Seurakuntakauden uskovista ja vaiheista
puhutaan erityisesti
Ilmestyskirjan osiossa
Mikä nyt on Efeso (kaunis/täydellinen/haluttava)
oli vihannut nikolaiittain tekoja.
Mutta luopunut ensimmäisestä rakkaudestaan.
Johannes (Ilm 2:4-6) kirjoitti:
Mutta se minulla on sinua vastaan,
että olet hyljännyt ensimmäisen rakkautesi.
Muista siis,
mistä olet langennut,
ja tee parannus,
ja tee niitä ensimmäisiä tekoja;
mutta jos et,
niin minä tulen sinun tykösi
ja työnnän sinun lampunjalkasi pois paikaltaan,
ellet tee parannusta.
Efeson lampunjalasta
valo oli levinnyt Smyrnaan (Mirha).
Jeesus ei korosta nyt
morsiamensa kauneutta vaan tuoksua.
Smyrna oli läpikotaisin hajustettu
Kristuksen tuoksulla.
Sille ei anneta kehotusta
parannuksen tekoon.
Mutta kuitenkin kehotus
pitää kiinni kruunustaan
kaiken ahdistuksen keskellä
jopa marttyyrikuolemaan saakka.
Johannes (Ilm 2:10) kirjoitti:
Ole uskollinen kuolemaan asti,
niin minä annan sinulle elämän kruunun.
Pergamon (toiselle avioitunut)
saa tervehdyksen,
joka on pelottava.
Johannes (Ilm 2:12) kirjoitti:
Ja Pergamon seurakunnan enkelille kirjoita:
'Näin sanoo hän,
jolla on se kaksiteräinen,
terävä miekka
Efeso oli vihannut nikolaiittain tekoja.
Pergamonissa oli niitä,
jotka pitivät kiinni nikolaiittain opista
ja myös bileamin opista.
Seurauksena oli epäjumalille uhraaminen
ja haureuden harjoittaminen.
Pergamonin seurakunnassa oli siis niitä,
jotka eivät pitäytyneet tiukasti erossa
pakanallisesta epäjumalanpalvonnasta.
Nikolaus opetti,
että kyllä sitä voi osallistua esimerkiksi
pakanallisiin uhriaterioihin ja jopa haureuteen.
Mutta kun ei voi seurauksitta.
Emme voi palvella kahta herraa.
Emme vo olla aviossa kahden herran kanssa.
Jos olemme yhden puolella
niin olemme samalla toista vastaan.
Johannes (Ilm 2:16) kirjoitti:
Tee siis parannus;
mutta jos et,
niin minä tulen sinun tykösi pian
ja sodin heitä vastaan suuni miekalla.
Pergamonin seurakunnan johtaja
saa tehtävän. Tehdä parannus.
Hänen on tehtävä loppu
epäjumalanpalveluksesta ja haureudesta
seurakunnassaan.
Jos hän ei sitä tee,
niin Jeesus tulee itse - äkisti.
Ja sotii suunsa miekalla niitä vastaan,
jotka harjoittavat
epäjumalanpalvelusta ja haureutta.
Seuraavaksi on vuorossa
Tyatira (uhri).
Samat ongelmat jatkuvat.
Mutta nyt alkaa niiden ratkaisu.
Johannes (Ilm 2:22-23) kirjoitti:
Katso,
minä syöksen hänet tautivuoteeseen,
ja ne,
jotka hänen kanssaan tekevät huorin,
minä syöksen suureen ahdistukseen,
jos eivät tee parannusta
ja luovu hänen teoistansa;
ja hänen lapsensa minä tappamalla tapan,
ja kaikki seurakunnat saavat tuntea,
että minä olen se,
joka tutkin munaskuut ja sydämet;
ja minä annan teille kullekin tekojenne mukaan.
Sardee (perkaus) on vaiheessa,
jossa ei enää puhuta
ongelmatapauksista.
Seurakunta on kuollut.
Joku harva vielä löytyy kuolleitten joukosta.
Johannes (Ilm 3:3-4) kirjoitti:
Muista siis,
mitä olet saanut ja kuullut,
ja ota siitä vaari ja tee parannus.
Jos et valvo,
niin minä tulen kuin varas,
etkä sinä tiedä,
millä hetkellä minä sinun päällesi tulen.
Kuitenkin on sinulla Sardeessa
muutamia harvoja nimiä,
jotka eivät ole tahranneet vaatteitaan,
ja he saavat käyskennellä minun kanssani
valkeissa vaatteissa,
sillä he ovat siihen arvolliset.
Filadelfia (veljesrakkaus)
ei saa kehotusta tehdä parannusta.
Smyrnan tavoin kuitenkin sitäkin kehotetaan
pitämään kiinni kruunustaan.
Johannes (Ilm 3:11) kirjoitti:
Minä tulen pian;
pidä, mitä sinulla on,
ettei kukaan ottaisi sinun kruunuasi.
Laodikea (kansanvalta/suosio)
on penseä eli haalea seurakunta.
Ei siitä ole virvoittajaksi kenellekään.
Vettä saa juoksuttaa tuntitolkulla hanasta,
mutta ei siitä kukaan janoonsa saa
raikasta virvoittavaa vettä.
Putket ovat täynnä seisonutta
haaleaa lientä
ja sitä hanasta vain lorottaa ulos.
Mutta tuo seurakunta luulee
olevansa rikas.
Sillä on kaikkea. Vesihanakin.
Ja kuitenkin se on
viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
Tilanteen korjaus edellyttää
Jumalan puoleen kääntymistä.
Johannes (Ilm 3:18-20) kirjoitti:
Minä neuvon sinua
ostamaan minulta
kultaa, tulessa puhdistettua,
että rikastuisit,
ja valkeat vaatteet,
että niihin pukeutuisit
eikä alastomuutesi häpeä näkyisi,
ja silmävoidetta
voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
Kaikkia niitä,
joita minä pidän rakkaina,
minä nuhtelen ja kuritan;
ahkeroitse siis ja tee parannus.
Katso,
minä seison ovella ja kolkutan;
jos joku kuulee minun ääneni
ja avaa oven,
niin minä käyn hänen tykönsä sisälle
ja aterioitsen hänen kanssaan,
ja hän minun kanssani.
Jos kuuluu
Smyrnan tai Filadelfian seurakuntaan,
niin on autuas.
Palkka odottaa.
Huudamme Johanneksen kanssa:
Aamen!
Tule Herra Jeesus!
Kun Jeesus päättää Sanansa näin:
Totisesti,
minä tulen pian
PS
Vain Smyrna ja Filadelfia
ei tarvinnut kehotusta
parannuksen tekoon.
Jos olemme
läpikotaisin Hengen voitelussa
ja sydämemme tulvii agape-Rakkautta,
niin olemme Jeesuksen ruumiina
eli seurakuntana
tämän maailman valkeus.
Olemme osallisia pelastustehtävään.
Ilmestyskirjaan meidät
johdattaa Juudaan kirjeen
viimeiset rivit.
Juudas (1:20-25) kirjoitti:
Mutta te, rakkaani,
rakentakaa itseänne
pyhimmän uskonne perustukselle,
rukoilkaa Pyhässä Hengessä
ja pysyttäkää niin itsenne Jumalan rakkaudessa,
odottaessanne
meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen
laupeutta iankaikkiseksi elämäksi.
Ja armahtakaa toisia,
niitä, jotka epäilevät,
pelastakaa heidät, tulesta temmaten;
toisia taas armahtakaa pelolla,
inhoten lihan tahraamaa ihokastakin.
Mutta hänelle,
joka voi varjella teidät lankeamasta
ja asettaa teidät
nuhteettomina, riemuitsevina,
kirkkautensa eteen,
hänelle,
ainoalle Jumalalle ja meidän pelastajallemme
Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
hänelle kunnia, majesteetti, voima ja valta
ennen kaikkia aikoja
ja nyt ja iankaikkisesti! Amen.