Hyvin mielenkiintoinen aloitus.
Kiitos!
Maria tietenkin synnytti pienokaisen, jolle oli annettava nimi Jeesus (Pelastus).
Jumala oli valmistanut Pojalleen ruumiin neitsyen kohtuun.
Näin menetellen Jumala antoi ainosyntyisen Poikansa meille.
Jesaja (9:5) kirjoitti:Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu
Jumala siis todellakin lähetti rinnaltaan ainosyntyisen Poikansa maan päälle.
Sana, joka alussa oli Jumala Jumalan tykönä,
oli nyt pienen pieni ihmisen alku neitsyen kohdussa,
syntyi sitten ihmisen syntymän ja eli sitten ihmisen elämän.
Koska Hän syntyi Jumalan valitun kansan Israelin sukuun,
jonka kanssa Jumala oli solminut lakiliiton, syntyi Hän lain alaiseksi.
Israelia sanotaankin Raamatussa Jumalan vaimoksi.
Eli tuo ilmaisu
lähetti Jumala Poikansa,
vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen voisi viitata Israeliin Jumalan vaimona.
Hänet lähetettiin nimenomaan Israelin huoneen kadonneitten lampaiden tykö.
Nämä lainalaiset Hän lunasti.
Siis lain avulla ei kukaan ollut tullut Jumalalle kelpaavaksi.
Ja niin Jumalan ainosyntyisen Pojan täytyi lunastaa heidät.
Tästä lunastuksesta Hyvä Paimen sanoo näin:
Johannes (10:11) kirjoitti:Minä olen se hyvä paimen.
Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.
Eli Jeesus lunasti lainalaiset.
Mutta koska laki ei ollut lainalaisia hyödyttänyt,
niin nyt kaikki maailman ihmiset pakanat mukaan lukien tulivatkin samaan asemaan.
Juuri ennen lainaamaasi Galatalaiskirjeen kohtaa todetaan:
Paavali (Gal 3:27-28) kirjoitti:Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista;
sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
Ja niin Jeesus jatkaakin kohta tuota ilmoitustaan opetuslapsilleen kertoen,
että ei Hänen uhrikuolemansa tapahdu pelkästään Israelin kadonneitten lampaiden edestä.
Johannes (10:15-17) kirjoitti:Minä annan henkeni lammasten edestä.
Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta;
myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni,
ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni
Eli näkisin tuon vaimosta syntymisen ja lainalaiseksi syntymisen viittaavaan Israeliin.
Minkälaisia ajatuksia tuo pohtimasi asia on sinussa herättänyt?
Hyvin mielenkiintoinen aloitus.
Kiitos!
Maria tietenkin synnytti pienokaisen, jolle oli annettava nimi Jeesus (Pelastus).
Jumala oli valmistanut Pojalleen ruumiin neitsyen kohtuun.
Näin menetellen Jumala antoi ainosyntyisen Poikansa meille.
[img]http://forum.netmission.fi/core/images/smilies/bible_1.gif[/img][quote="Jesaja (9:5)"][color=#004000]Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu[/color][/quote]
Jumala siis todellakin lähetti rinnaltaan ainosyntyisen Poikansa maan päälle.
Sana, joka alussa oli Jumala Jumalan tykönä,
oli nyt pienen pieni ihmisen alku neitsyen kohdussa,
syntyi sitten ihmisen syntymän ja eli sitten ihmisen elämän.
Koska Hän syntyi Jumalan valitun kansan Israelin sukuun,
jonka kanssa Jumala oli solminut lakiliiton, syntyi Hän lain alaiseksi.
Israelia sanotaankin Raamatussa Jumalan vaimoksi.
Eli tuo ilmaisu
[color=#004000]lähetti Jumala Poikansa,
vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen[/color]
voisi viitata Israeliin Jumalan vaimona.
Hänet lähetettiin nimenomaan Israelin huoneen kadonneitten lampaiden tykö.
Nämä lainalaiset Hän lunasti.
Siis lain avulla ei kukaan ollut tullut Jumalalle kelpaavaksi.
Ja niin Jumalan ainosyntyisen Pojan täytyi lunastaa heidät.
Tästä lunastuksesta Hyvä Paimen sanoo näin:
[img]http://forum.netmission.fi/core/images/smilies/bible_1.gif[/img][quote="Johannes (10:11)"][color=#804000]Minä olen se hyvä paimen.
Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä. [/color][/quote]
Eli Jeesus lunasti lainalaiset.
Mutta koska laki ei ollut lainalaisia hyödyttänyt,
niin nyt kaikki maailman ihmiset pakanat mukaan lukien tulivatkin samaan asemaan.
Juuri ennen lainaamaasi Galatalaiskirjeen kohtaa todetaan:
[img]http://forum.netmission.fi/core/images/smilies/bible_1.gif[/img][quote="Paavali (Gal 3:27-28)"][color=#004000]Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista;
sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.[/color] [/quote]
Ja niin Jeesus jatkaakin kohta tuota ilmoitustaan opetuslapsilleen kertoen,
että ei Hänen uhrikuolemansa tapahdu pelkästään Israelin kadonneitten lampaiden edestä.
[img]http://forum.netmission.fi/core/images/smilies/bible_1.gif[/img][quote="Johannes (10:15-17)"][color=#804000]Minä annan henkeni lammasten edestä.
Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta;
myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni,
ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni[/color][/quote]
Eli näkisin tuon vaimosta syntymisen ja lainalaiseksi syntymisen viittaavaan Israeliin.
Minkälaisia ajatuksia tuo pohtimasi asia on sinussa herättänyt?