Kirjoittaja Natanael » 15.04.2017 17:45
Vilja huomauttaa aivan oikein, että itse Jeesus kehottaa meitä Isä Meidän –rukouksessa kohdistamaan rukouksemme Taivaalliselle Isällemme. Voimme näin ollen olla varmoja siitä, että rukouksen kohdistaminen Isälle on oikein. Rukoustapaa on hyvä pohtia; opetuslapset ehtivät kysyä tämän kysymyksen ja saivat siihen myös Jeesukselta vastauksen.
Luuk 11:1-3) kirjoitti: Ja kun hän oli eräässä paikassa rukoilemassa ja oli lakannut,
sanoi eräs hänen opetuslapsistansa hänelle: "Herra, opeta meitä rukoilemaan,
niin kuin Johanneskin opetti opetuslapsiansa." Niin hän sanoi heille: "Kun rukoilette, sanokaa: Isä, pyhitetty olkoon sinun nimesi;
tulkoon sinun valtakuntasi;
tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa;
anna meille joka päivä meidän jokapäiväinen leipämme… "
Kuten edellä on kerrottu, niin Johanneksen 14. luvussa Jeesus kehottaa osoittamaan pyynnöt suoraan Hänelle itselleen ja Hänen nimessään. Jeesus jatkaa rukouksesta puhumista myös 15. ja 16. luvuissa ja tällä kertaa pyyntö osoitetaankin Isälle Jeesuksen nimessä.
Johannes (15:16) kirjoitti:
Te ette valinneet minua,
vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät,
että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi:
että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.
Johannes (16:23) kirjoitti:
Ja sinä päivänä te ette minulta mitään kysy.
Totisesti, totisesti minä sanon teille:
jos te anotte jotakin Isältä, on hän sen teille antava minun nimessäni.
Viljan tapa esittää asioitaan rukouksessa tuntuu hyvältä hänen kertoessaan rukoilevansa usein näin:
Rakas Taivaalinen Isä, Jeesuksen Kristuksen nimessä, tuon eteesi tämän ja tuon ja sen..... jne. jne.
On myös muistettava, että Pyhä Henki ei ole vähemmän Jumala kuin Isä tai Poika. On oikein rukoilla Pyhän Hengen läsnäoloa, johdatusta, armolahjoja, puhuttelua, sillä Pyhä Henki on samaa jumaluutta kuin mitä on Isässä ja Pohjassa. Niinpä Roomalaiskirjeessä käytetäänkin Pyhästä Hengestä myös nimitystä Kristuksen Henki. Kun rukoilet Pyhää Henkeä, rukoilet Kristuksen Henkeä.
Paavali (Room 8:9) kirjoitti:
Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen,
jos kerran Jumalan Henki teissä asuu.
Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä,
se ei ole hänen omansa.
Aina kun rukoilemme, lähestymme Taivaallista Isäämme, joka on kaikkitietävä Pyhä Jumala. Hänen ajatuksensa eivät aina ole yhteneviä meidän uskovien ajatusten ja toiveiden kanssa.
Jesaja (55:9) kirjoitti:
Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata,
ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne.
Joissakin kristillisissä piireissä on voitu mennä vaativaan rukoukseen, jossa Jeesuksen nimessä tavalla tai toisella komennetaan Jumalaa täyttämään meidän toiveemme. Saatamme tällöin vedota Hänen Sanaansa rukoustemme kuulemisesta ja toteuttamisesta. Sanan mukaan on kuitenkin mahdollista, että tällainen ”name it and claim it” (nimeä ja vaadi) rukoustapa ei etsi Jumalan tahtoa vaan omien, usein itsekkäiden toiveittemme täyttymistä. ”Tapahtukoon Sinun tahtosi” on hyvä ja turvallinen päätös rukouksellemme. Annamme samalla kunnian Jumalalle: Hän kyllä tietää, mikä on minulle parasta. Taivaallinen Isämme toteuttaa varmuudelle ne pyynnöt, jotka ovat Hänen tahtonsa mukaisia. Jeesus itse opettaa meitä irtautumaan itsekkyydestä ja etsimään Hänen tahtoaan.
Jaakob (4:3) kirjoitti:
Te anotte, ettekä saa, sen tähden että anotte kelvottomasti,
kuluttaaksenne sen himoissanne.
Johannes (1 Joh 5:14) kirjoitti:
Ja tämä on se uskallus, joka meillä on häneen,
että jos me jotakin anomme hänen tahtonsa mukaan, niin hän kuulee meitä.
Itse rukoilen sekä Isää, Poikaa, että Pyhää Henkeä. Eniten ajattelen ja rukoilen kuitenkin Jeesusta, joka on minun lunastajani, pelastajani ja Herrani. Kaikessa on kuitenkin aina ollut ja tulee aina olemaan läsnä sama yksi Jumala: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Minun on helpointa rukoille Jeesusta myös sen tähden, että saatan mielessäni ajatella Jeesusta valkeissa vaatteissa ja lähelläni olevana hahmona, jollaisena Hän on siinä ja kuuntelee minua. Ihmisenä ja Jumalana Hän kerran vaelsi täällä maan päällä ollessaan.
Johannes (14:9) kirjoitti:
Jeesus sanoi hänelle:
"Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus!
Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?”
Vilja huomauttaa aivan oikein, että itse Jeesus kehottaa meitä Isä Meidän –rukouksessa kohdistamaan rukouksemme Taivaalliselle Isällemme. Voimme näin ollen olla varmoja siitä, että rukouksen kohdistaminen Isälle on oikein. Rukoustapaa on hyvä pohtia; opetuslapset ehtivät kysyä tämän kysymyksen ja saivat siihen myös Jeesukselta vastauksen.
[img]http://kuva.termiitti.com/tnimage/41709.jpg[/img][quote="Luuk 11:1-3)"]
[color=#004000]Ja kun hän oli eräässä paikassa rukoilemassa ja oli lakannut,
sanoi eräs hänen opetuslapsistansa hänelle: [/color]
[color=#404000]"Herra, opeta meitä rukoilemaan,
niin kuin Johanneskin opetti opetuslapsiansa." [/color]
[color=#004000]Niin hän sanoi heille: [/color]
[color=#800000]"Kun rukoilette, sanokaa: [/color]
[list][color=#404000]Isä, pyhitetty olkoon sinun nimesi;
tulkoon sinun valtakuntasi;
tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa;
anna meille joka päivä meidän jokapäiväinen leipämme… "[/color][/list][/quote]
Kuten edellä on kerrottu, niin Johanneksen 14. luvussa Jeesus kehottaa osoittamaan pyynnöt suoraan Hänelle itselleen ja Hänen nimessään. Jeesus jatkaa rukouksesta puhumista myös 15. ja 16. luvuissa ja tällä kertaa pyyntö osoitetaankin Isälle Jeesuksen nimessä.
[img]http://kuva.termiitti.com/tnimage/41709.jpg[/img][quote="Johannes (15:16)"]
[color=#800000]Te ette valinneet minua,
vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät,
että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi:
että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.[/color][/quote]
[img]http://kuva.termiitti.com/tnimage/41709.jpg[/img][quote="Johannes (16:23)"]
[color=#800000]Ja sinä päivänä te ette minulta mitään kysy.
Totisesti, totisesti minä sanon teille:
jos te anotte jotakin Isältä, on hän sen teille antava minun nimessäni.[/color][/quote]
Viljan tapa esittää asioitaan rukouksessa tuntuu hyvältä hänen kertoessaan rukoilevansa usein näin:
[quote]Rakas Taivaalinen Isä, Jeesuksen Kristuksen nimessä, tuon eteesi tämän ja tuon ja sen..... jne. jne.[/quote]
On myös muistettava, että Pyhä Henki ei ole vähemmän Jumala kuin Isä tai Poika. On oikein rukoilla Pyhän Hengen läsnäoloa, johdatusta, armolahjoja, puhuttelua, sillä Pyhä Henki on samaa jumaluutta kuin mitä on Isässä ja Pohjassa. Niinpä Roomalaiskirjeessä käytetäänkin Pyhästä Hengestä myös nimitystä Kristuksen Henki. Kun rukoilet Pyhää Henkeä, rukoilet Kristuksen Henkeä.
[img]http://kuva.termiitti.com/tnimage/41709.jpg[/img][quote="Paavali (Room 8:9)"]
[color=#004000]Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen,
jos kerran Jumalan Henki teissä asuu.
Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä,
se ei ole hänen omansa.[/color][/quote]
Aina kun rukoilemme, lähestymme Taivaallista Isäämme, joka on kaikkitietävä Pyhä Jumala. Hänen ajatuksensa eivät aina ole yhteneviä meidän uskovien ajatusten ja toiveiden kanssa.
[img]http://kuva.termiitti.com/tnimage/41709.jpg[/img][quote="Jesaja (55:9)"]
[color=#004000]Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata,
ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne.[/color][/quote]
Joissakin kristillisissä piireissä on voitu mennä vaativaan rukoukseen, jossa Jeesuksen nimessä tavalla tai toisella komennetaan Jumalaa täyttämään meidän toiveemme. Saatamme tällöin vedota Hänen Sanaansa rukoustemme kuulemisesta ja toteuttamisesta. Sanan mukaan on kuitenkin mahdollista, että tällainen ”name it and claim it” (nimeä ja vaadi) rukoustapa ei etsi Jumalan tahtoa vaan omien, usein itsekkäiden toiveittemme täyttymistä. ”Tapahtukoon Sinun tahtosi” on hyvä ja turvallinen päätös rukouksellemme. Annamme samalla kunnian Jumalalle: Hän kyllä tietää, mikä on minulle parasta. Taivaallinen Isämme toteuttaa varmuudelle ne pyynnöt, jotka ovat Hänen tahtonsa mukaisia. Jeesus itse opettaa meitä irtautumaan itsekkyydestä ja etsimään Hänen tahtoaan.
[img]http://kuva.termiitti.com/tnimage/41709.jpg[/img][quote="Jaakob (4:3)"]
[color=#004000]Te anotte, ettekä saa, sen tähden että anotte kelvottomasti,
kuluttaaksenne sen himoissanne.[/color][/quote]
[img]http://kuva.termiitti.com/tnimage/41709.jpg[/img][quote="Johannes (1 Joh 5:14)"]
[color=#004000]Ja tämä on se uskallus, joka meillä on häneen,
että jos me jotakin anomme hänen tahtonsa mukaan, niin hän kuulee meitä.[/color][/quote]
Itse rukoilen sekä Isää, Poikaa, että Pyhää Henkeä. Eniten ajattelen ja rukoilen kuitenkin Jeesusta, joka on minun lunastajani, pelastajani ja Herrani. Kaikessa on kuitenkin aina ollut ja tulee aina olemaan läsnä sama yksi Jumala: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Minun on helpointa rukoille Jeesusta myös sen tähden, että saatan mielessäni ajatella Jeesusta valkeissa vaatteissa ja lähelläni olevana hahmona, jollaisena Hän on siinä ja kuuntelee minua. Ihmisenä ja Jumalana Hän kerran vaelsi täällä maan päällä ollessaan.
[img]http://kuva.termiitti.com/tnimage/41709.jpg[/img][quote="Johannes (14:9)"]
[color=#004000]Jeesus sanoi hänelle:[/color]
[color=#800000]"Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus!
Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?”[/color][/quote]