עֵד kirjoitti:
Vastasin edelleen syntinen.
Synnintunto on se avainsana.
Joo. Kun vanhenee,
niin aina vaan syntisemmäksi tulee.
Kai se on jotain sellaista,
että sielun silmät alkavat nähdä tarkemmin.
Selvennän tai ainakin yritän selventää
vielä edellistä viestiäni.
Voi tietenkin käydä aivan päinvastoinkin.
Siis!
Uskova tekee syntiä,
mutta ei voi harjoittaa sitä.
Aapeli Saarisalo
tarkassa käännöksessään,
erottelee toisistaan
synnin tekemisen ja harjoittamisen.
Ja jos emme yhtä tarkoin
kuin Aapeli Saarisalo
erottele näitä toisistaan,
niin meille tulee eteen
erittäin vakava ongelma.
Siis kalamos ja עֵד
ja avauskyselyn tähän astisten vastausten
perusteella kaikki muutkin on tyrmätty,
jos luemme Johanneksen kirjeen käännöstä,
joka sanoo näin:
Johannes (1 Joh 3:8) kirjoitti:
Joka syntiä tekee,
se on perkeleestä
Jos näin on,
niin asia on loppuun käsitelty.
Minä en olekaan Jumalasta.
Johannes (1 Joh 3:9) kirjoitti:
Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä,
sillä Jumalan siemen pysyy hänessä;
eikä hän saata syntiä tehdä,
sillä hän on Jumalasta syntynyt.
Siis tuon mukaan,
jos teen syntiä,
niin en ole Jumalasta syntynyt.
Johannes (1 Joh 3:10) kirjoitti:
Siitä käy ilmi,
ketkä ovat Jumalan lapsia
ja ketkä perkeleen lapsia.
Siis ei ole mahdollsta sekään,
että olisin molemmat.
Jumalan lapsi,
joka ei tee syntiä,
ja perkeleen lapsi,
joka tekee syntiä.
Mutta kun otamme huomioon
alkutekstin verbin muodon tarkalleen,
niin nyt puhutaan synnin
jatkuvasta tekemisestä.
Aapeli Saarisalo huomioi tämän
kääntämällä tuon verbin näissä
kohdissa synnin harjoittamiseksi.
Joissakin toisissa kohdissa hän kääntää
saman verbin synnin tekemiseksi.
Ja silloin asia on selvä ja ymmärrettävä.
Minä olen Jumalan lapsi,
olen Jumalasta syntynyt,
enkä voi eli kykene harjoittamaan syntiä.
Mutta tosiasia on se,
että minä teen syntiä tahtomattanikin.
Jos jonakin päivänä muuta väittäisin,
niin olisin valhettelija.
Aapeli SaarisaloJohannes (1 Joh 1:10) kirjoitti:
Jos sanomme,
ettemme ole syntiä tehneet,
teemme Hänet valhettelijaksi
eikä sanansa ole meissä.
Mutta synnin jatkuva tekeminen
eli harjoittaminen on eri asia.
Edellä olen jo lainannut
Aapeli Saarisalon käännöstä
katkelmasta 1 Joh 3:8-10,
jossa hän puhuu
synnin harjoittamisesta,
joten otan tähän loppuun
tuon katkelman
Uuras Saarnivaaran käännöksestä:
Jumalan Kansan RaamattuJohannes (1 Joh 3:8-10) kirjoitti:
Kukaan Hänessä pysyvä
ei jatkuvasti elä synnissä.
Kukaan syntiä jatkuvasti tekevä
ei ole häntä nähnyt eikä tunne häntä.
Lapset:
Älkää antako kenenkään eksyttää itseänne.
Joka elää ja toimii vanhurskaasti,
on vanhurskas.
Syntiä jatkuvasti tekevä on Perkeleestä,
sillä Perkele on tehnyt syntiä alusta asti.
Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi,
että hän tekisi tyhjiksi Perkeleen teot.
Kukaan Jumalasta syntynyt ei tee [jatkuvasti] syntiä,
sillä Jumalan siemen pysyy hänessä.
Hän ei saata elää synnin harjoittajana,
koska on Jumalasta syntynyt.
Siitä käy ilmi,
ketkä ovat Jumalan lapsia
ja ketkä Perkeleen lapsia