Terve nöyryys vs. ylpeys

Terve nöyryys vs. ylpeys

ViestiKirjoittaja rupattelija » 12.10.2020 14:16

Ajattelen avata keskusteluketjun kunhan termit nöyryys ja ylpeys Raamatun kohtineen voi odottaa. Tällä ketjulla voi keskustella vapaamuotoisesti nöyryyden ja ylpeyden termejä koskevasta aiheesta.





Miten voi perehtyä Jumalan Pyhiin Kirjoituksiin eli Raamattuun, se on nimittäin terve nöyryys, jonka kautta nöyrrytään Raamatun eteen, niin siinä Jumala antaa ymmärrystä Raamattuun, joko enemmin tai myöhemmin kun se on Pyhän Hengen työtä.

Koska Raamatun mukaan Jumala kuljettaa vain ainoastaan nöyriä, joille Hän antaa ymmärrystä.

Mutta lihan vihollinen on se, että korottaa itseään ja hyötyy omasta lihallisesta ymmärrystä jonka varassa ohjailee tulkaten Raamattua, mutta se ei ole Herran antama ymmärrys vaan lihallinen ymmärrys. Se erehtyy luullessaan siitä Jumalan antamaksi ymmärrykseksi.

Lihallisen ymmärryksen ja Jumalan antaman ymmärryksen välierotus on todella valtavan suuri ja ne molemmat ovat täysin eri asia. Koska Jumalan antama ymmärrys ulottuu taivaisiin asti mutta lihallinen ymmärrys on AINA rajoittuvainen.

Jos lihallinen ymmärrys on aina ensisijainen kohde, josta hyödytään tulkaten Raamattua, niin silloin se on enemmän ikäänkuin "apu" ja se on niinkuin "pikkujumala", joka johdattaa. Siksi se on Jumalan mukaan ylpeydestä, jota Hän on vastaan.

Mutta jos tervettä nöyryyttä ottamalla nöyrrytään Raamatun eteen, niin Jumala avaa ja antaa ymmärrystä. Psalmin mukaan Jumala kuljettaa vain ainoastaan nöyriä, joille Hän opettaa tiensä.

Niin silloin usko perustuu Jumalan voimaan, joka on kaikkea lihallista ymmärrystä ylempi ja suurempi, niin siinä Hän saa olla Jumala ja siinä Hän antaa ymmärrystä, joka ulottuu taivaisiin asti. Ja Hän saa kuljettaa oikealle tielle. ja opettaa nöyrille tiensä. Niin silloin Raamattu avautuu nöyrille.


:bible2:
2Tim. 2:7 Tarkkaa, mitä sanon; Herra on antava sinulle ymmärrystä kaikkeen.

Jes. 55:8 Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra.
9 Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne.

Jaak. 4:6 Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon."

Ps. 25:9 Hän johdattaa nöyriä oikein, hän opettaa nöyrille tiensä.

1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.



________________

Eilen pyysin heittämään pois kesäkukkien multaa koska en voinut viedä se sisälle niin tänään huomasin että yksi orava vei varastoruokaa siihen multaan ja peitti hassusti niin se minua nauratti kovasti. Toivottavasti keväällä se ei alkaisi taas itämään ja kasvamaan. Siten muistui mieleeni tämä profiilikuva, siinä on hölmistynyt oravan ilme. Voi hupsua! :smile:
rupattelija
 

Re: Terve nöyryys vs. ylpeys

ViestiKirjoittaja rupattelija » 01.02.2021 15:00

Kun olet lukenut Raamattua, niin olet varmaan huomannut, miten Herra käyttää niitä termejä opettaessaan. Mutta mitä Herra tarkoittaa nöyryydellä ja ylpeydellä?

Nöyryys:

Minulla on yksi kuva. Se on puhuttava kuva, siinä kuvassa mies seisoo Raamatun edessä ja nöyrtyy Sanan eteen uskomalla mitä Sanassa sanotaan niin Sana avaa tien nöyrälle miehelle ja se on se tie, jota Jumala kuljettaa nöyryyden kautta. Se ymmärtää Sanan auktoriteettisuutta ja arvovaltaisuutta. Mitä Raamatussa sanotaan?

Esivertauksellinen esimerkki: Kuvitellaan että ulko-ovi tarvitsee avaimen, niin pääsee sisälle mutta ilman avainta ei voi päästä sisälle. Se pätee Raamatun lukemiseen nöyryyden asiayhteydessä, niin kun luetaan Raamattua, nöyrrytään Sanan eteen uskomalla, mitä Sanassa sanotaan niin Sana avaa tien. Eli Sana viivoittaa tietä nöyrille.

:bible:
(Joh. 14:21) kirjoitti:Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."


Nöyryys viittaa Raamatun kertomuksen mukaan lampaisiin jotka seuraavat nöyrästi paimenta joka paimentaa sauvalla arkoja lampaita. Lampaiden arkuus puhuttaa että on arka tunto Jumalan Sanan edessä.

:bible:
(Jes. 66:2) kirjoitti:Minun käteni on kaikki nämä tehnyt, ja niin ovat kaikki nämä syntyneet, sanoo Herra. Mutta minä katson sen puoleen, joka on nöyrä, jolla on särjetty henki ja arka tunto minun sanani edessä.




Ylpeys:

Ja mitä Herra tarkoittaa ylpeydellä? Että se nousee kohti päätään ja tulkitsee Raamattua. Kun tulkittuaan luo sille oman opin, se oppi avaa tien ja tavallaan ohjaa ilman Jumalaa, se on ylpeydestä. Se ei ymmärrä Sanan auktoriteettisuutta ja arvovaltaisuutta, vaan ylenkatsoo siitä ja antaa sen nousta kohti (ylös) päätään päin ja tulkitsee ja tulkittuaan luo sille oman opin joka on omassa sydämessä enemmän "rakas arvoisempi" kuin Sana ja antaa sen luodun opin ohjata itseään ilman Jumalaa, se on ylpeydestä.

:bible:
(Joh. 12:48) kirjoitti:Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.


Ylpeys viittaa Raamatun kertomuksen mukaan vuohiin. Koska se puskee toisiaan vastaan kun oikeassa oleminen omassa sydämessä varjoutuu.
rupattelija
 

Re: Terve nöyryys vs. ylpeys

ViestiKirjoittaja rupattelija » 08.02.2021 14:03

"Nöyrä sydän kaunistaa ulkoa päin kasvoista", se minua puhuttaa ja vielä puhuttaa. :rolleyes: Joku päivä sitten sain kiinni itsestäni ja siinä oma ylpeys paljastui. Löysin sen itsestäni. Olin tiedostamaton, malka omassa silmässäni. Olen kiitollinen Herralle siitä että jäin itse käryille oman ylpeyden kanssa.

Jumalan nöyrät lapset ymmärtävät Sanan merkitystä; Sana tuli lihaksi, Hän on Jeesus. Jeesus sanoi; "Pysykää Minussa", se tarkoittaa Sanassa pysymistä. Kun nöyrrytään Sanan eteen ja uskotaan, mitä Sanassaan sanotaan, niin Sana avaa tien joka vie oikealle ja ainoalle yhdelle tielle, jota Herra kuljettaa nöyriä.

Niin silloin Jumala saa olla Jumala joka avaa tien ja vie oikealle tielle ja paimentaa nöyriä. Raamattu ei pyydä tulkitsemista vaan uskomista, mitä sanoissaan sanotaan. Nämä Sanat ovat auktoriteettista ja arvovaltaista. Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa (2Tim. 3:16). Niin nöyryys termillä tarkoittaa siitä.

Tulkitseminen on pään tasolla ja se on ylpeydestä. Se tapahtuu näin ilman Jumalaa. Niin ylpeys termillä tarkoittaa siitä. Ylpeydessä on vaara; se turruttaa mieltään ja sokeuttaa.

Sanan merkitys puhuttaa; "Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee" (Matt. 4:4). "Sana viivoittaa tietä Isän luokse", eli Sana tuli lihaksi, Hän on Jeesus ja Hän on tie. Kun nöyrrytään Sanan eteen ja uskotaan, mitä Sanassa sanotaan, niin Sana avaa tien.

:bible:
(Ps. 119:130) kirjoitti:Kun sinun sanasi avautuvat, niin ne valaisevat ja antavat yksinkertaiselle ymmärrystä.
rupattelija
 

Re: Terve nöyryys vs. ylpeys

ViestiKirjoittaja rupattelija » 11.02.2021 12:20

Satuin tänään lukemaan todella hyvää kirjoitusta. :thumbup: Että siinä kerrotaan nöyryyden vaatteisiin pukeutumisesta sekä itseään korottamisesta että kirkastamisesta. Itsetutkiskelun kautta nöyryyden vaatteisiin pukeutuminen ja itseään kirkastaminen paljastuu.

Jos palvelutehtävässä pukeudutaan nöyryyden vaatteisiin ja kirkastetaan itseään, se ei kirkasta Jumalaa vaan itseään ja omaa väärää nöyryyttä.

Luin tänään sitä kirjoitusta, siinä sanotaan; "nöyrry ja anna Jumalan kirkastua sinun kauttasi. Sillä Jumalan sana tunkeutuu meidän lävitsemme kunnes se erottaa sielun ja Hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija; eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmänsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili."

Siinä kaikki, ihan lyhyesti mitä haluaisin tuoda esiin se nöyryyden vaatteisiin pukeutuminen. :rolleyes:
rupattelija
 


Paluu Raamatun ilmaisut ja sanonnat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron