Hän kuunteli sanaa mielellään, mutta...

Hän kuunteli sanaa mielellään, mutta...

ViestiKirjoittaja Jukka » 28.07.2015 14:21

Tänään Raamattua lukiessani yksi jae pysäytti ja alkoi puhuttelemaan minua. Oikein hämmästyin, etten aikaisemmin ollut ajatellut noiden sanojen syvempää merkitystä ”ja hän kuunteli häntä mielellään”. Tässä koko jae

Kuva
Markus kohdassa 6:20 kirjoitti:Sillä Herodes pelkäsi Johannesta, koska tiesi hänet vanhurskaaksi ja pyhäksi mieheksi, ja suojeli häntä. Ja kun hän kuunteli häntä, tuli hän epäröivälle mielelle monesta asiasta; ja hän kuunteli häntä mielellään


Kuningas Herodes Agrippa oli vanginnut Johannes Kastajan, kun tämä oli nuhdellun häntä synnistä, joka liittyi hänen avioliittoonsa veljensä vaimon Herodiaan kanssa. Herodias olisi tahtonut tappaa Johanneksen, mutta Herodes (vaikka oli julmuudestaan tunnettu kuten isänsäkin) suojeli häntä ja toi hänet keskustelemaan kanssaan. Johannesta kuunnellessaan kuningas tuli ”epäröivälle mielelle monessa asiassa”. Omatunto siis yhä puhutteli. Raamattu sanoo, että kuningas pelkäsi tätä hurskasta miestä ja jotain sellaista Johannes kastajan puheessa oli, että se sai kuninkaan kuuntelemaan häntä mielellään.

Emme tiedä mitä kaikkea Johannes Herodekselle puhui, mutta varmasti ainakin siitä mistä ennenkin, että hänen piti jättää Herodias, veljensä vaimo. Tämän valinnan edessä hänen omat mielitekonsa ja ylpeytensä voittivat sen jumalanpelon, mitä Johanneksen saarna oli synnyttänyt. Tämä johti siihen, kuten tiedämme, että Herodes lopuksi mestasi Johannes Kastajan, miehen, jonka puhetta hän oli aikaisemmin kuunnellut mielellään.

Surullisinta tässä historiallisessa tapahtumassa on se, että Jeesus juuri ennen ristille naulitsemista tuotiin kuningas Herodeksen eteen -myös vangittuna- mutta Herodes ei saanut koskaan kuulla Jeesuksen ääntä, sillä Jeesus ei puhunut hänelle mitään eikä vastannut yhteenkään hänen kysymykseensä (Luuk. 23:9).

Minua järkyttää tämä kertomus, mutta Jeesus oli aikaisemmin lausunutkin Herodeksesta: ”Menkää ja sanokaa sille ketulle...” (Luuk. 13:32). Kettu on julma ja viekas peto, mutta pelkuri. Sitä Herodes oli. Ihmispelon ja ”kasvojensa säilyttämisen vuoksi” hän teki ratkaisevalla hetkellä väärän valinnan, kuten niin monet tekevät, kun tahtovat olla itse itsensä kuninkaita.

Hieman myöhemmin ristillä elämänsä väärin elänyt ryöväri, jolla ei enää mitään ollut, puhui Jeesukselle. Vaikeniko Jeesus silloinkin? Ei, vaan Jeesus vastasi hänen.

Kuva
Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."
Jukka
 

Paluu Sana päivälle

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa