Danielin kirja luku kolme
Minun tiivistämänäni
Tämä tapahtui noin 2600 vuotta sitten. Kuka tunnistaa tämän kertomuksen profeetallisuuden näihin päiviin? Vertaa esimerkiksi Ilmestyskirjaan, joka johdattaa tämän maailmanajan loppuun.
Kuningas Nebukadnessar teetti kultaisen kuvapatsaan Duuran lakeudelle Baabelin maakuntaan ja lähetti kokoamaan Baabelin ylimykset kuvapatsaan vihkiäisiin. Kaikki kutsutut asettuivat kuvapatsaan eteen. Kuuluttaja huusi kovalla äänellä: "Teille, kansat, sukukunnat ja kielet, julistetaan: heti kun kuulette kaikenlaisten soittimien äänen, langetkaa maahan ja kumartakaa kuningas Nebukadnessarin pystyttämää kultaista kuvapatsasta. Mutta se, joka ei lankea maahan ja kumarra, heitetään heti tuliseen pätsiin." Kun kaikki kansat kuulivat soittimien äänen, he lankesivat maahan ja kumarsivat Nebukadnessarin teettämää kultaista kuvapatsasta.
Silloin astui miehiä syyttämään juutalaisia: "Sinä, kuningas, olet antanut käskysi, mutta on juutalaisia miehiä, joiden hoitoon sinä olet antanut Baabelin maakunnan hallinnon, Sadrak, Meesak ja Abednego: he eivät välitä käskystäsi, he eivät palvele jumaliasi eivätkä kumarra kultaista kuvapatsastasi."
Silloin Nebukadnessar vihan vimmassa käski tuoda Sadrakin, Meesakin ja Abednegon eteensä. Nebukadnessar sanoi heille:
"Tahallanneko te kolme ette tahdo palvella minun jumalaani ettekä kumartaa kultaista kuvapatsastani? Nyt, jos siinä silmänräpäyksessä, kun kuulette kaikenlaisten soittimien äänen, lankeatte maahan ja kumarratte teettämääni kuvapatsasta, niin hyvä! Mutta ellette kumarra, niin teidät heti paikalla heitetään tuliseen pätsiin, ja kuka on se jumala, joka pelastaa teidät kädestäni?"
Nämä kolme vastasivat: "Ei ole tarpeellista meidän vastata sinulle mitään. Jos niin käy, voi Jumalamme pelastaa meidät tulisesta pätsistä, ja hän pelastaa myös sinun kädestäsi. Ja vaikka ei pelastaisikaan, niin tiedä se, että me emme palvele jumaliasi emmekä kumarra pystyttämääsi kultaista kuvapatsasta."
Nebukadnessar tuli kiukkua täyteen ja käski, että pätsi oli kuumennettava seitsemän kertaa kuumemmaksi kuin tavallisesti ja että nämä heitettäköön sinne, ja niin heille tehtiin. Koska pätsi oli niin kovin kuumennettu, tulen liekki tappoi kuninkaan miehet. Mutta Sadrak, Meesak ja Abednego suistuivat sidottuina tuliseen pätsiin.
Nebukadnessar nousi hämmästyneenä ylös ja sanoi hallitusmiehilleen: "Emmekö heittäneet kolme miestä sidottuina tuleen?" He vastasivat: "Totisesti, kuningas!"
Hän jatkoi: "Minä näen neljän miehen kävelevän vapaina tulessa, ja neljäs on näöltään kuin Jumalan Poika." Hän meni tulisen pätsin aukolle ja sanoi: "Sadrak, Meesak ja Abednego, te korkeimman Jumalan palvelijat, astukaa ulos ja tulkaa tänne." He astuivat ulos tulesta.
Hallitusmiehet kokoontuivat ja näkivät, etteivät heidän hiuksensa olleet kärventyneet eivätkä vaatteensa vioittuneet, eikä heissä tuntunut tulen käryä.
Silloin Nebukadnessar sanoi: "Kiitetty olkoon Sadrakin, Meesakin ja Abednegon Jumala, joka lähetti enkelinsä ja pelasti palvelijansa, jotka häneen turvasivat eivätkä totelleet kuninkaan käskyä, vaan antoivat ruumiinsa alttiiksi ennemmin kuin olisivat palvelleet ja kumartaneet muuta jumalaa kuin omaansa. Minä annan käskyn: jokainen, olkoon mitä kansaa, kansakuntaa ja kieltä tahansa, joka puhuu pilkaten Sadrakin, Meesakin ja Abednegon Jumalasta, hakattakoon kappaleiksi ja hänen talonsa tehtäköön soraläjäksi, sillä ei ole muuta jumalaa, joka niin voi pelastaa kuin tämä."
Kuningas asetti Sadrakin, Meesakin ja Abednegon suureen valtaan Baabelin maakunnassa. Nebukadnessar kuulutti kaikille kansoille, kansakunnille ja kielille, jotka asuvat kaiken maan päällä! Suuri olkoon rauhanne! Olen nähnyt hyväksi ilmoittaa ne tunnusteot ja ihmeet, jotka korkein Jumala on minulle tehnyt. Kuinka suuret ovat hänen tunnustekonsa ja kuinka voimalliset hänen ihmeensä! Hänen valtakuntansa on iankaikkinen valtakunta ja hänen valtansa pysyy polvesta polveen."