jukka1954 kirjoitti:Olen monesti ihmetellyt, mistä syystä 'kristillinen kirkko' on siirtänyt Jeesuksen ristiinnaulitsemispäivän perjantaille, joka se ei ole voinut olla.
Asia on todellakin näin, että tuo päivä on vain päätetty.
Eusebiuksen teoksesta Vita Constantini, kirja III,
löytyy Konstantinuksen kirje Nikean kirkolliskokoukseen osallistuville,
jonka eräs katkelma alkaa näin:
Kun pääsiäisen pyhään juhlaan liittyvä kysymys nousi esiin, ajateltiin olevan tarkoituksenmukaista, että kaikki viettäisivät pääsiäistä yhtenä päivänä. Oli selitetty olevan erityisen sopimatonta seurata tätä juhlista pyhimpänä niiden juutalaisten tapoja ...
En halua kirjoittaa pidempää katkelmaa,
sillä niin syvästi Konstantinus tuossa häpäisee juutalaisia.
Konstantinuksen ainoa peruste sille,
mistä hän tuossa viittaamassani katkelmassa kirjoittaa, oli se,
että emme missään tapauksessa saisi viettää pääsiäistä juutalaisten laskelmien mukaan.
Ja kun ihmiset nykyään varsin huonosti tuntevat Raamatun ilmoituksen,
niin monelta on jäänyt huomaamatta se seikka, että Uusi Testamentti
puhuu tuon Pääsiäisen yhteydessä kahdesta eri sapatista: Suuresta sapatista ja viikkosapatista.
Markus (15:43 RK) kirjoitti:Ilta oli jo tullut, ja oli valmistuspäivä eli sapatin aatto.
Tuo ilmaisu paljastaa sen, että nimenomaan oli kysymys siitä
suuresta sapatista eli juhlasapatista, jonka aatto oli tuo valmistuspäivä.
Kysymys ei suinkaan ole viikkosapatista.
Vasta tuon juhlasapatin jälkeisenä arkipäivänä oli tori auki seuraavan kerran.
Ja silloin naiset menivät torille.
Sen jälkeen he menivat takaisin kotiin ja valmistivat hyvänhajuiset yrttivoiteet.
Ja sitten he viettivät viikkosapatin hiljaisuudessa.
Ja sitten viikkosapatin jälkeisenä päivänä he menivät aamulla varhain haudalle.
Ja tämä merkitsee sitä,
että täsmälleen niinkuin Jeesus oli sanonutkin, Hän oli maan povessa
kolme päivää ja kolme yötä.
Kun kivi vieritettiin haudan suulle ja iskeytyi päin kallion seinää,
oli aurinko laskenut myös sen ulkopuolella.
Siis juuri suuren sapatin alkamisesta lähtien Jeesus oli haudasa
kolme päivää ja kolme yötä,
ja tuon kolmannen päivän päätteeksi Hän nousi ylös haudasta.
Siis Jeesus nousi ylös haudasta viikon seitsemännen päivän päätteeksi lauantaiehtoona,
ja Hänet saatiin suljettua maan poveen juuri ja juuri
viikon neljännen päivän päätteeksi siihen hetkeen mennessä,
kun aurinko laski ja alkoi valmistuspäivän jälkeinen suuri sapatti eli juhlasapatti.