jumalan lapsen oikeudet.
Hänessä me olemme
temppelissä koko ajan.
Jos milloin,
niin juuri Sapattina
on soveliasta katkoa tähkäpäitä.
Kerätä satoa
Jumalan vilja-aittaan.
Meissä on Jeesuksen veren tähden
jatkuva puhdistus synneistä.
Veden valelu käsiin
tai veden vihmonta kauppareisun jälkeen
ei sitä tee.
PS
Minä pesen käsiäni aina kauppareisun jälkeen
ja itse asiassa ihan jatkuvasti
pitkin päivää.
Mutta sillä ei ole mitään tekemistä
rituaalisen puhtauden kanssa.