Mikä vielä pidättää Antikristusta ?

Lähetä vastaus

Vahvistuskoodi
Syötä koodi siten kuin se on näkyvillä. Huomioi kirjaisinkoko
Hymiöt
:agape: :bible2: :bible: :exclaim: :question: :arrow: :idea: :smile: :think: :thumbup: :wave: :clap: :confused: :cry: :sad: :surprised: :wink: :neutral: :redface: :rolleyes: :yawn: :bible3:
Lisää hymiöitä
BBCode on Käytössä
[img] on Käytössä
[flash] on Poissa käytöstä
[url] on Käytössä
Hymiöt ovat Käytössä
Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Mikä vielä pidättää Antikristusta ?

Re: Mikä vielä pidättää Antikristusta ?

Viesti Kirjoittaja Emil » 25.11.2017 13:25

Jumalan lintunen kirjoitti:Miksi heidät temmataan väkivalloin? mitä se tarkoittaa?


Oikeastaan Jumalan voimakeinoin tapahtuva pois sieppaaminen on kyseessä. Apostasia = poistuminen eli, pois lähtö maailmasta, - kehosta, eli tempaus, eli pois otto, pois ottaminen! Jumalan voimakeinoa tarvitaan siihen, kun kuoleva biologinen kehomme pukeutuu silmänräpäystäkin nopeammin kuolemattomuuteen ja kohoaa Herraa vastaan tuuliin ja pilviin!




:bible:
Paavali (1.Kor.15:51-54) kirjoitti:"Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme. Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen. Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty ja voitto saatu"."



:bible:
Paavali (1.Tess.4:17) kirjoitti:"sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa. "

Re: Mikä vielä pidättää Antikristusta ?

Viesti Kirjoittaja Emil » 05.10.2017 20:57

Se mikä pidättää Antikristusta ilmestymästä on 2.Tess.2 luvussa kerrottu maskuliinissa oleva pois lähtö tai pois otto "snatching away" eli Ilm.12 luvun poikalapsen ( juutalainen messiaaninen ja apostolinen seurakunta ja siihen liitetty pakanaseurakunta, uloskutsuttujen joukko, Kristuksen ruumis) ylöstempaus Jumalan taivaaseen, Isän kotiin valmistamaan sijaan, hääkammioon, tabernaakkeliin, ilmestysmajaan.
:agape:


Tempaus on nimenomaan juuri ennen vaivanaikaa ja vihan aikaa. Jeesus tempaa seurakunnan pois koetuksen hetkestä. Israel pakenee Petraan, kun peto lähtee vainoamaan sitä. Ilm.12 luvun poikalapsi on juutalaisuudesta syntyvä seurakunta joka on nyt synnytystuskissa ja pian syntyy. 2.Tess.2 kohdan USKOSTA luopumus on käännetty väärin. Se tulisi olla vain POIS LÄHTÖ tai POIS LUOPUMINEN eli tempaus - Rapture = " snatching away" , eli " pois sieppaus", eli siis tempaus, jossa Jumala tempaa seurakunnan pois maailmasta tykönsä taivaaseen 7v. ajaksi Karitsa eli Jeesus Messiaan häihin. Tämä tempaus aloittaa Herran päivän, joka on pidempi ajanjakso, johon sisältyy vaivanaika Israelille ja suuri vihanaika, joka huipentuu Harmagedonin taisteluun Israelissa. Maanpäällä alkaa heti tuon tapahtuman jälkeen, eli maailmasta pois luopumisen, eli seurakunnan äkillisen pois lähdön jälkeen, eli voimakeinoin tapahtuvan pois sieppauksen jälkeen Antikristuksen valtakausi julkisena valtana valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä. 3.5v. On eka puolisko vaivanaikaa Israelille ja toinen 3.5v. on vihanaikaa koko maailmalle. Seurakuntaa ei ole tarkoitettu vihanaikaan. Vain "kourallinen" ihmisiä jää vihanaikana edes eloon. Jumala tekee silloin ihmisistä harvinaisemman maanpäällä, kuin Oofirin kulta. Jumalan vihan aika on oleva niin hirvittävä. Vihanaika päättyy konkreettisen Herran päivään Harmagedonilla, joka on Herran päivä nimisen pidemmän ajanjakson lopussa. Niiden päivien ahdistuksen jälkeen Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla ja Jeesus palaa seurakunnan kanssa maanpäälle alas taivaasta (Ilm.19) Harmagedonille ja Israeliin Öljymäelle.


575 Apo

1) of separation

1b1) Where of a whole some part IS TAKEN.

2a) of the place, whence anything is befalls, IS TAKEN


Apostasia = ap-os-tas-ee´-ah, = defection FROM (Prop.) the state
ELI EI USKOSTA LÄHTÖÄ TAI LUOPUMISTA MAINITA. APOSTASIA ON yksinkertaisesti VAIN POIS LÄHTÖ, POIS LUOPUMINEN! (toisin sanoen POIS SIEPPAUS, jota sana RAPTURE eli Tempaus tarkoittaa oikein käännettynä.


Rapture (tempaus) is a latin word that mean TO BE VIOLENTLY SNATCHED AWAY, as though one were picked up by the collar and yanked OUT OF THE WAY."

"The Resurrection of the Last Day"

s.328 THAYERS GREEK LEXICON


Apostasia = TAKEN AWAY (roots "violent snatching" away" Rapture. NOT FALLING AWAY FROM FAITH!


Apstasia on siis pois lähtö tai pois luopuminen jostakin jota ei tässä tarkemmin määritellä! Uskosta ei puhuta mitään!!





Rapture

"You may have been taught that there will be a great snatching away referred to as the "rapture". Then prepare yourself because there is more to this concept that wat Christianity has taught
the Church in the last 150 years. If you have had a little or no teaching on the "rapture" concept, then read on to learn about it through the writings of some Jewish people...people you know!

The word "rapture" is a Latin word that means to be violently snatched away as though one were picked up by the collar and yaúnked out of the way. Thus when Sha´, (Paul) talked about being raptured, he linked it to an age-old Jewish concept called the resurrection of the Last Day. The rapture and the resurrection are the same exept that the resurrection applies to the dead and the rapture to the living. s.245 "SIGNS IN THE HEAVENS a jewish Messianic perspective of the last days & comin Millennium - Avi Ben Mordechai

Re: Mikä vielä pidättää Antikristusta ?

Viesti Kirjoittaja kalamos » 29.03.2016 08:50

No, sitten me ymmärrämme aivan samalla tavalla

Tuo maskuliini, joka pidättää antikristuksen tuloa on Kristus,
tarkkaan ottaen Kristuksen ruumis eli seurakunta.

Niin kauan kuin Kristus on maan päällä seurakuntansa kautta,
ei antikristus voi tulla.

Re: apostasia

Viesti Kirjoittaja Exap » 28.03.2016 18:09

Minä olen nyt tällainen joka pyrkii tarkkaan analysoimaan koko tekstiä, eikä vain ottamaan sen osia. Joten sallinette, että hieman puran tätä lainattua tekstiä osiin, joista kokonaisuus on helpompi ymmärtää:

Kuva
Paavali (2 Tess 2:3-12) kirjoitti:Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä [1] ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen [2] ilmestyy, kadotuksen lapsi, tuo vastustaja [2], joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala. Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille? [2] Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää [3], niin että hän vasta ajallansa [1] ilmestyy.
Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää [3], niin silloin ilmestyy [1] tuo laiton [2], jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä, tuo, jonka tulemus [1] tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille [4], jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet [4] vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua. Ja sentähden Jumala lähettää heille [4] väkevän eksytyksen, niin että he [4] uskovat valheen, että kaikki ne [4] tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.


Ja sitten kommentteja:
[1]: Se päivä. Kun luemme Raamatusta "Herran päivästä", monasti kuvittelemme sen tarkoittavan yhtä vuorokautta - ja siksi tuleekin ongelmia kun se yksi vuorokausi tuntuu kovin lyhyeltä kaikkiin asioihin jotka Herran päivänä tapahtuvat... mutta erityisesti jos miettii siitä, että "sillä itse te varsin hyvin tiedätte, että Herran päivä tulee niinkuin varas yöllä." - niin on helppo ymmärtää että Herran päivän on alettava ennen kuin ilmestyskirjan kauhut tapahtuvat, koska niiden jälkeen Herran tulo ei ole kuin varas yöllä. - eikä Harmagedoniin tulemus olekaan yllätys, mutta Herran päivän alkaminen on, ja myös tempaus.

Vastaavasti jae 2 ilmaisee selkeästi että tessalonikalaiset uskoivat/epäilivät/luulivat/? Herran päivän jo alkaneen - "olevan käsissä".

Näin minä siis tulkitsen, että "Herran päivä" = vaivan aika, vihan aika, tuo aika siis alkaa tempauksesta ja päättyy Harmagedoniin. Kohta [1] siis viittaa tässä Herran päivän alkamiseen.

[2]: Mitä Paavali oli sanonut heille aiemmin ? Paavali oli puhunut tuosta vastustajasta, laittomasta, jota kuvataan tässä monin tavoin, mutta asiayhteydestä on selvää että Paavali oli myös maininnut siitä milloin tuon vastustajan aika koittaa [1], ja sitä Paavali tässä perään kuuluttaakin: "ettekö muista että kerroin teille ettei se vastustaja tule ennen kuin tempaus on tapahtunut... siksi älkää siis kuvitelko että Herran päivä olisi jo koittanut."

[4]: Ennen kuin menemme siihen mikä pidättää, on hyvä katsoa keiden piinaksi tuo laiton [2] tulee. Kaikki kuvaukset koskevat selkeästi ei-pelastuneita. Missään ei anneta ymmärtää että tuohon kuuluisi yhtään uskovaa - vaan päinvastoin korostetaan sitä miten tuo aika joka alkaa [1], on laittomalle [2] aikaa johtaa ei-pelastuneita [4] harhaan - ja kuten muuten näemme ilmestyskirjastakin, sielläkään ei Herran omia näy maan päällä enää 4. luvun jälkeen - poislukien maininnat marttyyreista.

Tässä marttyyrien yhteydessä en voi vällttää kiusausta kehottaa teitä lukemaan Dan 12, jossa jae 12 sanoo "Autuas se, joka odottaa ja saavuttaa tuhat kolmesataa kolmekymmentä viisi päivää.", ja toisaalta vertaamaan tätä myös Ilm 14:13 "Autuaat ovat ne kuolleet, jotka Herrassa kuolevat tästedes...". Mehän tiedämme että autuaita ovat myös kaikki pelastuneet - mutta tämä kohta saattaa puhua vaivanajan käännynnäisistä - joita teloitetaan pedon merkin ottamatta jättämisestä. Mutta tämä on hieman OT - joskin toteaisin että nuo vaivanajan käännynnäiset eivät ainakaan "pidätä".

[3]: No mikä pidättää ? Lyhyesti, koska pidättävä tekijä on (kokonaan) poistunut siinä vaiheessa, kun jäljellä on ainoastaan ryhmä [4], niin on looginen selviö, että se, mikä pidättää, poistuu hetkellä [1], joten sen on oltava seurakunta. Mikään muu ei poistu kuin seurakunta ja Pyhä Henki, ja maskuliinimuotona voidaan tulkita sen pidättävän tekijän olevan Kristuksen ruumis. Näin toteutuu kirjaimellisesti tuo sana:
"tulemus [1] tapahtuu ... niille, jotka joutuvat kadotukseen [4]".

Mutta vielä toiselta kannalta: koska kerran on olemassa yht'äkkinen muutos [1] joka poistaa sen mikä pidättää, ei kyse voi olla luopumuksesta, koska tuo harhaanjohtaja, laiton [2] tulee vasta kun pidättävä asia on poistunut, ja toisaalta Jeesuksen ja Paavalin kuvaukset tempauksesta kertovat siitä että elossa olevia pelastuneita on paljon. Näinollen, uskosta luopuminen ei sovi pidättävän asian - se, mikä pidättää - poistumiseen, koska seurakunnan uskosta luopuminen ei voi tapahtua kokonaan.

Re: Mikä vielä pidättää Antikristusta ?

Viesti Kirjoittaja kalamos » 28.03.2016 15:43

Minä en pysty tavoittamaan mitään ymmärrettävissä olevaa ilmoitusta Paavalin sanomasta,
jos tuo apostasia käännetään luopumiseksi.

Mutta tuo Paavalin ilmoitus tulee täysin ymmärrettäväksi,
kun sen kääntää niinkuin Exap käänsi,
ja kuten se minunkin mielestäni tulee kääntää
pitäytyen rehellisesti siihen tosiasiaan, että ilman tulkitsemista

    apostasia = poistuminen
    tulee verbistä
    afistemi = poistua


Mutta ketjun alkuperäinen aihe on siis kysymys siitä,
Mikä vielä pidättää Antikristusta?

Ja minä ymmärrän siten kuin olen tässä ketjussa tarkemmin kertonut,
että Kristuksen (ruumiin eli seurakunnan) täytyy poistua,
ennenkuin antikristus voi tulla.

Ja vasta näiden kahden tapahtuman jälkeen
koittaa Herran päivä, se kauheus,
jonka tessalonikalaiset luulivat jo olevan läsnä,
ja niin he olivat tuon kauhukuvan tähden
menettäneet mielensä maltin, järkyttyneet ja peljästyneet.

Kuva
Paavali (2 Tess 2:1-4) kirjoitti:
pyydämme teitä, veljet,
ettette anna minkään hengen ettekä sanan
ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen
heti järkyttää itseänne,
niin että menetätte mielenne maltin,
ettekä anna niiden itseänne peljästyttää,
ikäänkuin Herran
[vihan ja synkeyden] päivä jo olisi läsnä.

Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla.
Sillä se päivä
[Herran vihan päivä] ei tule,
ennenkuin poistuminen
[seurakunnan tempaus]
ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,
tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken,
mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan,
niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.


Minulle jäi epäselväksi, mikä oli Exapin näkemys siitä,
mikä vielä pidättää antikristuksen ilmestymistä.

Re: apostasia

Viesti Kirjoittaja Natanael » 28.03.2016 13:23

Kieltämättä varsin vaikea kohta. Lähden liikkeelle Exapin huomioista englanninkielisistä käännöksistä.

Exap:Pienenä kuriositeettinä asiaan liittyen mainitsisin, että kaikki englanninkieliset käännökset ennen KJV:tä käyttivät tässä lähtemiseen liittyvää termiä, vasta KJV ensimmäistä kertaa kääntää kohdan luopumukseksi.


Englannin kielessä sana käännetään useimmiten sanalla rebellion = kapina,vastarinta. Jotkut lähteet tarkentavat sanan merkitsevän siinä mielessä jostain asemasta lähtemisenä, että käyttävät sanaparia "falling away", joka kirjaimellisesti on "pudota pois". Tämä on tietenkin lähtemiseen liittyvä termi, sillä tällainen käännös antaa ymmärtää, että kun pudotaan jostain pois, niin samalla lähdetään siitä jostain pois.

Kreikkalaisessa tässä kohdassa olevasta sanasta (apostasia) tulee suoraan englantilainen sana "apostasy", joka merkitsee luopumista. Näin ollen kyseessä olisi ihmisen vastarinta, jolloin lähdetään jostain pois - voidaan helposti tehdä sellainen johtopäätös, että ihmiset lähtevät pois uskosta eli luopuvat. Tämä näyttää olevan englanninkielisen maailman näkökohta, johon viittaa juuri sanan "apostasy" suomennettuna "luopuminen".

Näin asian ymmärsi mm. John Wesley, joka selitti "falling away" merkitystä:"Unless the falling away - From the pure faith of the gospel, come first." Suoraan suomennettuna "pudota pois - puhtaasta evankeliumin mukaisesta uskosta."

Myös BibleStudyToolsin kreikankielinen osio selittää kohdan merkitsevän juuri uskosta luopumista. Englanninkielinen sivusta käyttää tässäkin sanaparia "falling away" eli pudota jostain pois. Selitysosassaan sivusto toteaa, että kyseessä on uskosta luopuminen.

Paavali oli monin tavoin eri kirjeissä ottanut esille, millaiset vaikeat ajat ovat vielä edessä. Harhaopettajia tulee ja monet luopuvat uskosta. Hän toteaakin nyt:

Kuva
Paavali (2 Tess 2:5) kirjoitti:Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille?


Myös Herramme ja Vapahtajamme viittasi useissa kohdissa lopun aikoina tulevaan luopumisen aikakauteen.

Kuva
Matteus (24:10) kirjoitti:Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan.


Ajatuksiin nousevat myös Jeesuksen sanat Johanneksen evankeliumissa. Ihmiset eivät ota vastaan evankeliumin ilosanomaa Jeesuksesta, vaan he valitsevat toisen herran. Meidän aikanamme Jumalan Sanaa turhennetaan ja moninaiset harhaopit liberaaliteologioineen ja äärikarismaattisuutineen jylläävät ja saavat suosiota.

Kuva
Johannes (5:43) kirjoitti:Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan.


Ehkä on hyvä lukea asiakokonaisuus. Kaikki viittaa siihen, että kysymyksessä on suuri luopumus, joka tulee ennen Herramme toista tulemista. Kyse on väkevästä eksytyksestä, jossa ei ole elävää ja pelastavaa uskoa. Tässä esillä olevassa kirjeessä sanotaan suoraan, että Jumala lähettää tuon eksytyksen. Se tulee siis varmasti tapahtumaan lopun aikoina.

Kuva
Paavali (2 Tess 2:3-12) kirjoitti:Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi, tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala. Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille? Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy.
Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää, niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä, tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua. Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen, että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.

Re: Mikä vielä pidättää Antikristusta ?

Viesti Kirjoittaja Exap » 27.03.2016 23:27

kalamos kirjoitti:Tessalonikalaiset olivat saaneet jostain kauhuinformaatiota,
että Herran päivä olisi jo läsnä, ja niin he olivat
- järkyttyneet
- menettäneet mielensä maltin
- peljästyneet
niin vakavasti, että Paavalin täytyi kirjoittaa heille toinen kirje, jossa selvittää,
että Herran päivä ei tule ennenkuin nuo kaksi toisiinsa kytkeytyvää asiaa
- Kristuksen poistuminen (Hänen ruumiinsa eli seurakunnan pois ottaminen)
- antikristuksen tuleminen
ovat tapahtuneet.


2 Tess 2:3 apostasia (joka siis tulee verbistä aphistemi = apo+histemi) voidaan aivan samoin kuin useimmissa muissa kohdissakin kääntää suoraan, eikä "tulkita" sitä luopumukseksi. Perustelen sitä silläkin, että aphistemi on 14 kertaa UT:ssä, eikä ilmaisua ole normaalisti käännetty luopumiseksi vaan poistumiseksi (esimerkiksi "Hän ei poistunut pyhäköstä", " poistui perkele hänen luotaan ajaksi" yms.)

Tällöin on kyseessä "lähteminen pois asemasta jossa on" eli MINUN käännökseni:

Kuva
Paavali (2 Tess 2:3) kirjoitti:Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin lähtö/poistuminen ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi.


Entistä mielenkiintoisemmaksi asian tekee se, että kyseisen sanan edessä tuossa 2 Tess 2:3:ssa on määräinen artikkeli, eli kyse ei ole mistä tahansa tapahtumasta, vaan sellaisesta joka kirjeen vastaanottavalla seurakunnalla oli etukäteen tiedossa. Artikkelia ei olisi tarvittu, jos seurakunta ei jo kirjettä vastaanottaessaan tietäisi mistä "lähdöstä/poistumisesta" puhutaan.

Eli kun kirjoitit: "Tessalonikalaiset olivat saaneet jostain kauhuinformaatiota", minä ennemminkin ymmärtäisin että he olivat saaneet informaatiota asiasta aivan luotettavalta taholta - mahdollisesti siis Paavalilta itseltään - että tällainen "the poistuminen" olisi eräänä päivänä edessä. Uskon, että heillä oli asiassa hieman "mopo karannut käsistä", ja Paavali juuri rauhoittelee heitä tämän vuoksi.

Näin siis termit tempaus ja antikristus olivat (syystä tai toisesta) tessalonikalaisille ennestään tuttuja (kullakin määräinen artikkeli), eikä Paavali kirjoittanut asiasta kyseiseen kirjeeseen paljoa.

Pienenä kuriositeettinä asiaan liittyen mainitsisin, että kaikki englanninkieliset käännökset ennen KJV:tä käyttivät tässä lähtemiseen liittyvää termiä, vasta KJV ensimmäistä kertaa kääntää kohdan luopumukseksi. Joku onkin arvioinut tämän olevan katolisen kirkon hapatusta - mene ja tiedä. ;)

Mutta itse olen vahvasti samalla kannalla, että tässä selkeästi ehdollistetaan laittomuuden ihmisen tulo tempauksen tapahtumiseen; eli sehän se juuri on mikä pidättää. Tämä on samalla myös dispensationalismia puhtaimmillaan, koska dispensationalismin perusluonteisiin ajatuksiin kuuluu, ettei mitkään kaksi armotalouskautta voi olla ajallisesti päällekkäin - vähääkään.

No, toiset pitävät dispensationalismista ja toiset saavat siitä näppylöitä... :) mutta mielestäni 1 Tess 5:9 antaa melko suoran lausunnon asiasta: "Sillä ei Jumala ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta", ja uskoakseni tämäkin lause merkitsi tessalonikalaisille enemmän kuin rivikristitylle tänään - viitaten aiempaan kommenttiini siitä että tessalonikalaisille tempaus tuntui olevan kokolailla tunnettu käsite.

Ja toisaalta, heidän keskuuteensa levinnyt pelko siitä että "Herran päivä tuli jo ja me jäimme vihaan" saattoi hyvinkin olla Paavalin itsensä heille aiemmin paljastamien asioiden vuoksi hieman arka asia Paavalille; tämä on nyt vain ihan arvailua mutta voi olla että Paavali oli kertonut "liikaa" tessalonikalaisille ja vältti tämän jälkeen asioiden puhumista liian suoraan muille - jotta samanlaisia epävarmuuksia ei heräisi muissakin seurakunnissa. Mene ja tiedä. Mutta nuo määräiset artikkelit...

Re: apostasia

Viesti Kirjoittaja kalamos » 17.01.2016 18:58

Ann Rowan viittaa Amplified Bible -Raamatunkäännöksen
kreikan kielen tutkijoihin.

Mutta joka tapauksessa sana apostasia
ei sisällä itseisarvona mitään esimerkiksi uskoon liittyvää.

Apostasia ei ole suomeksi käännettynä
uskosta luopuminen tai uskon poistuminen.
Se, mikä milloinkin poistuu,
ilmenee aina tekstiyhteydestä.

Re: Mikä vielä pidättää Antikristusta ?

Viesti Kirjoittaja Jukka » 17.01.2016 16:47

Jos jollakulla on kyseinen kirja, niin toivoisin saavani siinä mahdollisesti mainitut linkit niihin "kreikan kielen tutkijoiden tutkimustuloksiin" joiden mukaan sanan apostasia "tarkka käännös" on "[seurakunnan] lähtö". Mutta koko aiheesta enemmän pienen tauon jälkeen. Kahden viikon aikana minulle tehdään tutkimuksia liittyen sokeritautiini ja jalkojeni hälyttävän huonoon verenkiertoon. Näiden parin viikon aikana (noin kuun vaihteessa) meillä on lisäksi odotettavissa jännittävä ja iloinen perhetapahtuma, kun koirani synnyttää pentuja. Sen jälkeen täällä onkin perin rauhallista (aah, ihanaa) - kolmisen viikkoa (huokaus) ja sitten talo on täynnä vipinää (syvä huokaus).

Pysytään kuulolla. Kyllä itsekin varmasti palstalla poikkean parin viikon sisälläkin, mutta jos on kysymys Jumalan pyhästä ja muuttumattomasta Sanasta, niin tahdon tutkia asiat perinpohjin ja lähteä liikkeelle ilman ennakkoasenteita ja rukouksin "Herra, opeta minua". Ei pidä kiirehtiä eikä lausua mitään lopullista ennen kuin on tullut vakuttuneeksi asiasta.

Re: Mikä vielä pidättää Antikristusta ?

Viesti Kirjoittaja kalamos » 16.01.2016 13:01

Jaetta (2 Tess 2:3)
selvittäessään Ann Rowan tuo esille
(KUVAN JA SANAN kustantamassa
Sid Rothin kirjassa 'Ennen kuin luuletkaan')
seuraavaa:

... kreikan kielen tutkijat huomauttavat,
että sanan apostasia tarkka käännös on "[seurakunnan] lähtö".
Toisin sanoen Herran päivä ei tule,
ennenkuin lähtö (ylöstempaus) ensin tapahtuu.

Ylös