Uskokaa saaneenne

Re: Uskokaa saaneenne

ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 15.05.2023 21:00

NäilläNäppäimillä kirjoitti:
עֵד kirjoitti:
Käyttäydy kuin olisit saanut, mitä rukoilit.”


Mun rukous ja ainainen murhe on, miten omaisteni käy tuomiolla; heistä yksikään ei ollut ainakaan sanallisesti/julkisesti uskossa,
paitsi toinen isoäitini oli.

Jos uskottelisin itselleni ja muille, että kyllä he pelastuvat, niin enkö pettäisi itseni ja mulle hymähdeltäisiin?
Mietin miten "käyttäytyminen" oikeasti tässä toimii?


Me emme tiedä, että kuinka moni on mielessään huutanut Jeesuksen puoleen, hetki ennen tai juuri kuoleman hetkellä, jolloin ei välttämättä sanaakaan tule enää suusta.

:bible:
Paavali (Room 10:13) kirjoitti:
Sillä
"jokainen,
joka huutaa avuksi Herran nimeä,
pelastuu".


Edesmenneiden puolesta rukoileminen ei kuitenkaan enää auta. Raamatussa ei missään rukoilla edesmenneiden puolesta.

:bible:
Jesaja (55:6) kirjoitti:
Etsikää Herraa silloin,
kun hänet löytää voidaan;
huutakaa häntä avuksi,
kun hän läsnä on.
Avatar
Kirjoittaja
 
Viestit: 1515
Liittynyt: 14.10.2017 20:50

Re: Uskokaa saaneenne

ViestiKirjoittaja kalamos » 16.05.2023 07:55

עֵד kirjoitti:
”Käyttäydy kuin olisit saanut, mitä rukoilit.”


Kymmenen spitaalista käyttäytyi
juuri näin. Jeesuksen käskystä.

Kaikki olivat edelleen spitaalisia,
kun lähtivät näyttämään itseään papille.

Matkalla he paranivat.
Kaikki.

Mutta vain yksi tuli
kiittämään Jeesusta parantumisesta.

Jeesuksen kohtaaminen
tapahtui Galilean ja Samarian
rajamailla.

Yksi oli samarialainen.
Ja tuli nyt ymmärtämäään,
että Jeesus todellakin
on luvattu Messias.

Hänessä tapahtui
paitsi puhdistuminen spitaalista,
myös sydämen kääntyminen.

Olisi luullut,
että nuo 9 muuta
olisivat halunneet toitottaa kaikille,
että Jeesus todellakin on Messias,
niin että samarialaisetkin sen kuulisivat.

Mutta ei.
Ehkä eivät ollenkaan ymmärtäneet,
että Jeesus heidät paransi.


Kirjoittaja kirjoitti:
Me emme tiedä, että kuinka moni on mielessään huutanut Jeesuksen puoleen, hetki ennen tai juuri kuoleman hetkellä, jolloin ei välttämättä sanaakaan tule enää suusta.


Minä olen ajatellut samaan tapaan,
kun olen miettinyt sukulaisiani ja tuttaviani,
jotka ovat siirtyneet ajan rajan taakse,
ilman julkista uskon tunnustamista.

Ehkä kuolinvuoteella kuitenkin
on tapahtunut jotain.

Vaikka joku ajatus kalamokselta,
olisi noussut mieleen,
ja saanut sydämen oven aukeamaan:


Jeesus, muista minua ...
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6545
Liittynyt: 27.08.2014 07:31

Re: Uskokaa saaneenne

ViestiKirjoittaja עֵד » 16.05.2023 09:31

NäilläNäppäimillä kirjoitti:
Mun rukous ja ainainen murhe on, miten omaisteni käy tuomiolla; heistä yksikään ei ollut ainakaan sanallisesti/julkisesti uskossa,
paitsi toinen isoäitini oli.


Samoin!

Koen jonkinlaista arkuutta arvioidessani toisten uskoa, mutta eilen lukiessani kommenttiasi koin sympatiaa viestisi rehellisyydestä, ja rukoilin, mitä vastaisin, mutta myös sitä, että josko joku toinen osaisi vastata.

Kerron kuitenkin omien läheisteni poismenot, jotka myös aikoinaan jossain määrin askarruttivat itseäni:

Isäni kuoli äkillisesti aamuyöllä osastolla pitkäaikaiseen sairauteen (COPD), jonka vuoksi hänet jälleen oli kiidätetty sinne edellisenä iltana. Äitini oli hänen omaishoitajansa, ja hän kantoi pitkään syyllisyyttä siitä, ettei kukaan ollut isän vierellä tämän kuollessa. Isä oli suurinpiirtein Jumalan kieltäjä, mutta ainoa asia, jossa hän pyysi (esi)rukousta, oli että hän parantuisi. Hän ei ollut kiinnostunut sielun pelastuksesta. Ei kai voida tietää, mitä tapahtui tuona aamuyön hetkenä, mikäli isä oli valveilla. Lääkärin epäily oli, että isä kuoli nukkuessaan limatulppaan tukehtumalla.

Äitini dementoitui hiljalleen ja vanhin sisareni toimi puolestaan hänen omaishoitajanaan, kunnes äiti ei pärjännyt enää kotona. Äidin Lewyn kappale -dementian graavi oireilu väsytti sisareni kokonaan; yöt olivat pirstaleisia ja äiti taantui täysin autettavaksi. Ennen dementoivan sairauden puhkeamista äiti oli uskonnollinen, hän ei varsinaisesti halunnut tulla uskoon. Dementian edetessä ymmärrys uskonasioista haihtui.

Niinkuin liian usein käy, omaishoitaja sairastui ja kuoli ennen hoidettavaansa: sisareni sairastui keuhkosyöpään ja kuoli ennen äitiä vain vajaan vuoden sairastettuaan. Vanhin sisareni oli uskossa; saattohoitovaiheessa hänen kasvonsa välillä loistivat ja hänen huoneessaan oli rauha.

Minulle jäi huolehdittavaksi monia asioita vanhempien ja sisareni poismenon jälkeen. Vaikka olin osittain niitä jo hoitanut, tuli moni käytännön asia yllätyksenä. Voihan olla, että myös taivaassa saan yllättyä, jos sinne asti pääsen.

Toisen mummoni (isän äiti) kuollessa olin noin 10-vuotias. Opin lukemaan 4-vuotiaana hänen huoneessaan ja muistan vieläkin ne hartauskirjat hänen kirjahyllyssään: F. Wislöffiä ja U. Muromaa, joista luin aamuhartauksia nukeilleni. Mutta sitä en tiedä, oliko mummo saanut tulla uskoon. Hän halvaantui saunareissulla, jonka jälkeen hän ei juurikaan puhunut.

Toinen mummoni (äidin äiti) opetti minulle iltarukouksen, jota luin murrosikäiseen asti, ja uskon sen osaltaan siivittäneen minut aikanaan uskoontuloon. Mummoni kuoli vanhuusiän leukemiaan.

Ihmisellä voi olla rikas uskonelämä sisäisesti ajatuksissaan, ja se todentuu tavalla tai toisella hänen ulkoisessa elämässään. Ihminen voi ohjata ja neuvoa toista taivastielle, mutta henkilökohtainen tietoinen ratkaisu tekee ihmisestä uskovan. Itse en tiennyt kinkereiden, seurojen, koulun uskontotuntien tai edes rippikoulun jälkeenkään tätä tosiasiaa. Ehkeivät tienneet moni muukaan lähipiirissäni?

Minun oli vaikeaa puhua uskoontulostani vanhemmilleni tai sukulaisilleni; miksi kiltin tytön tarvitsi tulla uskoon? Minua vanhempi serkkuni ei antanut lastensa leikkiä kanssani, jos vaikka käännyttäisin heidät. Ja isäni totesi ykskantaan minulle kerrottuani uskoontulostani, että ’siinä meni hyvä tyttö pilalle’.

Nyt ihmettelen, että molemmat poikani ovat saaneet tulla tunnustavaan uskoon aikuisiällä, samoin heidän puolisonsa. Nautimme yhdessä ehtoollista, mikä on ihmeellistä. Aivan kuin se lukko, mikä aiemmin oli pidäkkeenä, on nyt poistunut ja saan sydämen kyllyydestä uskoa.

Olen kaiketi väheksynyt rukousta, mutta Jumala on sydänten ja aivoitusten tuntija! Meidän puhuessamme Hän kuuntelee, mutta Hänen puhuessa saamme kuulla Hänen äänensä.

Tästä tuli nyt vähän pitkä, mutta kiitos Sinulle, kun innoitit minua siihen.
Avatar
עֵד
 
Viestit: 1462
Liittynyt: 06.06.2015 07:37

Re: Uskokaa saaneenne

ViestiKirjoittaja NäilläNäppäimillä » 16.05.2023 11:07

עֵד kirjoitti:
Nyt ihmettelen, että molemmat poikani ovat saaneet tulla tunnustavaan uskoon aikuisiällä, samoin heidän puolisonsa. Nautimme yhdessä ehtoollista, mikä on ihmeellistä. Aivan kuin se lukko, mikä aiemmin oli pidäkkeenä, on nyt poistunut ja saan sydämen kyllyydestä uskoa.

Olen kaiketi väheksynyt rukousta, mutta Jumala on sydänten ja aivoitusten tuntija! Meidän puhuessamme Hän kuuntelee, mutta Hänen puhuessa saamme kuulla Hänen äänensä.


Olet tänään uskovien omaisten ympäröimä. Uskon että olet äärimmäisen kiitollinen jokaisesta heistä.

Minä rukoilen sisarteni ja veljieni puolesta - siis Jeesuksen omien ihmisten - kaikkialla maailmassa. Sellainen suurperhe mulla nyt on lohtuna.
Avatar
NäilläNäppäimillä
 
Viestit: 127
Liittynyt: 29.04.2023 15:02

Re: Uskokaa saaneenne

ViestiKirjoittaja עֵד » 16.05.2023 11:31

Puolisoni ei ole uskossa.
Avatar
עֵד
 
Viestit: 1462
Liittynyt: 06.06.2015 07:37

Re: Uskokaa saaneenne

ViestiKirjoittaja NäilläNäppäimillä » 16.05.2023 13:26

Mulla on täällä uudella paikkakunnalla tosiuskova ja evankelioiva ystävä, jonka hänenkään aviomies ei ole uskossa. He ovat olleet yhdessä nuoresta asti, jolloin ystävänikään ei vielä ollut uskossa.
Heillä on kuitenkin kivaa yhdessä. He tukevat toinen toistaan elämän vaivoissa ja löytävät samoista asioista yhteistä nauramista.
He ovat löytäneet oman paikkansa toisen kainalossa, vaikka välillä ei ole ollut niin.

Silti kenenkään uskovan ei pidä avioitua ei-uskovan kanssa. Säästyy itse ja säästää toisen murheelta.

Voisin kirjoittaa aiheesta pienen esseen tässä jonain päivänä. Siunausta sinulle, Jumala tietää teidät.
enkeli.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
NäilläNäppäimillä
 
Viestit: 127
Liittynyt: 29.04.2023 15:02

Re: Uskokaa saaneenne

ViestiKirjoittaja עֵד » 16.05.2023 14:12

NäilläNäppäimillä kirjoitti:
Siunausta sinulle, Jumala tietää teidät.


Oikein paljon kiitoksia sinulle.

Onnen kyynel vierähti lukiessani kommenttiasi.

Jatketaan.
Avatar
עֵד
 
Viestit: 1462
Liittynyt: 06.06.2015 07:37

Re: Uskokaa saaneenne

ViestiKirjoittaja kalamos » 25.05.2023 18:00

NäilläNäppäimillä kirjoitti:
Voisin kirjoittaa aiheesta pienen esseen tässä jonain päivänä.


Jos haluaisit tällä foorumilla sen julkaista,
niin siihen sopisi esimerkiksi osio
Teemablogit
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6545
Liittynyt: 27.08.2014 07:31

Re: Uskokaa saaneenne

ViestiKirjoittaja NäilläNäppäimillä » 09.07.2023 08:16

NäilläNäppäimillä kirjoitti:
Mun rukous ja ainainen murhe on, miten omaisteni käy tuomiolla; heistä yksikään ei ollut ainakaan sanallisesti/julkisesti uskossa,
paitsi toinen isoäitini oli.


Kirjoittaja kirjoitti:
Edesmenneiden puolesta rukoileminen ei kuitenkaan enää auta. Raamatussa ei missään rukoilla edesmenneiden puolesta.


Tuo vastauksesi kääntää veistä haavassa, vaikka se olisi miten oikeinkin.
Olisi hyvä valita jotkin aivan toiset sanat omaisiaan sureville, jos tarkoitus on lohduttaa.
Tai vain viedä toisen suru Jumalalle.

Jaksamista sinulle äitisi kanssa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut NäilläNäppäimillä päivämäärä 09.07.2023 08:32, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
NäilläNäppäimillä
 
Viestit: 127
Liittynyt: 29.04.2023 15:02

Re: Uskokaa saaneenne

ViestiKirjoittaja kalamos » 09.07.2023 08:28

Lohdullista oli kuitenkin se,
mitä Kirjoittaja kirjoitti juuri edellä:

Kirjoittaja kirjoitti:
Me emme tiedä, että kuinka moni on mielessään huutanut Jeesuksen puoleen, hetki ennen tai juuri kuoleman hetkellä, jolloin ei välttämättä sanaakaan tule enää suusta.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6545
Liittynyt: 27.08.2014 07:31

Edellinen

Paluu Sana päivälle

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa