Tämän arvoituksen selvittämiseksi
on ehkä ensin suoritettava teknistä tutkintaa.
Olemme nyt Psalmien kolmannessa kirjassa.
Psalmien kirjoja samoinkuin Mooseksen kirjoja on viisi.
Eli tällä psalmilla on jonkinlainen kytkös Kolmanteen Mooseksen kirjaan,
joka on Leeviläinen Pappiskirja.
Koorahin pojat olivat Assir, Elkana ja Abiasaf (Ex 6:24).
Koorah oli Leevin pojan Kehatin pojanpoika.
Olemme nyt siis Leevin pojan Kehatin sukuhaarassa,
jolle kuului moninaisista pyhäkön asioista huolehtiminen.
Ja Leevin isä oli tietenkin Jaakob,
joka mainitaan Psalmin alkuosassa.
Psalmi kertoo siis Israelista.
Pyhille vuorille perustettu kaupunki on tietenkin Jerusalem.
Jerusalem on Jumalan kaupunki, Israel on Jumalan maa.
Ja tuossa Jumalan kaupungissa on Jumalan vuori - Siion.
Rahab tarkoittaa Egyptiä.
Psalmin sanoma on varmasti kerroksellinen.
Se kertoo asioita monista eri aikakausista.
Myös tälle aikakaudelle, jossa nyt elämme eli seurakunnan aikakaudelle,
voidaan löytää tuon Psalmin jopa aivan täsmäilmoitus.
Mutta lopputäyttymyksessään se on vasta tuhatvuotisen valtakunnan aikana.
Jesaja (19:23-25) kirjoitti:Sinä päivänä on oleva valtatie Egyptistä Assuriin,
ja Assur yhtyy Egyptiin ja Egypti Assuriin,
ja he, Egypti ynnä Assur, palvelevat Herraa.
Sinä päivänä on Israel oleva kolmantena Egyptin ja Assurin rinnalla,
siunauksena keskellä maata,
sillä Herra Sebaot siunaa sitä sanoen:
"Siunattu olkoon Egypti, minun kansani, ja Assur, minun kätteni teko,
ja Israel, minun perintöosani."