Tyatira (uhri)

Lähetä vastaus

Vahvistuskoodi
Syötä koodi siten kuin se on näkyvillä. Huomioi kirjaisinkoko
Hymiöt
:agape: :bible2: :bible: :exclaim: :question: :arrow: :idea: :smile: :think: :thumbup: :wave: :clap: :confused: :cry: :sad: :surprised: :wink: :neutral: :redface: :rolleyes: :yawn: :bible3:
Lisää hymiöitä
BBCode on Käytössä
[img] on Käytössä
[flash] on Poissa käytöstä
[url] on Käytössä
Hymiöt ovat Käytössä
Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Tyatira (uhri)

Tyatira (uhri)

Viesti Kirjoittaja kalamos » 22.06.2015 12:20

Olemme Ilmestyskirjan
seurakuntakautta koskevan osion
Minä nyt on
puolivälissä.

Seemiläisessä kirjoitustyylissä
se tarkoitta usein huippukohtaa.

Olemme keskellä asian ydintä.
Ratkaisevalla jakolinjalla
hyvän ja pahan taistelussa.

Kun Johannes kirjoitti osion
Mitä olet nähnyt
tallentaen kuvauksen Jeesuksesta,
jonka kohtasi Patmos-saarella,
hänen kuvauksessaan
ensimmäisenä ja viimeisenä
mainitaan
Jeesuksen pää ja hiukset
ja sitten kasvot
kaiken valaisevana
valkeutena ja kirkkautena.

~ pää ja hiukset
~~ silmät
~~~ jalat
~~~~ ääni
~~~ oikea käsi
~~ suu
~ kasvot


:bible:
Johannes (Ilm 1:12-14) kirjoitti:
Ja minä käännyin katsomaan,
mikä ääni minulle puhui;
ja kääntyessäni minä näin
seitsemän kultaista lampunjalkaa,

ja lampunjalkain keskellä
Ihmisen Pojan muotoisen,
pitkäliepeiseen viittaan puetun
ja rinnan kohdalta
kultaisella vyöllä vyötetyn.

Ja hänen päänsä ja hiuksensa
olivat valkoiset niinkuin
valkoinen villa,
niinkuin lumi.


Edellä oli juuri mainittu
nimeltä nuo seitsemän lampunjalkaa.

:bible:
Johannes (Ilm 1:10-11) kirjoitti:
Minä olin hengessä
Herran päivänä,
ja kuulin takaani suuren äänen,
ikäänkuin pasunan äänen,
joka sanoi:


"Kirjoita kirjaan, mitä näet,
ja lähetä niille seitsemälle seurakunnalle,

~ Efesoon ja
~~ Smyrnaan ja
~~~ Pergamoon ja
~~~~ Tyatiraan ja
~~~ Sardeeseen ja
~~ Filadelfiaan ja
Laodikeaan


Nyt olemme edenneet tuon
seurakuntahistorian keskivaiheille
eli aivan huippukohtaan.

Pimeyden ja Valkeuden
kontrasti on suurimmillaan.
Jeesuksen Valkeus
valaisee koko maailman.
Hänen kasvojensa kirkkaus
tavoittaa jokaisen.
Mutta kaikki eivät siitä välitä.

Maanpäällisen vaelluksensa aikana
Jeesus sanoi:

:bible:
Johannes (3:19-21) kirjoitti:
Mutta tämä on tuomio,
että valkeus on tullut maailmaan,
ja ihmiset rakastivat pimeyttä
enemmän kuin valkeutta;
sillä heidän tekonsa olivat pahat.

Sillä jokainen,
joka pahaa tekee,
vihaa valkeutta
eikä tule valkeuteen,
ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.

Mutta joka totuuden tekee,
se tulee valkeuteen,
että hänen tekonsa tulisivat julki,
sillä ne ovat Jumalassa tehdyt.


Nyt olemme tarkastelemme
tämän jaon
huippuvaihetta
keskellä seurakuntakautta.

Pimeys on valtaamassa maailman.
Vieläpä seurakunnat eli lampunjalat.

Ja niin Jeesus esittäytyy
tuomion hehkussa
käskien Johanneksen mainita
Jeesuksen pään ja hiuksien
valkeuden ja kirkkauden jälkeen
hänen huomioimansa
silmät ja jalat.

:bible:
Johannes (Ilm 2:18) kirjoitti:
Näin sanoo Jumalan Poika,
jolla on silmät
niinkuin tulen liekki
ja jonka jalat ovat
niinkuin kiiltävä vaski


Noiden silmien
tulen liekki osuu
siihen kauheuteen,
että tuo Tyatiran
seurakunnan johtaja suvaitsee
naista, Iisebeliä.

Alkutekstin ilmaisu
ei tarkoita pelkästään naista.
Se tarkoittaa aviovaimoa.
Kysymys saattaa todella olla
Tyatiran seurakunnan lähettilään
vaimosta.

Joka tapauksessa
tuo nainen pääsi vapaasti seurakuntaan
opettamaan kuin profeetta.

Ja hän opetti seurakuntaa
tuntemaan
ei suinkaan
Jumalan Poikaa ja Jumalan voimaa,
vaan saatanan syvyyksiä.

Tässä kohtaa Ilmestyskirjaa
eli Tyatiran kohdalla
olemme niin suuren
ja vakavan ydinkohdan äärellä,
että kysymyksessä on
itse asiassa
siitä paholaisen vallasta
ja paholaisen palvonnasta,
joka alkoi sen jälkeen,
kun Jumala oli vedenpaisumuksella
pelastanut maailman
paholaisen suunnittelemalta täystuholta.

Sen jälkeen paholainen sai ihmiset
rakentamaan Baabelin tornia.

Ja Babylon on oleva huippuroolissa
Raamatun ja siten myös
Ilmestyskirjan loppuun saakka.

Ylös

cron