tai jokin muu riivaukseen liittyvä ilmaisu
esimerkiksi riivattu,
esiintyy UT:n sivuilta noin 80 kertaa.
Joten sanan merkitys on varmasti tärkeä ymmärtää.
Mitä Raamattu tarkoittaa riivaajalla tai riivatulla.
Hyvin yksinkertainen määritys näiden kahden välillä
on se, että riivaaja tai useampikin asuu riivatussa ihmisessä.
Ja Jeesus ajoi riivaajat ulos ihmisistä.
Riivaajien määränpää oli sitten syvyydessä,
mutta ne eivät kuitenkaan halunneet sinne.
Luukas (8:30-32) kirjoitti:Niin Jeesus kysyi siltä sanoen:
"Mikä on nimesi?"
Hän vastasi:
"Legio";
sillä monta riivaajaa oli mennyt häneen.
Ja ne pyysivät häntä,
ettei hän käskisi heidän mennä syvyyteen.
Niin siellä oli vuorella suuri sikalauma laitumella;
ja ne pyysivät häntä,
että hän antaisi heille luvan mennä sikoihin.
Markuksen tekemä tallennus samasta tilanteesta osoittaa,
että riivaajat ovat saastaisia henkiä.
Markus (5:13) kirjoitti:Ja hän antoi niille luvan.
Niin saastaiset henget lähtivät miehestä ja menivät sikoihin.
Aiemmin Markus on paljastanut sellaisen asian riivaajista,
että ne tuntevat Jeesuksen.
Markus (1:34) kirjoitti:ja paljon riivaajia hän ajoi ulos
eikä sallinut riivaajien puhua,
koska ne tunsivat hänet.
Eli riivaajat ovat saastaisia henkiä,
jotka tuntevat Jeesuksen.
Luukas (4:33-34) kirjoitti:Ja synagoogassa oli mies,
jossa oli saastaisen riivaajan henki.
Tämä huusi suurella äänellä:
"Voi, mitä sinulla on meidän kanssamme tekemistä, Jeesus Nasaretilainen?
Oletko tullut meitä tuhoamaan?
Minä tunnen sinut, kuka olet, sinä Jumalan Pyhä."
Riivaajat siis tunsivat Jeesuksen,
ja tiesivät Hänen olevan Jumalan Pyhä ja vieläpä senkin,
että Jeesus on Kristus eli luvattu Messias eli Vapauttaja.
Luukas (4:41) kirjoitti:Myös lähtivät riivaajat ulos monesta, huutaen ja sanoen:
"Sinä olet Jumalan Poika!"
Mutta hän nuhteli niitä eikä sallinut niiden puhua,
koska ne tiesivät hänen olevan Kristuksen.
Riivatun ihmisen tunnusmerkistöön kuuluu esimerkiksi se,
että hän on jotenkin järjiltään. Jeesustakin syytettiin riivatuksi.
Johannes (10:17-21) kirjoitti:"Sentähden Isä minua rakastaa,
koska minä annan henkeni,
että minä sen jälleen ottaisin.
Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni.
Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen;
sen käskyn minä olen saanut Isältäni."
Niin syntyi taas erimielisyys juutalaisten kesken näiden sanain tähden.
Ja useat heistä sanoivat:
"Hänessä on riivaaja, ja hän on järjiltään;
mitä te häntä kuuntelette?"
Toiset sanoivat:
"Nämä eivät ole riivatun sanoja;
eihän riivaaja voi avata sokeain silmiä?"
Vielä yksi huomio.
Uskovankin voi joutua tekemisiin riivaajien kanssa.
Siis uskovat voivat tulla jollain tavalla osallisikis riivaajista.
Ja niin Paavali varoittaa tästäkin asiasta.
Paavali (1 Kor 10:19-22) kirjoitti:Mitä siis sanon?
Ettäkö epäjumalanuhri on jotakin,
tai että epäjumala on jotakin?
Ei, vaan että, mitä pakanat uhraavat,
sen he uhraavat riivaajille eivätkä Jumalalle;
mutta minä en tahdo,
että te tulette osallisiksi riivaajista.
Ette voi juoda Herran maljasta ja riivaajien maljasta,
ette voi olla osalliset Herran pöydästä ja riivaajien pöydästä.
Vai tahdommeko herättää Herran kiivauden?
Emme kaiketi me ole häntä väkevämmät?
Riivaaja on siis yksi Raamatun ilmaisu,
jonka ymmärtäminen oikein
on varmastikin hyvin tärkeää
keskusteltaessa Jumalan ilmoituksesta.
Siis ...
Raamatun ilmaisu riivaaja (daimon)
tulkoon selvitetyksi tässä viestiketjussa.
Avaa tätä käsitettä puhtaasti Raamatun pohjalta
ja niin selkeästi,
että viestisi avautuu sellaisellekin lukijalle,
joka ei ehkä paljonkaan tiedä Raamatusta
saatikka Raamatun ilmoituksesta koskien riivaajia.