Annora kirjoitti:Mutta kuka tai mikä määrittää sen, onko kinastelija harhaoppinen?
Sen määrittelee se, että hän on kinastelija.
Paavali aloitti tuon avauksessa olevan katkelman näin:
Paavali (Tiit 3:6-) kirjoitti:Tämä sana on varma, ja minä tahdon,
että sinä näitä teroitat, niin että ne, jotka Jumalaan uskovat,
ahkeroisivat hyvien tekojen harjoittamista.
Nämä ovat hyviä ja hyödyllisiä ihmisille.
Ja lopettaa tuon opetuskokonaisuuden näin:
Paavali (Tiit 3:14) kirjoitti:Oppikoot meikäläisetkin, tarpeen vaatiessa,
harjoittamaan hyviä tekoja, etteivät jäisi hedelmättömiksi.
Ja tuohon väliin hän sijoittaa
pienen opetuksen vääristyneestä/harhautuneesta
ja hedelmättömästä uskovan elämässä
These things are good and profitable unto men.
But avoid foolish questions Siis kinastelu itsessään paljastaa sen,
että me olemme harhautuneet.
Annora kirjoitti:Helpoin vastaus olisi, jotta katsotaan raamatusta, miten väittelyn kohteena oleva asia on.
Minä sanoisin, että tuo ei ole pelkästään helpoin,
vaan aivan ratkaisevan tärkeä asia.
Mutta ei riitä se, että katsomme Raamatusta.
Meidän on pysyttävä siinä Sanankohdassa, jota tutkimme.
Eli sen lisäksi, että mielellään kinastelemme,
toinen merkki harhautumisesta on se,
että otamme Sanasta yhden paikan
ja liimaamme sen yhteen jonkun toisen paikan kanssa.
Kirjaimellisesti kääntäen Paavali puhuu
valitsevista Harhautunut siis valitsee tai irrottaa Sanan sieltä ja toisen täältä.
Ja sitten meillä onkin jo taas yksi uusi oppi ja kinastelun aihe.
Siis miten menetellä.
Kun etsimme vastausta jonkin tekstikohdan sanomaan,
niin ensimmäiseksi on osattava erottaa tuo kohta
ja sen ympärillä oleva konteksti.
Siis Jumalan Sana tulee jakaa oikein.
Paavali kehotti Timoteusta osoittautumaan sellaiseksi ...
joka jakaa oikein totuuden sanaa Kinasteleva ja valitseva on harhautunut.
Hän ei ole jumalaton eli Jumalaa vailla oleva,
mutta hän on vahingollinen Jumalan työlle
eikä ainakaan edistä evankeliumia Jeesuksesta.
Kuten avauksessani lainaamassani tekstissä todetaan,
tuollainen ihminen ei toteuta sitä,
mikä on hyvää ja hyödyllistä ihmisille.
Päinvastoin, hän tekee sitä, mikä on hyödytöntä ja turhaa.
Hyödyllistä on se, mikä edistää Kristuksen tuntemista.
Natanael puhui uskontunnustuksista.
No, me emme tällä foorumilla keskustele noista uskontunnustuksista,
jotka Natanael mainitsi,
mutta Raamatussa on se kaiken ratkaiseva uskontunnustus.
Jeesus Kristus on Herra Jos joku sanoo, että Jumalan ainosyntyinen Poika
Jeesus Kristus ei ole Jumala niinkuin Isänsäkin on,
niin silloin olemme tekemisissä antikristuksen kanssa.
Johannes (1 Joh 2:21-23) kirjoitti:En minä ole kirjoittanut teille sentähden,
ettette totuutta tiedä, vaan sentähden,
että te tiedätte sen ja ettei mikään valhe ole totuudesta.
Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus?
Hän on antikristus,
se, joka kieltää Isän ja Pojan.
Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään.
Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.
Tällaisen ihmisen kanssa ei kannata kinata opista.
Hänelle on kerrottava ilosanoma Jeesuksesta,
koska hän ei vielä tunne Jeesusta
siis hänellä ei vielä ole uskonsuhdetta Jeesukseen.
Mutta uskovien kanssa Sanaa tutkittaessa
on tärkeää että ensin jaamme Sanan oikein,
eli katsomme, mikä on sanoma siinä tekstikokonaisuudessa,
jota nyt tutkimme.
Ja siitä sitten voimme zoomata kyseiseen kohtaan
tuossa tekstikokonaisuudessa.
Ja sitten voimme kyllä suorittaa teknistä tutkintaa
eli selvittää vaikka jonkin yksittäisen sanan merkitystä
katsomalla millaisissa yhteyksissä sitä muualla Raamatussa käytetään.
Näin meille selviää yksittäisen sanan merkitys.
Siis Raamattu on silloin meille sanakirja.
Mutta tässäkään yhteydessä ei saa eksyä siihen,
että alamme liimaamaan yhteen niitä kohtia Raamatusta,
joissa tuo yksittäinen sana esiintyy,
vaan on pysyttävä alkuperäisessä tekstiyhteydessä.
Meillä on käsissämme Apostolien opetus eli Raamattu.
Siinä me pysymme.
Ja meillä on kaikilla on yksi ja sama Opettaja,
Jumalan Pyhä Henki, joka opettaa meitä kaikkia.
Johannes (14:26) kirjoitti:Mutta Puolustaja, Pyhä Henki,
jonka Isä on lähettävä minun nimessäni,
hän opettaa teille kaikki
[quote="Annora"]Mutta kuka tai mikä määrittää sen, onko kinastelija harhaoppinen?[/quote]
Sen määrittelee se, että hän on kinastelija.
Paavali aloitti tuon avauksessa olevan katkelman näin:
:bible: [quote="Paavali (Tiit 3:6-)"][color=#004000]Tämä sana on varma, ja minä tahdon,
että sinä näitä teroitat, niin että ne, jotka Jumalaan uskovat,
ahkeroisivat hyvien tekojen harjoittamista.
Nämä ovat hyviä ja hyödyllisiä ihmisille. [/color][/quote]
Ja lopettaa tuon opetuskokonaisuuden näin:
:bible: [quote="Paavali (Tiit 3:14)"][color=#004000]Oppikoot meikäläisetkin, tarpeen vaatiessa,
harjoittamaan hyviä tekoja, etteivät jäisi hedelmättömiksi.[/color] [/quote]
Ja tuohon väliin hän sijoittaa
pienen opetuksen vääristyneestä/harhautuneesta
ja hedelmättömästä uskovan elämässä
:bible3: [color=#004000]These things are good and profitable unto men.
But avoid foolish questions[/color] :bible3:
Siis kinastelu itsessään paljastaa sen,
että me olemme harhautuneet.
[quote="Annora"]Helpoin vastaus olisi, jotta katsotaan raamatusta, miten väittelyn kohteena oleva asia on. [/quote]
Minä sanoisin, että tuo ei ole pelkästään helpoin,
vaan aivan ratkaisevan tärkeä asia.
Mutta ei riitä se, että katsomme Raamatusta.
Meidän on pysyttävä siinä Sanankohdassa, jota tutkimme.
Eli sen lisäksi, että mielellään kinastelemme,
toinen merkki harhautumisesta on se,
että otamme Sanasta yhden paikan
ja liimaamme sen yhteen jonkun toisen paikan kanssa.
Kirjaimellisesti kääntäen Paavali puhuu
:bible3: [color=#004000]valitsevista[/color] :bible3:
Harhautunut siis valitsee tai irrottaa Sanan sieltä ja toisen täältä.
Ja sitten meillä onkin jo taas yksi uusi oppi ja kinastelun aihe.
Siis miten menetellä.
Kun etsimme vastausta jonkin tekstikohdan sanomaan,
niin ensimmäiseksi on osattava erottaa tuo kohta
ja sen ympärillä oleva konteksti.
Siis Jumalan Sana tulee jakaa oikein.
Paavali kehotti Timoteusta osoittautumaan sellaiseksi ...
:bible3: [color=#004000]joka jakaa oikein totuuden sanaa[/color] :bible3:
Kinasteleva ja valitseva on harhautunut.
Hän ei ole jumalaton eli Jumalaa vailla oleva,
mutta hän on vahingollinen Jumalan työlle
eikä ainakaan edistä evankeliumia Jeesuksesta.
Kuten avauksessani lainaamassani tekstissä todetaan,
tuollainen ihminen ei toteuta sitä,
mikä on hyvää ja hyödyllistä ihmisille.
Päinvastoin, hän tekee sitä, mikä on hyödytöntä ja turhaa.
Hyödyllistä on se, mikä edistää Kristuksen tuntemista.
Natanael puhui uskontunnustuksista.
No, me emme tällä foorumilla keskustele noista uskontunnustuksista,
jotka Natanael mainitsi,
mutta Raamatussa on se kaiken ratkaiseva uskontunnustus.
:bible3: [color=#004000][b]Jeesus Kristus on Herra[/b][/color] :bible3:
Jos joku sanoo, että Jumalan ainosyntyinen Poika
Jeesus Kristus ei ole Jumala niinkuin Isänsäkin on,
niin silloin olemme tekemisissä antikristuksen kanssa.
:bible: [quote="Johannes (1 Joh 2:21-23)"]
[color=#004000]En minä ole kirjoittanut teille sentähden,
ettette totuutta tiedä, vaan sentähden,
että te tiedätte sen ja ettei mikään valhe ole totuudesta.
Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus?
[b]Hän on antikristus[/b],
[b]se[/b], [b]joka kieltää Isän ja Pojan[/b].
Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään.
Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.[/color] [/quote]
Tällaisen ihmisen kanssa ei kannata kinata opista.
Hänelle on kerrottava ilosanoma Jeesuksesta,
koska hän ei vielä tunne Jeesusta
siis hänellä ei vielä ole uskonsuhdetta Jeesukseen.
Mutta uskovien kanssa Sanaa tutkittaessa
on tärkeää että ensin jaamme Sanan oikein,
eli katsomme, mikä on sanoma siinä tekstikokonaisuudessa,
jota nyt tutkimme.
Ja siitä sitten voimme zoomata kyseiseen kohtaan
tuossa tekstikokonaisuudessa.
Ja sitten voimme kyllä suorittaa teknistä tutkintaa
eli selvittää vaikka jonkin yksittäisen sanan merkitystä
katsomalla millaisissa yhteyksissä sitä muualla Raamatussa käytetään.
Näin meille selviää yksittäisen sanan merkitys.
Siis Raamattu on silloin meille sanakirja.
Mutta tässäkään yhteydessä ei saa eksyä siihen,
että alamme liimaamaan yhteen niitä kohtia Raamatusta,
joissa tuo yksittäinen sana esiintyy,
vaan on pysyttävä alkuperäisessä tekstiyhteydessä.
Meillä on käsissämme Apostolien opetus eli Raamattu.
Siinä me pysymme.
Ja meillä on kaikilla on yksi ja sama Opettaja,
Jumalan Pyhä Henki, joka opettaa meitä kaikkia.
:bible: [quote="Johannes (14:26)"][color=#804000]Mutta Puolustaja, Pyhä Henki,
jonka Isä on lähettävä minun nimessäni,
hän opettaa teille kaikki[/color][/quote]