Oi kunpa näkisimme lähimmäisissä Jeesuksen kasvot.

Oi kunpa näkisimme lähimmäisissä Jeesuksen kasvot.

ViestiKirjoittaja Emil » 15.11.2017 19:08

Kunpa näkisimme lähimmäisissämme ja vihollisissammekin Jeesuksen Kristuksen kasvot. Voisimme helpommin rakastaa heitä. Jeesus auta meitä!
Emil
 

Re: Oi kunpa näkisimme lähimmäisissä Jeesuksen kasvot.

ViestiKirjoittaja Natanael » 17.11.2017 18:24

Emilin esittämä toive nähdä vihollisissammekin Jeesuksen Kristuksen kasvot on kyllä jalo ja mieltä ylentävä. Jokainen ihminen on Jumalan luomana hyvin arvokas ja Jumalan torjuvana tai kieltävänäkin Jumalan etsivän rakkauden kohteena. Ajatus nähdä Jeesus jokaisessa nostaa kuitenkin mieleeni useita kysymyksiä.
Voimmeko nähdä ihmisessä, joka pilkkaa Jumalaa, vihaa uskovia - näytti hän sen suoraan tai ei - ja haluaa elää synnissä, maailman virtojen vietävänä, Jeesuksen kasvot? Vai onko oikeampaa sanoa, että voimme nähdä hänet Jumalan etsivän rakkauden kohteena ja Hänen luomanaan ainutlaatuisena ihmisenä? Voimmeko nähdä Jeesuksen ihmisessä, jossa Jeesus ei asu? Jumalan Sanan mukaan vain Hänen omansa ovat kätketyt Kristukseen – Kristus meissä ja me Kristuksessa.

:bible:
Paavali (Kol. 1:27) kirjoitti:Jumala tahtoi tehdä tiettäväksi,
kuinka suuri pakanain keskuudessa on tämän salaisuuden kirkkaus:
Kristus teissä, kirkkauden toivo.


:bible:
Paavali (1 Kor 1:30) kirjoitti:Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa,
joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi.


Jeesus tunsi tarkkaan opetuslapset, koko tuon 12 miehen tiiviin ryhmän, jonka Herramme oli valinnut viemään evankeliumia eteenpäin. Kun Jeesus katsoi heitä, näkikö Hän heidät eri tavalla?

:bible:
Matteus (26:50) kirjoitti:Niin Jeesus sanoi hänelle:
"Ystäväni, mitä varten sinä tänne tulit?"


:bible:
Johannes (15:15) kirjoitti:En minä enää sano teitä palvelijoiksi,
sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee;
vaan ystäviksi minä sanon teitä,
sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni.


Juudakselle puhuessaan Jeesus käyttää kreikannoksessa sanaa hetaire, joka tarkoittaa toveria, kaveria, mutta opetuslapsille puhuessaan sanana on philos, joka tarkoittaa ystävää. Sanan perusmuoto ”philia” merkitsee juuri ystävien välistä rakkautta: sitä yhteenkuuluvaisuuden ja turvallisuuden tunnetta, jota koet ystäviäsi ja perhettäsi kohtaan. Vaikka Jeesus rakastaa kaikkia, myös Hänen aikansa fariseuksia, niin yhteenkuuluvaisuuden tunne oli Jeesuksen ja fariseusten välisissä kohtaamisissa kaukana. Kuten Juudaksessa, Jeesus näki fariseuksissakin vihollisen työn.

:bible:
Johannes (8:44) kirjoitti:Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.


On ihmeellinen asia, että Jumalan Sanan mukaan me olemme Kristuksessa ja Kristus asuu meissä. Kristuksen asuessa sydämissämme, Hänen valonsa loistaa maailmaan. On mahdotonta, että Kristuksen valo loistaisi synnin orjista tai että maailman ihmisissä voisimme nähdä Jeesuksen. Vain heistä, joissa Jeesus on, heijastuu jotain Kristuksen kaltaisuutta.

:bible:
Matteus (5:14,16) kirjoitti:Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä;
Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä,
että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.


:bible:
Paavali (2 Kor 4:6) kirjoitti:Sillä Jumala, joka sanoi: 'Loistakoon valkeus pimeydestä',
on se, joka loisti sydämiimme, että Jumalan kirkkauden tunteminen,
sen kirkkauden, joka loistaa Kristuksen kasvoissa, levittäisi valoansa.


Olisiko syytä tehdä kipeä kysymys – näkevätkö maailman ihmiset meitä katsoessaan ja tarkkaillessaan, jotain siitä, millainen Jeesus on? Mitä ”katsominen on”: mitä ihmiset ajattelevat kuunnellessaan meitä, seuratessaan meidän käytöstämme ja tapaa elää, huomaavatko he meissä poikkeuksellista halua auttaa ja rakastammeko ehdoitta erityisesti heitä, jotka ovat jääneet syrjään ja paljon menettäneet? Jeesus oli syntisten ystävä, osaammeko mennä heidän rinnalleen, joita tämä maailma halveksii ja torjuu? Jos Jumalan rakkaus asuu meissä, näkyykö se pyyteettömänä auttamisena? Onko Jumala saanut murtaa meitä sellaisiksi, joista Jesaja puhuu, elääkö Herra meissä todellisena? Pysyykö meissä Jumalan rakkaus, jonka maailma voisi havaita auttaessamme puutteessa olevaa veljeä?

:bible:
Johannes (1 Joh 3:17) kirjoitti:Jos nyt jollakin on tämän maailman hyvyyttä ja hän näkee veljensä olevan puutteessa,
mutta sulkee häneltä sydämensä, kuinka Jumalan rakkaus saattaa pysyä hänessä?


:bible:
Paavali (2 Kor 3:3) kirjoitti:Sillä ilmeistä on, että te olette Kristuksen kirje, meidän palvelustyöllämme kirjoitettu,
ei musteella, vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin,
vaan sydämen lihatauluihin.


:bible:
Paavali (2 Kor 2:15) kirjoitti:Sillä me olemme Kristuksen tuoksu Jumalalle
sekä pelastuvien että kadotukseen joutuvien joukossa.


:bible:
Jesaja (57:15) kirjoitti:Sillä näin sanoo Korkea ja Ylhäinen,
jonka asumus on iankaikkinen ja jonka nimi on Pyhä:

Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä ja niitten tykönä, joilla on särjetty ja nöyrä henki,
että minä virvoittaisin nöyrien hengen ja saattaisin särjettyjen sydämet eläviksi.


Haluaisimme varmasti kaikki kokea yhteistä rakkautta, hyväksyntää ja paljon ristiriidattomampaa yhteiseloa, kuin mitä se todellisuudessa on. Onko takana yleisinhimillinen halu elää sopuisasta, nähdä jokainen hyvänä ihmisenä ”Jeesuksena”. Eino Leinon Hymyilevän Apollon säkeitä on lainattu kovin usein. Ongelmana on vain se, että todellisuudessa ihminen on syntinen ja pahaan taipuvainen. Leinon kaunis ajatus ei vastaa todellisuutta, vaan meidän toivettamme.

Eino Leino, hymyilevä Apollo:
”Ei paha ole kenkään ihminen,/vaan toinen on heikompi toista./Paljon hyvää on rinnassa jokaisen,/vaikk' ei aina esille loista.”
Avatar
Natanael
 
Viestit: 511
Liittynyt: 09.06.2015 07:28


Paluu Rukous

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa