Kirjoittaja Natanael » 28.06.2018 16:37
Kirjoittaja kirjoitti:Muuten, jos Paavali teki lupauksen joidenkin juutalaisten perinnäissääntöjen mukaan, niin eikös se olisi samaa kuin lain noudattaminen?
Kiitos sinulle terävästä huomiostasi! Aluksi haluan tehdä tämän selväksi: Paavali oli tehnyt juutalaisuuteen liittyvän lupauksen, joka ei kuulu meille uudestisyntyneille uskoville. Jerusalemin alkuseurakunnassa vallitsi voimakas lakihenkisyys, jossa uskovia vaadittiin suurelta osin pitämään Mooseksen laki eivätkä messiaanijuutalaiset olleet sanoutuneet irti temppelin monista rituaali- ja muotomenoista. Tämä heijastui myös tärkeään apostolikokoukseen, josta olen aikaisemmin kirjoittanut. Jerusalemissa oli uskovia, jotka vaativat koko Mooseksen lain pitämistä.
Luukas (Ap.t 15:5) kirjoitti:Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat,
jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat:
"Heidät on ympärileikattava
ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia.
Eittämättä nämä veljet olivat vilpittömiä, Pyhän Hengen saaneita, uskovia, jotka kuitenkin olivat uskossaan kasvamattomia ja epäkypsiä. Paavali tiedosti, että he tarvitsivat paljon rakkautta ja tukea voidakseen irtautua siitä lakihenkisyydestä, jossa pelastukseen vaadittiin armon lisäksi lain mukaisia tekoja. Paavali koki sisäistä tuskaa odottaessaan kärsivällisesti, että Kristuksen seuraajina juutalaiskristityt voisivat nähdä Kristuksen ristin armon kirkkauden. Tänään meillä on erilaiset olosuhteet, mutta sama taistelu. Pysyäksemme ja iloitaksemme siitä vapaudesta, mihin Jeesus on meidät vapauttanut meidän tulee irtisanoutua kaikista niistä lakihenkisistä säännöstöihin ja rituaaleihin liittyvistä määräyksistä, joita niin kovin monet seurakunnat ja uskovat meitä yrittävät puristaa.
Kuten odottaa saattoi, niin lakihenkinen Jerusalemin seurakunta ei menestynyt, vaan roomalaisten tuhottua temppelin ensimmäisessä juutalaissodassa vuonna 70 Jerusalemin seurakunta sai uuden, evankeliumin sanomaan paremmin juurtuneen, alun noin vuonna 135. Nimenä oli yhä Jerusalemin seurakunta, mutta sen jäsenistöön kuului huomattavan paljon pakanakristittyjä ja seurakunnan toiminta käynnistyi aivan uudelta, uskonvaraiselta, pohjalta. Paavalin ratkaisut perustuivat siihen, että hän pyrki samaistumaan kohderyhmäänsä mahdollisimman paljon, jos se vain edesauttaisi Jeesuksesta Kristuksesta todistavan pelastussanoman juurtumista kulloiseenkin kohderyhmään. Jerusalemin lakihenkisten uskovien paineen alla Paavali etsi evankeliumin levittämisen kannalta parasta mahdollista lopputulosta.
Paavali (1 Kor 9:19) kirjoitti:Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista,
olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin,
ja olen ollut juutalaisille ikään kuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia;
lain alaisille ikään kuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;
ilman lakia oleville ikään kuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan lakia,
vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot;
kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.”
Muutenkin Paavalin toiminta herättää ristiriitaisia tunteita. Paavali vastusti voimakkaasti ympärileikkausta roomalais- , galatalais- ja kolossalaiskirjeissä, mutta siitä huolimatta hän ympärileikkasi Timoteuksen (Timoteuksen äiti oli juutalainen) ja sitä hän ei tehnyt Jumalan kehotuksen tähden, vaan juutalaisten tähden. Miksi Paavali antoi sitten ympärileikkauttaa Timoteuksen? Paavali arvioi, että se edesauttoi Timoteuksen evankelioimistyötä juutalaisten keskuudessa ja näin Timoteus ei tulisi torjutuksi niiden uskoon tulleiden juutalaisten taholta, joiden mukaan ympärileikkaus oli pelastuksen kannalta välttämätöntä.
Luukas (Ap.t 16:1) kirjoitti:Niin hän saapui myös Derbeen ja Lystraan.
Ja katso, siellä oli eräs opetuslapsi, nimeltä Timoteus,
joka oli uskovaisen juutalaisvaimon poika, mutta isä oli kreikkalainen.
Hänestä veljet, jotka olivat Lystrassa ja Ikonionissa, todistivat hyvää.
Paavali tahtoi häntä mukaansa matkalle ja otti hänet
ja ympärileikkasi hänet juutalaisten tähden,
joita oli niillä paikkakunnilla;
sillä kaikki tiesivät, että hänen isänsä oli kreikkalainen.
Me emme kuitenkaan ympärileikkauta ketään aikuista lähetystyöntekijää, jotka nykyään menevät Israeliin lähetystyöhön, olipa hän sitten juutalainen tai pakana. Mm. näin Paavali nollasi ympärileikkauksen merkityksen kaikille uskoville.
Paavali (1 Kor 7:19) kirjoitti:Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan Jumalan käskyjen pitäminen.
Emme seuraa Paavalia, vaan Jeesusta. Olemme Jumalalle kiitollisia siitä, että Paavali sai Jumalalta suoraa ilmoitusprofetiaa, joten hän välitti meille aitoa, puhdasta ja ravitsevaa Jumalan Sanaa. Kaikista Paavalin toimista emme saa kuitenkaan vetää meitä koskevia ja elämäämme sitovia johtopäätöksiä. Me emme sido omaatuntoamme mihinkään juutalaisiin lupauksiin ja valoihin emmekä ympärileikkauta ketään minkään ihmisryhmän tähden emmekä enää tee ensimmäisen apostolikokouksen sisältämiä päätöksiä. Paavalin raju taistelu lakihenkisiä alkuseurakunnan uskovia kohtaan näkyy selvästi galatalaiskirjeessä. Kristuksen vapauttamaa eivät sido rituaalit ja pikkutarkat käyttäytymis- ja ruokailuohjeet.
Paavali (Gal 3:1-5) kirjoitti:Oi te älyttömät galatalaiset!
Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
Tämän vain tahdon saada teiltä tietää:
lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta? Niinkö älyttömiä olette?
Te aloititte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
Niin paljonko olette turhaan kärsineet? - jos se on turhaa ollut.
Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne,
saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta?
[quote="Kirjoittaja"]Muuten, jos Paavali teki lupauksen joidenkin juutalaisten perinnäissääntöjen mukaan, niin eikös se olisi samaa kuin lain noudattaminen?[/quote]
Kiitos sinulle terävästä huomiostasi! Aluksi haluan tehdä tämän selväksi: Paavali oli tehnyt juutalaisuuteen liittyvän lupauksen, joka ei kuulu meille uudestisyntyneille uskoville. Jerusalemin alkuseurakunnassa vallitsi voimakas lakihenkisyys, jossa uskovia vaadittiin suurelta osin pitämään Mooseksen laki eivätkä messiaanijuutalaiset olleet sanoutuneet irti temppelin monista rituaali- ja muotomenoista. Tämä heijastui myös tärkeään apostolikokoukseen, josta olen aikaisemmin kirjoittanut. Jerusalemissa oli uskovia, jotka vaativat koko Mooseksen lain pitämistä.
:bible: [quote="Luukas (Ap.t 15:5)"][color=#004000]Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat,
jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: [/color]
[color=#404000]"Heidät on ympärileikattava
ja heitä [b]on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia.[/b][/color][/quote]
Eittämättä nämä veljet olivat vilpittömiä, Pyhän Hengen saaneita, uskovia, jotka kuitenkin olivat uskossaan kasvamattomia ja epäkypsiä. Paavali tiedosti, että he tarvitsivat paljon rakkautta ja tukea voidakseen irtautua siitä lakihenkisyydestä, jossa pelastukseen vaadittiin armon lisäksi lain mukaisia tekoja. Paavali koki sisäistä tuskaa odottaessaan kärsivällisesti, että Kristuksen seuraajina juutalaiskristityt voisivat nähdä Kristuksen ristin armon kirkkauden. Tänään meillä on erilaiset olosuhteet, mutta sama taistelu. Pysyäksemme ja iloitaksemme siitä vapaudesta, mihin Jeesus on meidät vapauttanut meidän tulee irtisanoutua kaikista niistä lakihenkisistä säännöstöihin ja rituaaleihin liittyvistä määräyksistä, joita niin kovin monet seurakunnat ja uskovat meitä yrittävät puristaa.
Kuten odottaa saattoi, niin lakihenkinen Jerusalemin seurakunta ei menestynyt, vaan roomalaisten tuhottua temppelin ensimmäisessä juutalaissodassa vuonna 70 Jerusalemin seurakunta sai uuden, evankeliumin sanomaan paremmin juurtuneen, alun noin vuonna 135. Nimenä oli yhä Jerusalemin seurakunta, mutta sen jäsenistöön kuului huomattavan paljon pakanakristittyjä ja seurakunnan toiminta käynnistyi aivan uudelta, uskonvaraiselta, pohjalta. Paavalin ratkaisut perustuivat siihen, että hän pyrki samaistumaan kohderyhmäänsä mahdollisimman paljon, jos se vain edesauttaisi Jeesuksesta Kristuksesta todistavan pelastussanoman juurtumista kulloiseenkin kohderyhmään. Jerusalemin lakihenkisten uskovien paineen alla Paavali etsi evankeliumin levittämisen kannalta parasta mahdollista lopputulosta.
:bible: [quote="Paavali (1 Kor 9:19)"][color=#004000]Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista,
olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin,
ja [b]olen ollut juutalaisille ikään kuin juutalainen[/b], voittaakseni juutalaisia;
lain alaisille ikään kuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;
ilman lakia oleville ikään kuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan lakia,
vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot;
[b]kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.[/b]”[/color][/quote]
Muutenkin Paavalin toiminta herättää ristiriitaisia tunteita. Paavali vastusti voimakkaasti ympärileikkausta roomalais- , galatalais- ja kolossalaiskirjeissä, mutta siitä huolimatta hän ympärileikkasi Timoteuksen (Timoteuksen äiti oli juutalainen) ja sitä hän ei tehnyt Jumalan kehotuksen tähden, vaan juutalaisten tähden. Miksi Paavali antoi sitten ympärileikkauttaa Timoteuksen? Paavali arvioi, että se edesauttoi Timoteuksen evankelioimistyötä juutalaisten keskuudessa ja näin Timoteus ei tulisi torjutuksi niiden uskoon tulleiden juutalaisten taholta, joiden mukaan ympärileikkaus oli pelastuksen kannalta välttämätöntä.
:bible: [quote="Luukas (Ap.t 16:1)"][color=#004000]Niin hän saapui myös Derbeen ja Lystraan.
Ja katso, siellä oli eräs opetuslapsi, nimeltä Timoteus,
joka oli uskovaisen juutalaisvaimon poika, mutta isä oli kreikkalainen.
Hänestä veljet, jotka olivat Lystrassa ja Ikonionissa, todistivat hyvää.
Paavali tahtoi häntä mukaansa matkalle ja otti hänet
ja [b]ympärileikkasi hänet juutalaisten tähden[/b],
joita oli niillä paikkakunnilla;
sillä kaikki tiesivät, että hänen isänsä oli kreikkalainen.[/color] [/quote]
Me emme kuitenkaan ympärileikkauta ketään aikuista lähetystyöntekijää, jotka nykyään menevät Israeliin lähetystyöhön, olipa hän sitten juutalainen tai pakana. Mm. näin Paavali nollasi ympärileikkauksen merkityksen kaikille uskoville.
:bible: [quote="Paavali (1 Kor 7:19)"][color=#004000]Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan Jumalan käskyjen pitäminen.[/color][/quote]
Emme seuraa Paavalia, vaan Jeesusta. Olemme Jumalalle kiitollisia siitä, että Paavali sai Jumalalta suoraa ilmoitusprofetiaa, joten hän välitti meille aitoa, puhdasta ja ravitsevaa Jumalan Sanaa. Kaikista Paavalin toimista emme saa kuitenkaan vetää meitä koskevia ja elämäämme sitovia johtopäätöksiä. Me emme sido omaatuntoamme mihinkään juutalaisiin lupauksiin ja valoihin emmekä ympärileikkauta ketään minkään ihmisryhmän tähden emmekä enää tee ensimmäisen apostolikokouksen sisältämiä päätöksiä. Paavalin raju taistelu lakihenkisiä alkuseurakunnan uskovia kohtaan näkyy selvästi galatalaiskirjeessä. Kristuksen vapauttamaa eivät sido rituaalit ja pikkutarkat käyttäytymis- ja ruokailuohjeet.
:bible: [quote="Paavali (Gal 3:1-5)"][color=#004000]Oi te älyttömät galatalaiset!
Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
Tämän vain tahdon saada teiltä tietää:
lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta? Niinkö älyttömiä olette?
Te aloititte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
Niin paljonko olette turhaan kärsineet? - jos se on turhaa ollut.
Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne,
saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta?[/color][/quote]