Room 7:n tila ei ole uskovaisen tila

ViestiLähetetty: 20.09.2014 16:26
Room 7:n tila ei ole uskovaisen tila, vaan lainalaisen. sellaisen, joka ei vielä ole kuollut synnille.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 21.09.2014 08:09
Kuva
(Room 2:14-16) Paavali kirjoitti:Kun pakanatkin, joilla ei ole lakia, tekevät luonnostaan, mitä laki vaatii,
niin he, vaikka heillä ei lakia olekaan, ovat itse itselleen laki.
Näin he osoittavat, että lain vaatimukset on kirjoitettu heidän sydämeensä,
kun heidän omatuntonsakin todistaa ja heidän ajatuksensa yhdessä
syyttävät tai myös puolustavat heitä sinä päivänä,
jona Jumala minun julistamani evankeliumin mukaisesti
tuomitsee ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta.


Jumalan laki on kirjoitettu pakanoidenkin sydämiin.
Niinpä minun pakanankin kohdalla on totta kaikki,
mitä Paavali kirjoittaa luvussa Room 7. Esimerkiksi:

Kuva
(Room 7:20-23) Paavali kirjoitti:Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo,
niin sen tekijä en enää ole minä,
vaan synti, joka minussa asuu.
Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä,
sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
sillä sisällisen ihmiseni puolesta
minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
mutta jäsenissäni minä näen toisen lain,
joka sotii minun mieleni lakia vastaan
ja pitää minut vangittuna synnin laissa,
joka minun jäsenissäni on.


Tämä painajainen koskee niin juutalaisia kuin pakanoitakin.
Ja seuraava luku kertoo ratkaisun tuohon ongelmaan.

Sen taas, miten synti tuli minuun,
Paavali kertoi edellä tuossa kirjeessä.

Vain armo voi vapauttaa syntikahleista.
Laki ei koskaan voi sitä tehdä.

Jeesus täytti lain.
Lain vaatima tuomio meille on jo kärsitty.

Samalla Jeesus kertakaikkiaan kuoli pois synnistä.
Ja tuohon Hänen kuolemaansa me olemme upotetut.

Kuva
(2 Kor 5:14) Paavali kirjoitti:Yksi on kuollut kaikkien puolesta, siispä kaikki ovat kuolleet.


Siksi meidänkin tulee kirjaimellisesti kääntäen
lukea/laskea itsemme kuolleiksi synnille.

Kuva
(Room 6:10-11) Paavali kirjoitti:Sillä minkä hän kuoli, sen hän kertakaikkisesti kuoli synnille,
mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
Samoin pitäkää tekin itseänne synnille kuolleina
mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
(RK)

Sillä minkä kuoli, sen kerta kaikkiaan kuoli synnille;
mutta minkä elää, sen elää Jumalalle.
Niin tekin pitäkää totena, että olette synnille kuolleet,
mutta elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa.
(AS)

Kun Kristus kuoli, hän kertakaikkisesti kuoli eroon synnistä.
Kun hän nyt elää, hän elää Jumalalle.
Ajatelkaa tekin samoin itsestänne: te olette kuolleet pois synnistä
ja elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa.
(KR 92)
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 21.09.2014 08:26
12 Therefore, just as through one man sin entered the world, and death through sin, and thus death spread to every person, because everyone sinned. http://www.a-voice.org/

Eli kaikki on pyyhitty pois Elämän kirjasta ja tarvitsevat syntyä uudesti.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 21.09.2014 08:51
Kuva
(Room 5:12) Paavali kirjoitti:Sentähden,
niinkuin
yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan,
ja synnin kautta kuolema,
niin
kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi,
koska kaikki ovat syntiä tehneet


Siis miten synti tuli maailmaan.
Synti tuli maailmaan yhden ihmisen kautta siten,
että kun tämä teki syntiä eli nielaisi synnin hedelmän.
Ja niin eli samalla tavalla synti tuli maailmasta minuun.
Kun minä tein syntiä, synti tuli minuun hallitsijaksi.

Ennen sitä minä olin elävä sielu.
Sen jälkeen minä olin kuollut sielu.
Ja siksi minun täytyi syntyä uudesti ylhäältä, Hengestä.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 21.09.2014 09:12
Periytyykö tämä Aatamin kautta tullut "perisynti" lihamme likaisena taipumuksena, "himona" syntiin, vaiko ikäänkuin ulkopuolisena, puhtaiden mahdollisuutena tehdä syntiä? Ymmärrän, että kannatat pikemminkin jälkimmäistä vaihtoehtoa.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 21.09.2014 09:38
Raamatussa ei ole sanaa perisynti.

Antaisitko jonkun kohdan Raamatusta,
johon kysymykselläsi viittaat!
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 22.09.2014 00:12
Roomu. 5:12. Jos yhden tekemä synti "periytyi" kaikille, niin asiasta voidaan käyttää nimeä perisynti, vai tarkoitatko, että Aatami toimi ikäänkuin synnin porttina maailmaan, eikä Kainin teolla ollut mitään tekemistä isänsä lankeemuksen kanssa?
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 22.09.2014 09:16
Room 5:12 ei sisällä mainintaa perisynnistä.
Mutta katsotaan tarkemmin kysymystäsi Kainin lankeemuksesta.

Jumala ei ollut ottanut vastaan Kainin uhrilahjaa Herralle.
Aadam oli kertonut Kainille, millainen on sovelias uhrilahja Herralle.
Aabel uskoi sen ja toi soveliaan uhrin Herralle,
mutta Kain oli tuonut sen, mitä itse piti soveliaana.

Ja nyt Kain oli katkera.
Aivan samoin kuin Eevakin,
kun ymmärsi käärmeen puheesta,
että Jumala tahallaan pihtaa
jotakin erityislaatuista tietoa ja asemaa heiltä.

Ja nyt Jumala tuli henkilökohtaisesti varottamaan Kainia siitä,
että synti haluaa päästä Kainiin sisälle,
synti oli jo kainin sydämen ovella kolkuttamassa.

Kuva
(Gen 4:7) Mooses kirjoitti:Eikö niin: jos teet hyvin, voit kohottaa katseesi;
mutta jos et hyvin tee, niin väijyy synti ovella,
ja sen halu on sinuun, mutta hallitse sinä sitä!


Siis synti ei ollut vielä päässyt Kainiin sisälle,
vaikka se oli jo maailmassa, jonne se pääsi Aadamin kautta.
Vasta syntiteko avasi oven synnille päästä sisälle Kainiin.

Kain oli nyt aivan saman valinnan edessä
kuin Eeva ja Aadamkin oli ollut.
Totellako Jumalan Sanaa, vai ollako tottelematta.

Ja kun Aadam tappoi veljensä,
niin tuon teon myötä synti pääsi Kainiin sisälle.
Ja kun tämä oli tapahtunut,
että synti oli päässyt Kainin sydämen ovesta sisälle,
niin se myös tuntui Kainissa. Kain sanoi:

Kuva
(Gen 4:13) Mooses kirjoitti:Syyllisyyteni on suurempi, kuin että sen kantaa voisin.


Tuo syyllisyys ilmaistaan alkutekstin sanalla avon,
joka tarkoittaa tahallista syntiä, tahallista Jumalan lain rikkomista.
Se on siis syntikäsitteistä kaikkein kauheimpia ellei kauhein.
Esimerkiksi kerran ilmestyy maan päälle tuo "laiton".
Tiedät, kuka hän on. Hän on synnin ruumiillistuma.
Synti on hallitsija, ja nyt Kain oli teollaan
avannut sydämensä oven tuolle hallitsijalle.
Ja kain sanoo, että tämä oli liian raskas kantaa.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 23.09.2014 21:39
Kari kirjoitti:Room 7:n tila ei ole uskovaisen tila, vaan lainalaisen. sellaisen, joka ei vielä ole kuollut synnille.


Roomalaiskirje oli osoitettu Roomassa asuville uskoville pakanoille (Rm. 1:5-7,13) ja heidän keskuudessaan oli Mooseksen lain tuntevia veljiä (7:1). Oman käsitykseni mukaan Roomalaiskirjeen kaikki luvut on kirjoitettu uskosta osallisiksi tulleille. Tästä varmaan käymme lisää keskustelua myöhemmin, mutta tahdoin tässä ilmaista jo oman kantani asiaan.

Mooseksen laki kuvaa 7:ssä luvussa aviomiestä ja uskova vaimoa. Vaimo on sidottu aviomieheensä niin kauan kuin mies elää, mutta on vapaa menemään uudelleen naimisiin, jos aviomies kuolee. Mutta aviomies ei kuole. Näin ollen vaimo voi vapautua hänestä eli laista vain yhdellä tavalla, eli kuolemalla itse. Paavali sanoo sen näin: "Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle." (7:4).

Uskovan tulee kuolla maailmalle ja synnille, mutta ollakseen todella vapaa, hänen täytyy kuolla myös laille. "Minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu" (Gal. 2:19).

Jatketaan asian tutkimista lähipäivinä. Joka päivä en ehdi ja jaksa palstalla vierailla, mutta voimieni mukaan käyn ja olen jo pyytänyt paria uskovaista ystäväänikin liittymään tänne. Tehkään kalastelutyötä uskonystäviemme parissa, että saataisiin useimpia mukaan. Voimme oppia toisiltamme paljonkin ja jakaa sitä, mitä Herra on meille opettanut. Ja saamme oikoa omiakin väärinkäsityksiämme sen mukaan, kuin Herra ymmärrystä ja valoaan antaa.

Nyt kaikille hyvää yötä, Jeesus myötä.
LainaaIlmoita tämä viesti
ViestiLähetetty: 25.09.2014 16:55
Siis meille uskoville eli Jeesuksen omille
Paavali sanoo kirjeissään yhä uudestaan,
että me olemme jo kuolleet muun muassa synnille.
Ja juuri sen uuden elämän tähden,
mikä meillä nyt on Kristuksessa,
me voimme kuolettaa ...

Kuva
(Kol 3:3-) Paavali kirjoitti:Sillä te olette kuolleet,
ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa;
kun Kristus, meidän elämämme, ilmestyy,
silloin tekin hänen kanssaan ilmestytte kirkkaudessa.
Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne:
haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ...
LainaaIlmoita tämä viesti
Seuraava

Paluu Roomalaisille

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa